Hoe gezond zijn kant en klare toetjes eigenlijk?

Ik heb onwijze trek nu. En heb een bak met aardbeienyoghurt voor me staan (kant en klaar uit supermarkt). Kan zo de hele bak met 1 kilo leegeten.

Zit 150 gram aan suiker in (voor 1 kilo), nu heb ik weinig besef van de gevolgen. Hoe schadelijk zou zo'n inname aan suiker zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ligt vooral aan het aantal E-nummers die erin zitten. Dit zijn chemische stofjes die schadelijk voor je zijn en je het best zo veel mogelijk kunt vermijden.
Zelf weet ik ook niet of de hoeveelheid suiker in die hoeveelheid aardbeienyoghurt erg ongezond is, maar ik raad je aan om gewone yoghurt te nemen.
Deze kun je zelf nog combineren met zelfgesneden fruit. Veel gezonder en meestal ook nog veel lekkerder!
En suiker kun je ook nog naar eigen wens toevoegen, maar houd rekening met het aantal schepjes!
Cryofiel
10 jaar geleden
E-nummers zijn schadelijke stofjes? Echt? Dus jij vindt vitamine C (E300) een schadelijk stofje?
En citroenzuur (E330) is ook een schadelijk stofje?
Wat dacht je van zuurstof (E948)?
Hoe schadelijk is bijenwas (E901) volgens jou?
Wist je dat gewoon strandzand grotendeels uit E551 bestaat?
Voortaan moet je het gevaarlijke gelatine (E441) mijden.
Ook het puur natuur agar-agar (E406) is volgens jou schadelijk.
Om maar te zwijgen van rozemarijn (E302).
Eet geen bio-appels meer, die bevatten van nature E296.
Ritsuka
10 jaar geleden
Meer eten gedurende de dag, dan heb je in de avond niet zo'n honger.
Eet liever een bak kwark leeg, stuk gezonder en vult beter. Gooi er zelf wat fruit door.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De term e-nummer op zich zegt niks,
net dat het niks zegt om een lijstje te geven met bekende e-nummers. Een groot deel van de e-nummers is zeer schadelijk.
Ze maskeren dat je dingen aan het eten bent die eigenlijk niet voor consumptie geschikt zijn. Zonder hulpstoffen zou je het namelijk niet als eetbaar zien.
Of je dat als verbeteren kan zien?
Cryofiel
10 jaar geleden
@Jackd, E-nummers zijn ONschadelijk. E-nummers hebben hetzelfde probleem als destijds de verplichte aanduiding "Made in Germany", toen Engeland die wettelijk invoerde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel: lees nou even een regel verder, met mijn uitleg, ik heb het niet over de schadelijkheid van de stoffen op zich, maar over wat ze mogelijk maken, namelijk het eten van zwaar bewerkte ingredienten die er niet uitzien als eten zonder de kleurstoffen en emulgatoren en niet proeven als eten zonder de smaakstoffen en zoetstoffen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Aha, op die manier. Nu snap ik wat je bedoelt. Bijvoorbeeld dat peper zeer schadelijk is omdat het maskeert dat je dingen aan het eten bent die eigenlijk niet voor consumptie geschikt zijn. Zonder peper zou je het namelijk niet als eetbaar zien.

Antwoorden (7)

Het ligt vooral aan het aantal E-nummers die erin zitten. Dit zijn chemische stofjes die schadelijk voor je zijn en je het best zo veel mogelijk kunt vermijden.
Zelf weet ik ook niet of de hoeveelheid suiker in die hoeveelheid aardbeienyoghurt erg ongezond is, maar ik raad je aan om gewone yoghurt te nemen.
Deze kun je zelf nog combineren met zelfgesneden fruit. Veel gezonder en meestal ook nog veel lekkerder!
En suiker kun je ook nog naar eigen wens toevoegen, maar houd rekening met het aantal schepjes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
E-nummers zijn schadelijke stofjes? Echt? Dus jij vindt vitamine C (E300) een schadelijk stofje?
En citroenzuur (E330) is ook een schadelijk stofje?
Wat dacht je van zuurstof (E948)?
Hoe schadelijk is bijenwas (E901) volgens jou?
Wist je dat gewoon strandzand grotendeels uit E551 bestaat?
Voortaan moet je het gevaarlijke gelatine (E441) mijden.
Ook het puur natuur agar-agar (E406) is volgens jou schadelijk.
Om maar te zwijgen van rozemarijn (E302).
Eet geen bio-appels meer, die bevatten van nature E296.
Powergen
10 jaar geleden
Niet alle E-nummers zijn slecht. http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/voeding/e-nummers/extra/e-nummers-schadelijk-gezondheid/
ItisILeClerc
10 jaar geleden
ik denk dat die E-fobie uit de vroege jaren '80 stamt, maar kennelijk heerst hij nog her en der
Cryofiel
10 jaar geleden
Hij komt telkens terug. Dat zie je bij meer van die angstverhalen die puur op onderbuikgevoelens zijn gebaseerd. Die komen zomaar ineens op. Vervolgens geven mensen met een wat objectievere blik extra informatie, waaruit blijkt dat die angstverhalen onzin zijn. Het duurt dan een tijdje voordat iedereen dat doorheeft. Is dat eenmaal gebeurd, dan sterven de angstverhalen uit, omdat iedereen nu wel snapt dat het slechts bedenksels zijn. Na enkele jaren is iedereen dat echter vergeten. Op zo'n moment steekt een oud angstverhaal opnieuw de kop op. Dan begint de hele cyclus opnieuw.
Ritsuka
10 jaar geleden
Top reactie cryo
Reddie
10 jaar geleden
Top reactie Cryofiel, en van pantaeo ook. Plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je nu iets geleerd Doro?
Cryofiel
10 jaar geleden
Hier een mooie illustratie. Zou je een voedingsmiddel kopen na het lezen van de volgende ingrediëntenlijst: Aqua, plantaardige oliën, suikers, zetmeel, caroteen, tocoferol (E306), riboflavine (E101), nicotinamide, pantotheenzuur, biotine, foliumzuur, ascorbinezuur (E300), palmitinezuur, stearinezuur (E570), oleïnezuur, linolinezuur, malinezuur (E296), oxaalzuur, salicylzuur, purines, sodium, potassium, mangaan, ijzer, koper, zink, fosfor, chloride, kleurstoffen, antioxidanten. Wat vind je van deze lijst? Je kunt hem hier vinden:
http://blog.everydayscientist.com/wp-content/uploads/we-love-chemicals-620-450x636.jpg
Kant-en-klare toetjes zijn over het algemeen erg ongezond. Nu valt die aardbeienyoghurt nog wel mee vergeleken met chocolademousse of (mona)puddinkjes. Maar er zit altijd veel te veel suiker in, en suiker is heel slecht voor je. Yoghurt zelf is ook niet gezond, net als alle andere zuivelproducten.
Als je echt zo'n soort toetje zou willen eten, kan je nog het beste kiezen voor volle biologische yoghurt (deze is het minst bewerkt) met zelf toegevoegd vers fruit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
hoezo is yoghurt niet gezond?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yoghurt is gemaakt van melk, en melk is ongezond. Het is niet goed verteerbaar voor de mens. In onderzoeken wordt steeds vaker aangetoond dat dierlijke eiwitten en vetten schadelijk voor de gezondheid zijn.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik ben wel benieuwd naar die onderzoeken, mag ik die eens lezen?
Ik kan mij voorstellen dat je er last van hebt als je lactose intolerant of zo bent, maar de meeste mensen drinken volgens mij zonder problemen melk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die mensen krijgen geen problemen omdat ze gewend zijn aan melk. Iedereen zou eens moeten proberen om na twee weken geen zuivelproducten genuttigd te hebben, een glas melk te drinken, en merken of ze dan last krijgen. en bekijk deze video eens: https://www.youtube.com/watch?v=qAnD9XKI7J4
Ritsuka
10 jaar geleden
als je een tijd iets niet nuttigt, past je darmnflora zich aan. Dan is het niet meer nodig om bepaalde enzymen aan te blijven maken.
Zo moeten vegetariers ook heel langzaam weer opbouwen als ze weer vlees willen gaan eten, anders krijgen ze ook darmklachten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Precies, Ritsuka. En zo moeten mensen die een jaar geen bonen hebben gegeten, zich weer heel geleidelijk aanpassen als ze weer wel bonen gaan eten. Volgens zeehond123 bewijst dat hoe schadelijk bonen zijn. Volgens mij bewijst het dat de darmflora zich aanpast aan je voedsel.
tinus1969
10 jaar geleden
Er is helemaal geen reden om te denken dat dierlijk eiwit of vet slecht is -integendeel. Overigens heeft lactose-intolerantie niets te maken met darmflora; het heeft een genetische oorzaak. Verder bevat yoghurt geen lactose (of in ieder geval niet in hoeveelheden die er toe doen0.
Magere zuivelprodukten zijn best gezond. Magere aardbeienyoghurt zonder toegevoegde suikers zoals Optimel of huismerk-variant bevat eiwit en weinig Kcal.
Er zijn ook varianten zonder zoetstof wanneer je dit niet zou willen gebruiken. (Zoetstoffen zijn veilig, daar niet van)
Volle zuivelprodukten bevatten veel dierlijk vet. Zijn ook van de schijf van 5 gehaald.
Maar af en toe een bakje 'gewone yoghurt' met suiker is echt niet schadelijk hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is niks mis met volle yoghurt, als je het in een gevarieerd menu gebruikt.
Ritsuka
10 jaar geleden
volle yoghurt vult beter, dus eet je uiteindelijk minder van
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is niks mis van dierlijk vet van goeie bronnen.
Liefst volle grasgevoerde bio zuivel, niet gehomogeniseerd en als het even kan rauw.
En daar kan je bijna net zoveel van eten als je wilt. Een stuk gezonder dan bijvoorbeeld brood.
tinus1969
10 jaar geleden
Eens; er is eigenlijk geen onderzoek dat aantoont dat dierlijk vet slecht is, en er is ook geen biochemische verklaring voor.
Het leven moet wel een beetje leuk blijven, als jij bij elk hapje dat je eet moet gaan nadenken over de gevolgen daarvan, heb je geen leven. Dat je jezelf eens flink achter je oren moet krabben als je elke dag zo'n pak vruchtenyoghurt naar binnen kiepert nadat je klaar bent met je patat met frikandellen, dat is een ander verhaal.

Je mag best af en toe een lekker zoet toetje eten, als je er maar niet je hoofdmenu van maakt. In een gevarieerd menu is er helemaal geen bezwaar tegen geregeld een kant-en-klaar toetje. Er zit veel vet en veel suiker in, maar zowel vet als suiker zijn op zich niet ongezond. Het gaat alleen om de hoeveelheden die je er van binnen krijgt.

Je kunt beter simpele, eerlijke producten eten dan veel geraffineerd spul waar 'light' op staat. Is ook beter voor je portemonnee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
precies, voor af en toe kan het best. Maar als je vaak dit verlangen hebt, is het wel reden om je eens af te vragen WAAROM je dit doet.
Voor een keer keertje is zo'n toetje niet erg. Verder wel eens met andere antwoorden/reacties; er zit teveel suiker in.
Ik zou, bij dit soort hongerklop, kiezen voor een eiwitrijke maaltijd. Vlees, omelet, roerei.
10 jaar geleden
Even visueel maken; dat is een limonadeglas suiker per kg.

Als je producten met een dergelijk hoog suikergehalte (hoge glycemische index) eet moet je alvleesklier hard aan het werk om voldoende insuline aan te maken om zo doende je bloedsuiker niveau te reguleren. Je krijgt hoe dan ook een suikerpiek in je bloed waardoor je je even energiek en eventueel wat onrustig kunt gaan voelen.
Daarna komt echter de dip; na ong. een uur kun je je sloom en duffig gaan voelen.
Daarnaast heeft de grote hoeveelheid suiker invloed op je darmflora; bepaalde darmbacterien floreren op suiker, er kan een overgroei van deze bacterien ontstaan en deze kunnen er kort gezegd voor zorgen dat je darminhoud gaat 'gisten', dit zorgt voor een minder goede vertering en voor afvalstoffen in je darm (en natuurlijk de nodige winden).
Verder zorgt de grote hoeveelheid suiker voor een afgenomen vetverbranding; je lichaam kiest eerst voor de suikers als brandstof en slaat de vetten direct op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1 gram suiker bevat 4 calorieën dat zou betekenen 600 calorieën en dan hebben we de vetten en eiwitten er nog niet bij opgeteld. (ik weet niet of je aan het lijnen bent of hoe snel jouw stofwisseling is)

-de wereldgezondheidsorganisatie heeft laatst bekend gemaakt dat het TOEGEVOEGDE suikers wat wij binnen krijgen gehalveerd heeft naar 5% (het was eerst 10%, dat zou in therio betekenen dat je geen blikje cola meer mag nemen per dag)

-daarnaast zijn de meningen verdeeld over zuivel producten, 600 ml melk per dag zou de max zijn. (de officieel veilige norm) boven die norm zou de kans op kanker enorm verhoogt worden (prostaat en eierstokkanker) bij een hoeveelheid van 600 ml zou dat ongeveer 42% (dan hebben we het over jaren lang meer dan 600 ml drinken/eten)
bron: haverd universiteit

-melk heeft melk suiker (lactose genoemd) dit word afgebroken met lactase (een enzym) boven gemiddeld (80% uit mijn hoofd) heeft te weinig van dit enzym. gevolg: voedingsstoffen worden minder opgenomen. en het begint te rotten.

er zijn nog meer voorbeelden te noemen waarom melk hartstikke ongezond zijn

- dan de suikers die in het lichaam komen. suikers hebben wel wat functies in het lichaam maar een ding doet het zeker. kanker en diabetes ontwikkelen op grote schaal
suiker word opgenomen in onze cellen maar voor dat dit gebeurd word er een IGF hormoon uitgescheiden (dit heeft met veel processen te maken waar suiker allemaal word opgenomen en verteerd) dit IGF hormoon zorgt ervoor dat cellen plotsing hard gaan groeien. gevolg is dat deze dan delen op een foutieve manier en er kanker onstaat. ook de suiker die daarna word opgenomen geeft nog een extra zetje in de rug.

ik laat hart en vaat ziekten en diabetes ook meer even achter

- de e-nummers die er in zitten zijn natuurlijk niet goed voor je. maar echte harde zaken. van waarom ze zo slecht zijn is nooit echt naar voren gekomen. als je echt gezond wil eten is het aan te raden om e nummers te schrappen maar toch kan je ze met gemak veilig eten.