Hoe komt het dat ik maar blijf dooreten?

Zo'n 2 maanden geleden ben ik begonnen met afvallen/sporten/gezond eten. Dit ging alleen wat te extreem. Ik moest en zou persé 3x per week maximaal fitnessen, mocht max. 2 boterhammen bij m'n lunch, woog alles af, telde alles, alles moest mager zijn. Kortom; alles wat ik in mijn mond stopte moest persé gezond zijn en mocht absoluut niet te veel zijn. Nu werd ik hier letterlijk en figuurlijk ontzettend moe en down van dat 2 weken geleden de bom barstte. Ik besefte dat het anders moest en besloot een weekje gewoon niet meer op mijn eten te letten. In die week (vorige week) at ik dan ook echt onwijs slechte dingen en heel veel. Nu dacht ik, oké, dan ga ik maandag (gister) gewoon een NORMAAL gezond eetpatroon verder volgen zodat ik nog wel die 5 kg kwijt kan raken, maar zonder dat het een obsessie is. Maar ik vind het nu zo moeilijk om een normaal eetpatroon te vinden.. het is bij mij echt het ene of het andere uiterste.. dus of alles supergezond enzo of dan maar gewoon alles eten wat ik wil. Ik blijf nu ook maar dooreten terwijl ik nieteens meer echt trek heb. Zoals vandaag heb ik havermoutpap met appel en rozijnen op, 2 crackers met kipfilet, een banaan en sinaasappel, een wasa sandwich-cracker, kopje soep, een mueslibol met kaas, 2 boterhammen met ham, boterham smeerkaas. Avondeten was een kom tomatensoep, boterham pindakaas, 2 matze crackers jam, tosti kaas/tonijn, cracker smeerkaas, boterham met hagelslag. En net nog chocolaatje. En nog steeds eetdrang. Wie helpt mij?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat eet je normaal op een dag? Want hier mis ik heel erg de eiwitten en groente
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, dit was misschien niet zo'n goede voorbeeld dag.
Ik zal even een lijstje maken van wat ik at toen ik zo obsessief bezig was en wat ik een willekeurige dag heb gegeten in de afgelopen week (dat ik er totaal niet op heb gelet wat ik at). In de obsessieve weken: ontbijt; 50 ml halfvolle melk, 200 ml water, 30 gr havermout, een appel of banaan erbij doorheen.
tussendoor: iets van magere kwark/yoghurt met muesli (gezonde versie) of fruit erdoor of gewoon een stuk fruit, of 2 rijstwafels/vital cracottes/volkoren crackers met kipfilet of 20+ smeerkaas. snackgroenten
lunch: of een kleine salade met tonijn en 2 crackers. Of 2 volkoren boterhammen met gezond beleg.
tussendoor: zie tussendoor 1.
avondeten: wat de pot schaft, maar dan weinig aardappelen/pasta/rijst. Of voor mezelf quinoa koken. Vaak kipfilet erbij of mager gehakt, of tartaar. Vlees vaak in de oven bakken om vet te besparen, anders in heel weinig olijfolie. Veel groenten.
soms 's avonds nog een blokje 86% pure chocolade of een handje ongezouten noten. Wat ik willekeurig de afgelopen week gegeten heb: Ontbijt: havermoutpap met appel of banaan en rozijnen en kaneel. Boterham pindakaas.
Tussendoor: 2 crackers, stuk fruit
Lunch: hard belegd broodje met filet americain, een aantal volkoren boterhammen met verschillend beleg.
Tussendoor: mueslikoek met chocolade, paaseitjes, 2 grote witte beschuiten,1 jam,1 hagelslag.
Avondeten: pasta met zelfgemaakte tomatensaus en rundergehakt, wat kaas erover. Sla met balsamicodressing en tomaatjes en komkommer.
Tussendoor: optimel appel/kaneel kwark gemengd met magere kwark en cruesli erdoor. Pindakoek of andere koek bij de thee. Paaseitjes. En er waren nog wel veel slechtere dagen afgelopen week..
Ritsuka
10 jaar geleden
Op zich zie ik niet veel 'slechts' hoor. Blijkbaar paste hetgene wat je bovenaan at niet goed bij jou.
Je zegt niet veel over porties, dus het is lastig te bepalen hoeveel kcal het is. Heb je dat al eens bekeken? Misschien at je te weinig, of in verhoudingen die je lichaam niet fijn vond. Ik weet bijvoorbeeld dat ik voldoende koolhydraten nodig heb, anders word ik duizelig. Ik zie wel dat je bij de afgelopen week veel meer koolhydraten bent gaan eten, en minder eiwitten. Misschien heb je dit wel gewoon nodig, maar probeer eventueel een beetje tussen je 2 geplaatste menu's in te gaan zitten. Dus iets minder zoetigheid, en weer wat meer eiwitten en vetten, maar blijf wel wat zoetigheid eten, om te zorgen dat je het vol kunt houden.
Misschien kun je je lunch wat vullender maken, ik maak zelf vaak met avondeten een extra portie, zodat ik dat met de lunch de dag erna kan eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie ook niet veel verkeerds in je voeding.
Hetgeen wat zorgt dat je meer honger en meer behoefte aan eten krijgt is suiker.
Als je suiker laat staan zul je zien dat je al na 2 weken opknapt.
Suiker zit ook in brood en in kant en klare pakjes ( bijvoorbeeld soep)
Probeer je brood en pasta's te vervangen voor spelt brood en spelt pasta probeer ook regelmatig iets anders te eten dan brood maar na het sporten heb je koolhydraten nodig dus dan is brood, pasta of een banaan juist nodig ( dan wel de goede soort)
Ook zorgt het eten van meer eiwitten dat je honger word geremd.
Bijv. Bruine amandelen ( ongebrand) eieren, kipfilet.
Een goede vervanger van brood is bijvoorbeeld een salade van sla, speltpasta, kipfilet en paprika

Antwoorden (2)

Je hebt een tijdje heel erg ongezond gedaan, door jezelf zo te dwingen om zo weinig te eten en veel te sporten. Heb je hier wel begeleiding voor? Want het klinkt als een (beginnende) eetstoornis.
Nu gaat je lichaam de schade inhalen door extra veel te eten, om alles in je lichaam weer te herstellen. Dit is dus een volledig normale reactie op je eerder genoemde gedrag.

Toegevoegd na 8 minuten:
Havermoutpap is ongeveer 200-250 kcal (normale portie)
Crackers met kipfilet is 150 kcal
Fruit is iets van 200 kcal totaal
Wasa sandwich is 100 kcal
Soep is 50 kcal
Mueslibol met kaas is 250 kcal
Boterhammen met ham is 250 kcal
Boterham pindakaas is 185 kcal
Crackers jam is 150
Tosti is 235 kcal
Cracker smeerkaas is 90 kcal
Boterham hagelslag is 150 kcal.

Je hebt dus in totaal ongeveer 2000 kcal gegeten. Dat is helemaal niet zoveel voor een actief persoon.
Maar ik zie wel dat je vooral veel koolhydraten en zoete dingen hebt gegeten.
Probeer eens wat meer eiwitten en gezonde vetten, en wat meer groente, want dat mis ik ook totaal.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of ik onder begeleiding af ging vallen? Of onder begeleiding sporten?
Ik had geen eetpatroon wat mij aangemeten werd o.i.d., wel een trainer op de sportschool. Ik at niet persé te weinig, het was alleen een obsessie dat alles persé heel gezond moest zijn. Ik at wel tussen de 1500-1800 op een dag, niet dat dat heel veel is, maar ook niet te weinig.
Ik ben trouwens 21 jaar, 163cm en 59 kg.
Maar hoe zou ik dan nu een normaal patroon aan kunnen houden waarmee ik wel afval, maar gewoon op een normaal/gezond tempo en wat gewoon ook vol te houden is, dat ik wel kan blijven genieten (want dat deed ik dus niet in dat aantal weken).
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik bedoel onder begeleiding voor je obsessieve gedrag
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik zie trouwens niet waarom je af wil vallen, je gewicht is prima.
Ritsuka
10 jaar geleden
Heb je mijn toevoeging gelezen? Daar gaf ik wat tips.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ik had verder geen begeleiding. En wat je zegt over dat het veel koolhydraten en zoete dingen zijn dat klopt, maar dit is normaal niet zo. De zoete dingen op brood etc. wel. Ik heb de laatste dagen (week) echt een ontzettende drang naar zoet, omdat ik me dit hiervoor weken lang ontzegd heb. Mijn avondeten was soep met belegde boterhammen en crackers, omdat we snel moesten eten en er vanavond even geen tijd was om te koken. Dit komt zelden voor, normaal eet ik iets van pasta/rijst/aardappels met kipfilet/gehakt/biefstuk/saucijs/filetlapje etc. en veel groenten. Ook neem ik 's middags meestal kwark tussendoor, nu had ik de heledag school en dit is niet lekker om mee te nemen in mijn schooltas. Ik neem zometeen nog een bakje kwark en een plakje indische cake bij de thee.
Mijn gewicht ik prima, dat klopt, maar toch vind ik mezelf wat te fors en zou ik graag nog wat vet willen verliezen. Ik zou graag 55 kg willen wegen en een stuk strakker willen worden (daar sport ik ook voor).
Ritsuka
10 jaar geleden
Je mag elke dag zoet eten, eet zoveel als je wilt.
Als je dit doet, verdwijnt de drang ernaar, het is niet meer bijzonder.
Je zult even heel veel zoet gaan eten, maar na een tijdje word het saai.
Dit heb ik ook gedaan, en nu vergeet ik gewoon dat ik koekjes in de kast heb liggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat doe ik dus nu al automatisch een week lang, omdat ik mezelf daarvoor alles ontzegd heb, maar ik ben wel bang dat dan de kg's er zo weer aanzitten. Ik begon met 61 kg. Woog vorige week 57,5 en gister weer 59. Dit zal heus niet gelijk massa zijn, ook vocht en gewoon dat mijn lijf ineens denk van 'oh ik krijg weer meer eten'. Maar ik wil wel graag onder de 60 blijven en uiteindelijk naar de 55 toe (wel op een gezonde en vooral niet obsessieve manier dan).
tinus1969
10 jaar geleden
@Ritsuka, wat je schrijft klopt niet voor iedereen. Juist zoet eten veroorzaakt bij veel mensen een hongergevoel -daarom werkt voor die mensen Atkinsen zo goed. Verder eens met wat je eerder schreef; meer eiwit, meer vet. Eiwit verzadigt, en vet geeft minder hongergevoel dan koolhydraten.
tinus1969
10 jaar geleden
@rosalie, wat je lengte en BMI als ik vragen mag?
Ritsuka
10 jaar geleden
"Ik ben trouwens 21 jaar, 163cm en 59 kg. " staat in eerste reactie
Ritsuka
10 jaar geleden
Klopt dat heel veel zoet eten meer zin in zoet geeft.
Ik noemde het alleen omdat als je het met mate eet naast voldoende eiwitten en verder gezond eten, het minder bijzonder is. Je weet dat je het altijd mag hebben, dan ga je automatisch minder ervan eten.
tinus1969
10 jaar geleden
Okee, Rosalie is dus niet te zwaar (BMI rond 23), en de honger is een volkomen normale reactie op ondervoeding (zowle kwantitatief = te weinig; als kwalitatief = onvoldonde voedingswaarde mn eiwit).
Hoi rosalie, als je een gezond eetpatroon wil vinden kan je het best naar een diëtist gaan. eetdrang kan super irritant zijn maar probeer het is te onderdrukken? zoek is naar kruiden of ander soort middeltjes die eetlust onderdrukken of je een verzadigd gevoel geven. volgens mij geven producten met veel voedingsvezels je een verzadigd gevoel.