Kun je aankomen van vasten?

Bedoel hiermee geen ramadan!
Als je gaat vasten en dat bestaat dan uit wel de hele dag water mogen drinken, tijdens het ontbijt, lunch en avondeten, alleen groente en fruit eten en verder niks.
Ga je dan aankomen, omdat het eten dat wel binnenkomt word opgeslagen als reserve. Heb uitgerekend hoeveel calorieen ik eet en eet maar iets rond de 800. Normaal eet ik rond de 2500.

Toegevoegd na 6 uur:
Ik doe het niet als dieet. Dat heb ik ook niet nodig. Doe het maar 40dagen en dan stop ik er weer mee en ga ik gewoon normaal eten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat is veel te weinig, is niet gezond voor je
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan, maar ik ken het alleen als het onderdeel is van een breder voedsel en training plan.
De volgende link is een voorbeeld, er zijn vele varianten op, een veel gebruikte is 1 ochtend per 1 of 2 weken vasten.
De totale week inname van calorieën is wel zeer hoog.
http://www.fitnesskeuken.nl/?p=403
tinus1969
10 jaar geleden
Dit is geen vasten, want je eet fruit. Als het geen vasten is, noem het dan ook niet zo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het ook niet over vasten als dieet. De manier waarop ik het doe, is een andere manier van vasten.
Ritsuka
10 jaar geleden
dit 40 dagen achter elkaar volhouden lijkt mij niet gezond. je hebt ook een variant die heet 5:2, dan eet je 5 dagen normaal en doe je 2 dagen vasten (zoals jij hierboven beschrijft). dat lijkt mij haalbaarder, zo lang achter elkaar alleen maar wat groente en fruit eten gaat je tekorten opleveren. Sowieso in eiwitten, B12 tekort kan ook nog wel eens, en je mist al je vetoplosbare vitamines (of je zou veel avocado moeten eten)

Het beste antwoord

Het ligt eraan hoe je de vraag bedoelt: op de korte of lange termijn.
Op de korte termijn zal je afvallen, omdat je lichaam zoveel minder calorieën binnenkrijgt dan het nodig heeft.
Op de lange termijn kan het echter ervoor zorgen dat je juist aankomt.

Crashdiëten (diëten waarbij je bijzonder weinig calorieën binnenkrijgt, en jouw eetpatroon tijdens het 'vasten' valt daar ook wel onder als je maar 800kcal binnenkrijgt per dag) zorgen ervoor dat je lichaam uitgehongerd wordt, waardoor het op een spaar-stand komt, het wordt zuiniger met energie. Als je dan weer een normale hoeveelheid gaat eten, staat je lichaam nog steeds op die spaar-stand en gaat het niet evenveel energie uit je voedsel verbranden als het vroeger deed, maar een deel van de energie opslaan als lichaamsvet, als het ware om een voorraad aan te maken voor je straks misschien weer in hongersnood komt.
En dan kom je dus weer aan, en het komt vaak voor dat je niet teruggaat naar je oude gewicht maar er juist overheen gaat. Regelmatig crashdiëten volgen, en daardoor telkens jojoën en bij elke poging weer wat meer aankomen, is een bekende oorzaak van overgewicht voor sommige mensen.
Volgens de obesitasvereniging wordt meer dan de helft van de mensen die een streng dieet volgen daardoor uiteindelijk zwaarder dan ze waren vóór ze ermee begonnen.
(Maar ik ken die vereniging niet, dus ik heb geen idee of dat cijfer betrouwbaar is, andere cijfers kan ik zo snel niet vinden).

Crashdiëten worden dan over het algemeen ook afgeraden, omdat het gewichtverlies in de meeste gevallen niet blijvend is (95% lukt het niet om op een lager lichaamsgewicht te blijven, volgens die obesitasvereniging), en ook omdat je allerlei tekorten kan krijgen van stoffen die je lichaam nodig heeft.

Dus ja, door te vasten neem je het risico dat je aankomt. Ik zou persoonlijk dat risico liever niet nemen (naast het feit dat je, als je geen supplementen ofzo gebruikt, allerlei stoffen tekort komt in deze 40 dagen, omdat groente en fruit niet alle stoffen bevatten die ons lichaam nodig heeft), maar het is natuurlijk jouw keuze hoe belangrijk je het vindt om te vasten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, van dat vasten zelf ga je niet aankomen. Dat zou betekenen dat elk dieet geen zin heeft, omdat dan altijd het eten als reserve opgeslagen zou worden. Wel is het zo dat je lichaam zich in gaat stellen op de hoeveelheid eten die je binnenkrijgt. Wanneer je dan weer teruggaat naar je 2500 kilocalorieën per dag, zul je langzaam aan weer teruggaan naar je oude gewicht.

Toegevoegd na 46 seconden:
met dieet geen zin, bedoel ik dan als het doel is om af te vallen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dan dan zal je niet aankomen.
Het aankomen gebeurd juist bij het meer dan 2500 calorieen, mits je niet veel verbrand.
Je zal er in dit geval eerder van afvallen.
10 jaar geleden
Als je gaat 'Crash diëten' kun je wel degelijk aankomen, je stofwisseling raakt dan namelijk van slag, rustig afbouwen dus. Veel effectiever is om meer te sporten en daardoor opgeslagen calorieën te verbranden. Beweging is het gouden sleutelwoord om af te vallen, niet diëten, ondanks dat dit natuurlijk wel helpt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je er 800 eet, en je verbrand er 2500, dan val je af. ongeacht wat de bron is van die 800 kcal. mag uit fruit komen, of chips , chocola, koekjes enz.