Een vitamine is een van de bestanddelen van een voedingsstof (die uit meerdere elementen bestaat):Het woord voedingsstof moet niet verward worden met een voedingsmiddel. Een voedingsmiddel kan meerdere nutriënten bevatten. In de Europese Unie is het gebruikelijk alle nutriënten op de verpakking te vermelden.

Er zijn een aantal soorten nutriënten die worden onderscheiden. Deze worden verdeeld in twee categorieën:

organisch: (suiker, eiwit, vet en vitamine) en
anorganisch: (mineralen en water). Minerale nutriënten worden vaak aangeduid als sporenelementen.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het gewone spraakgebruik zijn voedingsstoffen de stoffen die gebruikt worden als materiaal voor de opbouw van je lichaam of als energiebron.
Vitaminen zijn dan de stoffen die al in zeer kleine hoeveelheden (te veel is schadelijk!) van invloed zijn op allerlei processen in je lichaam.