Kan het kwaad als je niet aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kom? (ADH)

Ik ben sinds kort aan het lijnen. Ik heb net opgezocht dat iemand van 16 per dag aan ongeveer 2.200 calorieën moet komen. Ik kom per dag maar aan 500. Kan dat erg kwaad? Ik zeg er wel bij dat ik niet een super actieve leefstijl heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan eet je waarschijnlijk een heleboel verborgen calorieen. Dus dan komt het wel goed met je vitaminen.
Ritsuka
10 jaar geleden
dat is veel en veel te weinig, weet je zeker dat je echt maar dit eet? vaak is het bij zulk laag aantal kcal eten dat je onbewust meer gaat eten, of dingen niet meerekend.
Dan denk je gezond te doen met een handje nootjes, maar je vergeet dat dit ook veel kcal bevat.
je eet bijna nooit echt maar 500 kcal (behalve mensen met een eetstoornis)
reken je ook de boter op je brood mee? de suiker in je koffie/thee? de frisdrank/vruchtensap? saus/jus bij je avondeten?
Ritsuka
10 jaar geleden
wat eet en drink je precies per dag dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Per dag drink ik alleen water, en koffie zonder melk of suiker erin. Mijn ontbijt bestaat uit 1 cracker zonder iets erop, en tussen de middag net zo. Bij het avondeten probeer ik erop te letten dat ik wel genoeg groenten eet, maar aardappels met jus en vlees eet ik bijna niet, vooral jus niet. Tussendoortjes eet ik vrijwel nooit, hooguit een appel.. Nu ik dit zo opschrijf besef ik wel dat het inderdaad best weinig is.. Kunnen er dingen als gevolg op weinig eten gebeuren? Ik hoop niet dat wat ik doe erg gevaarlijk is..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi!
Je lichaam is op jouw leeftijd nog in ontwikkeling en heeft echt de voedingsstoffen nodig. Pak de website van het voedingscentrum er eens bij om te weten wat je nodig hebt om gezond te zijn.
Mocht dit lastig blijken, schakel dan hulp in van iemand die er voor geleerd heeft. Bv. Een gewichtscoach of een diëtiste.
Ritsuka
10 jaar geleden
je eet veel en veel te weinig. als je 2200 nodig hebt, en het is nodig om af te vallen (waar baseer je dat trouwens op?) dan kun je toch beter 2000 gaan eten. Nu heb je een tekort van 1700 kcal!
Ritsuka
10 jaar geleden
een cracker is gebakken lucht, fruit is wel wat vitamines, groente ook wel, maar je mist vetten (waardoor je veel vitamines niet kunt opnemen), je mist veel koolhydraten (voor energie), je krijgt een tekort aan eiwitten (nodig voor je spieren).
Ja, dit is uiteindelijk wel gevaarlijk, je eet zoveel als iemand die ik ken met anorexia, die weegt nu nog maar 45 kg en haar haar valt uit (en nog wel meer gezondheidsklachten)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt. Het is bij mij niet echt nodig om af te vallen maar mijn zelfbeeld is de laatste tijd weer laag geworden, plus ben ik de laatste tijd 2 kilo aangekomen omdat ik bij mn schoonouders best ongezond eet. Daarom zou ik die 2 kilo er weer graag afwillen zodat ik gewoon op mijn oude gewicht zit. De manier die ik nu doe is erg ongezond maar werkt wel snel.. Ik ben wel geschrokken van de gevolgen die ik zou kunnen hebben als ik dit blijf doen, dus ik ga nadenken over gezondere manieren, Ik heb wel veel aan jullie reacties :)
Ritsuka
10 jaar geleden
je bent een vrouw, een fluctuering van 2 kg naar boven of beneden is normaal. Dit komt o.a. door hormonen. Kijk maar eens naar mijn gewicht, dit is tussen 4 en 18 februari: http://oi60.tinypic.com/2zz53pf.jpg
Je ziet dat ik op het laatst ineens omhoog ga in gewicht, waarschijnlijk morgen nog wel iets meer. Dat komt bij mij omdat ik ongesteld moet worden, straks daalt het wel weer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enidann, zo ontzettend sterk lijnen is echt een héél erg slecht idee. Ten eerste zet je je gezondheid echt op het spel, hier gaat je lichaam echt heel erg veel last van krijgen. Het is zeker slecht voor je lichaam, ook als je het maar een tijdje doet. Om je lichamelijk lekker te voelen en je geestelijk gelukkig te voelen, heeft je lichaam voedingsstoffen nodig, hier ga je je alleen maar slecht van voelen. Ten tweede werkt deze manier absoluut niet om je doel te bereiken.
Als je zo ontzettend weinig eet, gaat je lichaam zo spaarzaam worden dat je gaat aankomen zodra je weer meer gaat eten, dus op de lange termijn zorgt dit juist voor extra gewicht. En je zal op een gegeven moment wel meer moeten gaan eten dan je nu doet, want je wil immers niet de rest van je leven zo weinig blijven eten (en als je dat wel zou doen, kom je uiteindelijk in het ziekenhuis terecht). Als je wil dat de kilo's die eraf gaan ook wegblijven, zal je op een rustige manier moeten afvallen. Eet bijvoorbeeld 500 calorieën per dag minder dan je lichaam nodig heeft, dan zal je ongeveer 2-2.5 kilo per maand afvallen, terwijl je je lichamelijk en geestelijk gewoon lekker kan blijven voelen, je lichaam niet allerlei schade aangedaan wordt, en je een goede kans hebt dat het gewicht niet meteen weer terug komt.
Een 16jarige vrouw met een weinig actieve leefstijl heeft gemiddeld zo'n 2200 calorieën per dag nodig, dus dat zou dan nu 1700 worden.
Als het je niet lukt om zelf te zorgen dat je genoeg eet en gezond eet, praat er dan eens over met je ouders.
Ritsuka
10 jaar geleden
Hier kun je lezen wat je zou kunnen verwachten: http://watisgezondevoeding.nl/waanzinnige-wetenschap-het-minnesota-verhongeringsexperiment-van-ancel-keys/
Hierbij lieten ze een groep gezonde mannen (die normaal 3200 kcal aten en op gewicht bleven) een tijd lang 1700 kcal eten (de helft van normaal).
"De gevolgen van de energie-beperking werden al snel duidelijk. De kracht van de mannen nam al snel in sterke mate af en de mannen klaagden dat ze zich oud en constant moe voelden. Daarna volgde een periode van mentale apathie. Ondanks dat de mannen voorafgaand aan het experiment een meer dan gemiddeld geestelijk uithoudingsvermogen hadden, maakten veel deelnemers periodes van depressie door. Gemiddeld nam in de hele groep het voorkomen van depressie, hysterie en hypo-chondrie significant toe."

Het beste antwoord

Nee dat is niet goed want het is dan onmogelijk om aan voldoende voedingsstoffen en vezels, vitaminen en mineralen te komen. Je zult ook af vallen bij 1500 kcal maar ik betwijfel of je echt aan de 500 zit. Die 2200 is wel een gemiddelde natuurlijk, afhankelijk van hoeveel je beweegt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Mijn BMR is al 1800, dus 1500 is voor mij al te weinig. Verschilt inderdaad per persoon, maar als je 2200 nodig hebt, kun je beter 2000 gaan eten

Andere antwoorden (1)

Ik kan wel zeggen dat 500 calorieën veel te weinig is. En mag ik je heel even verbeteren dat niet iemand van 16 zoveel calorieën maximaal mag hebben, maar dat dit geldt voor vrouwen. Vrouwen mogen maximaal 2200 calorieën binnenkrijgen en mannen 2900, als ik mij niet vergis. Ook als je een niet heel erg actieve leefstijl hebt zou je toch wel wat meer mogen hebben. Maar het gaat natuurlijk om meer dan alleen calorieën.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
hoezo maximum? ik eet elke dag 2500 (gemiddeld) en blijf gewoon op gewicht hoor
ronron1212
10 jaar geleden
Zin het antwoord staat maximaal en niet minimaal Ritsuka
Ritsuka
10 jaar geleden
Ja, er staat dat vrouwen maximaal 2200 binnen mogen krijgen, en ik zeg dat dat niet waar is voor iedereen.