Zijn plofkippen ongezond(er) vergeleken met normale kippen?

Bij de Turkse en Marokkaanse slagers verkopen ze blijkbaar wellicht altijd plofkippen als ik de onderstaande video zo zie (zeer boeiende video trouwens) maar ik weet nog steeds niet of plofkippen ongezond(er) zijn voor mensenconsumptie vergeleken met normale kippen?

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/10-10-2013

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik hoor en lees vaak dat plofkippen hormonen toegediend krijgen zodat ze snel groter worden maar in die video zien we daar niks over, maar wat is het nu in werkelijkheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
SimonV
10 jaar geleden
Bedankt voor de vraag! Ik dacht en wilde antwoorden dat plofkippen vol antibiotica zaten, maar dat valt mee. "Veel mensen zijn bang voor antibiotica in en op hun vlees, maar in de praktijk wordt antibiotica niet tot nauwelijks teruggevonden in (kippen)vlees. Vlees wordt hier regelmatig op gecontroleerd. In Europa zijn er wettelijke normen die moeten voorkomen dat er (veel) antibioticaresten in het vlees terechtkomen. Deze regels worden in Nederland zelden overtreden." http://www.wakkerdier.nl/campagnes/plofkip-campagne/antibiotica
SimonV
10 jaar geleden
Correctie: de plofkippen zelf zitten helaas wel vaak vol antibiotica, maar de consument merkt daar weinig van.
De smaak van plofkippen vind ik overigens vergelijkbaar met het eten van spons, maar dit terzijde.
Kristal
10 jaar geleden
wtp, hoe kom je erbij?
Wij verkopen normale biologische kippen.

Antwoorden (2)

Plofkippen zijn zo gefokt, de snelle groei komt niet door hormonen.
Ongezond voor consumptie zijn ze niet, maar je moet het wel willen, zo'n portie dierenleed op je bord.
Door hun gewicht lopen ze groot risico hun poten en borstbeen te breken of te kneuzen, en ook is hun huid vaak aangedaan door het in hun eigen stront moeten zitten.
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
En door zo'n "plofkip" te kopen, ondersteun je die kwekers en moedig je ze aan om uit te breiden.
Toon respect voor het dier en koop geen "plofkip".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan het vangpproces nog..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
niks mis mee
Rieneke1
10 jaar geleden
wtp, heb je een bron voor deze onzin?
Biologische kippen worden na een week of 11 (plofkippen na 6 weken) geslacht, en zijn dan echt nog niet taai.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plofkip krijgt antibiotica toegediend. Dit omdat ze vaak verwondingen oplopen doordat ze zo vetgemest zijn dat ze door hun pootjes zakken.
Niet per definitie ongezond, maar je krijgt het wel binnen, waardoor latere antibiotica kuren minder goed kunnen gaan werken bij jou.
Kristal
10 jaar geleden
Precies Rieneke, zo is het.
Een plofkip is een kip, die door hun genen bepaald, zo enorm groot wordt.
Het is er dus ingfokt, net als een dikbilkoe, niet zo veel vlees heeft door hormonen, maar gewoon zo gekweekt is en in de genen zit.
Een plofkip is dus een kippenras!
Mogelijk zijn deze kippen wel wat meer kwetsbaarder voor ziekten en krijgen meer/ vaker medicijnen, als dat zo is, dan zijn ze voor de mens wat ongezonder.