Wat zijn de voordelen van een vaste receptuur bijv. in een verpleegtehuis?

Ik zou graag de voordelen en nadelen willen weten van het gebruik van een vaste receptuur in bijvoorbeeld ziekenhuizen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Het gebruik van een vast receptuur, waarbij ieder ingrediënt van een recept wordt afgewogen en het gewicht van ieder ingrediënt is vastgelegd in het recept, heeft hetzelfde voordeel en nadeel: je elimineert de vrijheid van de kok met het klaarmaken van een gerecht en het gerecht is iedere keer hetzelfde.

Dat het gerecht iedere keer hetzelfde is kan een voordeel en een nadeel zijn, omdat je aan de ene kant niet meer de klachten krijgt dat iets de ene keer te zout was en de andere keer te flauw, maar je krijgt ook geen opmerkingen als 'nou vandaag was de soep toch wel erg lekker klaargemaakt'.

De vrijheid van de kok elimineren klinkt als een nadeel, maar dat hoeft het niet te zijn.
Een voordeel is dat als een nieuwe kok in de keuken komt (als tijdelijke of definitieve vervanging), dat alles hetzelfde maakt als de vorige kok, waardoor de mensen dus niet kunnen proeven dat een andere kok het eten heeft gemaakt.
Ook dit voordeel zou als een nadeel gezien kunnen worden, de nieuwe kok zou met zijn eigen receptuur misschien wel lekkerder kunnen koken dan de oude.
Omgedraaid kan ook, de nieuwe kok kan ook slechter koken dan de oude. In dit laatste geval is het gebruik van een vast receptuur zeker een voordeel te noemen.

Een nadeel is dat je geen producten kunt opwerken in bijvoorbeeld de soep, het recept ligt immers vast.

Een voordeel is dat je veel gerichter je bestellingen kunt doen en zo de foodcost en waste een beetje kunt drukken.

Veel gevolgen van het werken met een vast receptuur kunnen dus zowel positief als negatief gezien worden, maar het is een beetje afwegen wat de voor- en nadelen zijn.

Ook is het ontwikkelen van de technische fiches geen eenvoudig karwei, in het begin kan het zijn dat het recept nog wat aangepast moet worden voor het definitief vastgelegd wordt en ieder ingrediënt moet afgewogen worden, dat is een mind-set die moet veranderen, vooral als de koks dat niet gewend zijn.

Persoonlijk vind ik het een voordeel dat een nieuwe kok gewoon het recept kan bekijken en dat de mensen die het eten geen verschil proeven met de kok die het eten normaal gesproken klaarmaakt. Je biedt dan een constante kwaliteit.