Moeten we 2 ons groente per dag binnenkrijgen of is het een gewoon een verhaal om meer te kunnen verkopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het eten van voldoende groente en fruit is belangrijk, want ze leveren ons lichaam veel belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine C, caroteen (hier maakt je lichaam vitamine A van), foliumzuur, ijzer, chroom, magnesium en kalium. Deze stoffen heeft ons lichaam nodig om goed te kunnen functioneren. Daarnaast bevatten groente en fruit veel voedingsvezels. En die hebben een positief effect op de werking van de darmen, op de verzadiging en op de handhaving van de bloedsuikerspiegel. De verzadigende werking werkt positief bij het voorkomen of verhelpen van overgewicht.

De hoeveelheid is belangrijk, maar let ook op variatie
Om voldoende van alle vitamines en mineralen binnen te krijgen, heb je 200 gram groente en 2 stuks fruit nodig. Daarnaast is het belangrijk om goed te variëren met alle soorten. Ze bevatten namelijk allemaal weer andere hoeveelheden voedingsstoffen. Zo bevatten wortelen veel caroteen, kiwi’s veel vitamine C, spinazie veel ijzer, aardbeien veel foliumzuur en pruimen veel vezels.

Hoeveel is 200 gram groente?
Oké, je wilt 200 gram groente eten op een dag, maar het is natuurlijk niet zo handig om telkens je groente te moeten wegen. Daarom is het handig als je weet dat 1 opscheplepel ongeveer 50 gram is. 4 opscheplepels is dus 200 gram. Van groente die veel slinkt bij het koken, zoals andijvie en spinazie, heb je rauw ongeveer de dubbele hoeveelheid nodig.

200 gram, per groentesoort (ná bereiding):
-3 stronkjes witlof
-1/3 bloemkool
-1/2 stronk broccoli (inclusief de stronk zelf)
-3 middelgrote tomaten
-1 bakje champignons (slinkt een beetje door bereiding)
-6 flinke asperges
-2 middelgrote uien
-1 kleine courgette.

Dit is dus niet bedoeld om de verkoop en omzet te laten stijgen, maar om mensen ervan bewust te maken, hoe goed groenten en fruit voor de gezondheid zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Ik leerde op de huishoudschool 60 jaar geleden, dat voor slinkgroente 250 gram per persoon nodig was. Voor niet slinkende groenten 125 gram. Waarom zijn die hoeveelheden gewijzigd? De mensen zijn echt lichamelijk niet harder gaan werken dan 60 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hoor ik voor het eerst, bedankt voor je reactie, maar ik heb er geen antwoord op. Er wordt wel gesuggereerd dat de groenten tegenwoordig minder vitamines bevatten, maar dat schijnt een fabel te zijn.
Ivana
10 jaar geleden
Ronald, het gaat mij om de hoeveelheden. De hoeveelheid voedsel die wij kregen toebedeeld was veel minder, maar genoeg om ver te fietsen naar school of hard te werken. Tegenwoordig zijn de rantsoenen aanmerkelijk groter, ook de verplichte (voorgeschreven) hoeveelheden om gezond te blijven verschillen nogal. Dat verbaast me.

Andere antwoorden (2)

2 ons groente is echt het minimum dat je zou moeten eten. Zonder dat is het erg lastig om aan je benodigde hoeveelheid vitamines en mineralen te komen die je nodig hebt op een dag.
En zo heel duur is groente en fruit niet hoor.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
200 gram groente per dag is inderdaad het minimum, eigenlijk zou je veel meer groente en fruit per dag moeten eten. Maar groente en fruit is wel heel duur als je het vergelijkt met rijst, pasta en brood.
Er 'moet' niets.
Groenten zitten vol met vitamines en mineralen, het is dus gezond. Maar je kunt groenten vervangen door ander eten, in het bijzonder door vlees en/of fruit (die zitten ook vol vitamines en mineralen, met name vlees is volledig voedsel).

Sommige groenten geven buikklachten, een reden om die groenten niet te eten als je daar last van hebt en te vervangen door iets anders, zie link hieronder