Wat is het verschil in effect van normale suiker en vruchtsuiker?

Ik bedoel effect op de gezondheid/energie, ze zeggen dat normaal (product/keuken) suiker snelle energie levert en invloed heeft op glucosepeil, hoe zit dat met bijv. suiker in sinaasappelsap? En heb je bij fruit ook kans op zo'n 'sugar crash' (na veel suiker ineens moe worden)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

"normale suiker" bedoel je neem ik aan kristalsuiker mee. De witte suiker die per kg verkocht wordt. Dit komt uit bieten. Het is de chemische stof sacharose en is identiek aan fruitsuikers. Kristalsuiker in pure vorm nemen kan idd zorgen voor een piek, gevolgd door een dal /crash / dip / moe voelen, dat doet elk product met een hoge glycemische index.

Beide suiker verlopen dus het zelfde verteringsproces, aangezien het dezelfde stof is. Dit is geen lastig karwei voor het lichaam, omdat sacharose geen complex koolhydraat is, maar een disacharide, dus bestaande uit 2 enkelvoudige suikers. in dit geval: 1 glucose molecuul, en 1 fructose molecuul. Door aanhechting op de darm wand worden deze suikers als het ware naar binnen gekanteld en tegelijkertijd gesplitst in 2 losse moleculen. Ze gaan dan in het bloed, via de poortader richting lever, zoals alle voeding doet (behalve een deel van het vet) en in de lever wordt alle fuctose bij de eerste passage direct omgezet in glucose, zodat in het lichaam enkel glucose komt. Met fructose kunnen lichaamscellen niets.

Alle producten met koolhydraten/suikers hebben een effect op de suikerspiegel, dit wordt uitgedrukt in de glycemische index. Hoe hoger het getal (zie google, eindeloos leesplezier) hoe hoger de piek, en dus hoe dieper het dal erna. Hoe hoog de index verder wordt hangt af van enkele factoren: hoeveelheid kh/suiker in het product, hoeveelheid vezels / eiwitten / vetten in het product, andere producten in de maaltijd en maagledigingssnelheid.

Bij een hypo kan een dm-patient kiezen voor sinaasappelsap maar dit heeft niet de voorkeur omdat in puur sap ook vezels en andere stoffen zitten en die remmen de maaglediging, waardoor de hypo dus langer aan zal houden. Voorkeur verdient in zo'n geval pure limonade siroop. Doch, ook sap, frisdrank, dextro, energydrank zijn slechte alternatieven.

Uit onderzoek blijkt dat inname van grote hoeveelheden fructose, uit andere bronnen dan fruit, zorgt voor een toename van het buikvet en buikomvang. In het NL-voedingspatroon bestaat deze groep uit koek (voornamelijk ontbijtkoek), snoep, frisdrank en sapjes.

Fruit geeft onder normale omstandigheden geen crash, echter na het volgen van een koolhydraat-arm dieet zal het net als alle andere koolhydraathoudende producten wel zorgen voor een crash (herstel van kh-buffer).

Toegevoegd na 30 minuten:
Doch, ook sap, frisdrank, dextro, energydrank zijn GEEN slechte alternatieven. woordje ontbrak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewone geraffineerde suiker is niet gezond. Voor je lichaam is het een hele klus om deze complexe keten van suiker af te breken. Beter is honing.
Suiker uit vruchten is sowieso veel gezonder, maar heeft ook zeker invloed op je glucosepeil en zeker sinaasappelsap. Suikerpatiënten die een te laag suiker hebben en in een coma dreigen te raken moeten daarom direct sinaasappelsap drinken, waardoor het glucosepeil weer op orde komt.
Als je af wilt vallen en je zou b.v. het South Beach dieet volgen, mag je geen van beide producten gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Suiker" is eigenlijk niet één bepaalde stof, er bestaan verschillende soorten suikers. De belangrijkste brandstof voor het lichaam is glucose. Fruit, en dus ook vruchtensappen als sinaasappelsap, bevatten vruchtensuiker; ook wel fruitsuiker of fructose genoemd. Fructose wordt door ons lichaam snel omgezet in glucose waarna het als brandstof kan dienen.
Kristalsuiker (sacharose) bestaat uit een molecuul glucose en een molecuul fructose, die verbonden zijn tot één molecuul. Ons lichaam verbreekt deze verbinding snel (begint al in de mond). Daarbij komt een molecuul glucose en fructose vrij. De laatste wordt snel omgezet in glucose.
Voor ons lichaam komt het eten van een molecuul kristalsuiker dan ook neer op het eten van twee moleculen glucose. Hierom wordt wel gezegd dat kristalsuiker slechter zou zijn dan andere suikers. Als dit negatieve effect er al zou zijn dan wordt dat veroorzaakt doordat bij kristalsuiker de dosis glucose als het ware hoger is; vanuit het oogpunt van het lichaam gaat het immers om dezelfde stof. Een dergelijk effect is overigens nooit hard aangetoond.

De omzettingen, die ik noemde, gaan zo snel dat er geen noemenswaardig verschil is in de snelheid waarmee de bloedspiegel stijgt.
De sugarcrash komt sneller voor bij het eten van kristalsuiker; deze hangt immers weer samen met de glucose spiegel in het bloed en die stijgt sneller na kristalsuiker dan bij fructose. Daarbij zit er in een theelepel sap minder suiker dan in een theelepel kristalsuiker. Na het eten van grote hoeveelheden fruit (of drinken van sap) kan de dosis suiker echter wel groot zijn, waardoor de sugarcrash dus wel op kan treden.