Is koolhydraat arm eten gezond?

Kom steeds vaker mensen tegen die koolhydraat arm eten om af te vallen of om op gewicht te blijven. Vraag me af of dit gezond is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je veel sport heb je eigenlijk wel koolhydraten nodig. Kijk maar naar de Olympische sporters, die eten vaak veel pasta etc. Het levert makkelijke en snelle energie.

Als jij gewoon een kantoorbaan hebt, kun je prima lager in koolhydraten zitten, dat maakt dan niet uit.

Hoe je eet maakt niet zo heel veel uit, je moet iets kiezen dat bij jou past, en dat je genoeg energie hebt voor je dagelijkse activiteiten. Of het echt gezond is kun je niet zomaar zeggen, daarvoor zou je moeten weten wat er precies gegeten word.
Zolang je al je vitamines, mineralen en bouwstoffen maar binnen krijgt, en niet al te laag in je kcal zit, dan is het gewoon gezond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat wel een voordeel is met koolhydraatarm (en vaak eiwitrijk) eten is, is dat je sneller vol zit. Eiwitten vullen beter, waardoor je automatisch minder gaat eten, en dus afvalt.

Maar als je groente gaat schrappen wegens te veel koolhydraten, dan is het niet gezond.

Toegevoegd na 2 uur:
Beweging is trouwens ook een belangrijke factor bij gezond leven.

Toegevoegd na 1 dag:
Hier nog een mooi artikel gevonden: http://www.precisionnutrition.com/low-carb-diets
Ritsuka
10 jaar geleden
tinus1969
10 jaar geleden
Waar is het idee op gebaseerd, dat je voor 'veel sporten' koolhydraten nodig hebt?
Ritsuka
10 jaar geleden
Het levert makkelijke en snelle energie. Ik ken geen topsporter die koolhydraatarm leeft eigenlijk. Later zeg ik dat het niet veel uitmaakt hoe je eet, als je maar genoeg energie hebt voor je activiteiten en je alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Topsporter is dan ook zeer ongezond.
Een hoog koolhydraat dieet is een van de redenen dat "gezonde" sporters soms letterlijk dood neervallen op het veld.
Ritsuka
10 jaar geleden
Is dat zo? Hoe weet je dat het daardoor komt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zuurstoftekort is een reden dat het hart ermee kapt.
Koolhydraat rijk is niet bepaald bevorderlijk voor zuurstofniveaus op celniveau. Overbelasting door sport erbij een hart krijgt het zwaar.
tinus1969
10 jaar geleden
Dit is een leuke link:
http://melchiormeijer.wordpress.com/2012/07/02/professor-noakes-i-got-my-running-back/ Ik denk, om eerlijk te zijn, dat koolhydraten niet 'meer energie' geven. Integendeel, de enige manier om een werkelijk lange duurinspannign te verrichten, is op basis van vet, alleen dat is energiedicht. Voor sprinters is het sowieso zinloos, omdat de totale hoeveelheid energie die je verbruikt bij 100 m hardlopen verwaarloosbaar is -sprinters moeten de aanwezige energie vooral razendsnel vrijmaken. Er is één voordeel van koolhydraatrijk eten: het verzadigt niet. Dat is een nadeel voor wie wil afvallen, maar een voordeel voor wie de Tour de France rijdt en dus elke dag de energie moet innemen om 200+ km te fietsen. Met vet eten is dat -vermoed ik- domweg niet mogelijk, want dat verzadigt teveel en je kunt dus de benodigde hoeveelheid calorieën niet wegstouwen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enige idee hoeveel ze eten tijdens de Tour? (ik niet)
wat ik wel weet dat ik zonder moeite 4 a 5000Kcal naar binnen werk. (als ik zwaar werk doe en dan heb ik meestal nog weinig tijd om te eten ook)
1/4 KH, 1/4 Eiwit, 1/2 vet. Toch ff gezocht:
ze doen iets van 7000.
Dat is goed te doen, een probleem is dat het wat lastiger is tijdens de wedstrijd en dat ze dus grote hoeveelheden voor en na de wedstrijd moeten eten.
Top wielrenner is wel een extreem voorbeeld.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik hoorde laatst van een roeier die 8500 kcal per dag naar binnen werkt. Die kerel heeft geen holle kies, maar een hol been...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bied meer, 8000 tot 16000 per dag jaren achter elkaar:
http://www.huffingtonpost.com/thomas-p-connelly-dds/worlds-strongest-man_b_1916130.html
(dat kan niet gezond zijn, ook niet bepaald KH -arm)
Cryofiel
10 jaar geleden
Die heeft vast *twee* holle benen...
Ritsuka
10 jaar geleden
3000 red ik wel op drukke dagen, maar veel meer dan dat niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probleem voor de langere termijn van de bekende eiwit- en vetrijke diëten die koolhydraten uitzonderen (Atkins-achtige diëten) is dat de nieren zwaar overbelast worden, je voeding erg eenzijdig wordt, en vaak ga je toch te weinig vezels binnen krijgen.
Op de lange termijn is zo'n dieet beslist niet gezond, al kan het handig zijn om snel een paar kilo's af te vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eenzijdig? Noem eens iets noodzakelijks dat je mist in een goed vet-rijk voedingspatroon? (ik heb het niet over (crash)dieeten)
Een vetrijk voedingspatroon is juist heerlijk voor je nieren. Bij eiwit-rijk is dat mogelijk anders. (weet ik niet) Dat is dan ook een patroon dat nergens op gebaseerd is, eiwitrijk bestaat niet in de natuur. Vezels kunnen naar 0.
Als je vezels nodig hebt is er iets niet in orde met je maag/darmen. (bijvoorbeeld zwak maagzuur)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het maakt niet uit hoe je rekent of van welke kant je het bekijkt, een dieet zonder koolhydraten is eenzijdiger dan een dieet met koolhydraten. Pure wiskunde! Je hebt minder keuze. Ik praat niet over lekker, maar over gevarieerder. Verder is het voor een gewone mens gezond en nodig om voldoende vezels binnen te krijgen. Goed voor je vertering, voor je verzadiginggevoel, helpt ter preventie van maag en darmkanker, je hebt minder last van obstipatie... Natuurlijk kan vezels naar 0, maar dat is niet gezond. Dat er mensen zijn die 0,0 vezels eten en gezond zijn en blijven tot hun 90ste dat weet ik ook. Mijn opa rookte tot zijn 96ste en had geen last van zijn longen, maar dat maakt voor de gemiddelde mens een dieet zonder vezels of roken niet minder ongezond.
Cryofiel
10 jaar geleden
Gabi, zitten vezels niet ook in groenten en in zaden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een dieet zonder tequila is ook eenzijdiger.
Iets dat je niet nodig hebt, kan iets wel eenzijdiger maken, maar nooit eenzijdig. Eenzijdig impliceert namelijk iets negatief als een tekort.
Bij vet-rijk kreeg ik trouwens meer keuze. Vezels lijken goed, omdat een vezelrijk dieet vergeleken wordt met een ongezond vezelarm dieet.
De meeste vezels werken irriterend op de darmwand. Ze zijn niet voor niks niet verteerbaar, want vaak hard en scherp als je ze met een microscoop bekijkt.
Het obstipatie punt is symptoom bestrijding.
Goed voor vertering? Juist niet omdat je een mogelijk probleem met de vertering verbergt en het kortere verblijf van voedsel in de darmen is niet perse positief. Ik zeg niet dat iedereen moet stoppen met vezels.
Ik zeg dat een goed vetrijk dieet zonder vezels gezonder is dan een KH rijk dieet met vezels en dat geldt ook voor opa's.
Cryofiel
10 jaar geleden
Bron?
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik vond deze link wel interessant (over laag in koolhydraten dieten): http://www.precisionnutrition.com/low-carb-diets Vooral het stukje "Who needs carbs? Who doesn't?"
Grootste deel van de mensen presteert het best met gemiddelde koolhydraten, een deel met hoog koolhydraten, en een deel met laag koolhydraten.
En daar staat ook de low-carb athlete genoemd, als een unique specimen (2,5%) The data are clear: Each athlete — each person — is unique when it comes to carbohydrate requirements.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka:
Goed stukje,maar laag is daar wel heel erg laag (2%)
Aangezien een normaal NL % rond de 70 of hoger zit vind ik rond de 20% laag en dan gelden de problemen niet.
2% zou ik KH vrij noemen.
2% is weer een heel ander verhaal, want bij dat soort percentages kan je zelfs behoorlijk hard crashen. Ik denk wel dat dat gezond kan, maar niet zomaar en niet binnen een paar weken. Mensen uniek? Ik denk het niet. Ik ga (als ik al bij de data kan) niet de bronnen na, maar ik denk niet dat ze hier een redelijk groep jaren lang op bepaalde diëten hebben gezet.
Ritsuka
10 jaar geleden
Het gaat niet om het percentage koolhydraten, maar om het percentage van de bevolking, staat in de tekst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De plotselinge dood van sommige sporters,heeft niks met zijn hoeveelheid koolhytdraten te maken, het kan van alles zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryo
Uiteraard zitten vezels in groente. In veel mindere mate in zaden, die zijn eigenlijk geconcentreerde plantjes met dicht verpakte energie in de vorm van vet (bv in noten, zonnebloempitten....) en/of koolhydraten, endoorgaans met relatief veel eiwit.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank voor je uitleg, Gabi. Vandaar dat groenten gezond zijn: er zitten goede vezels in die de darmen helpen hun werk op de juiste manier te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka: Het gaat over beiden. Ik doelde op dat stukje over Nederlands onderzoek.

Andere antwoorden (1)

Alle gezonden mensen kunnen laag koolhydraat eten en de rest heeft simpel een tijdje nodig om zijn lichaam zich aan te laten passen.

Daarnaast is een vetrijk voedingspatroon zeer waarschijnlijk het gezondste patroon dat er is. (geen frituurvet..)
Voor je cholesterol waardes is het in ieder geval prima.

Ikzelf gebruik een dergelijk dieet in combinatie met fitness trouwens om aan te komen. Ook dat kan.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps. Op die 1e zin zijn enkele uitzonderingen, zoals mensen met een ernstige aandoening aan de alvleesklier.