welk van de volgende producten zitten het minste verzadigd vet in?

ik heb voor school een site en daarop is dus van alles vragen over eten, nu heb ik een vraag over producten met verzadigd vet en moet ik uit de volgende de 5 uitkiezen met de minste verzadigde vetten erin, nu heb ik al veel combinaties gehad en hij geeft telkens een fout aan. dus ik hoopte dat iemand hier mij kan helpen. de producten zijn: olijven, 30+ kaas, sushi, roomijs,vruchtenvlaai, koffiebroodje, brie, mokkagebak, speculaasjes, croissants.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het probleem met je vraag is dat er samengestelde producten tussen zitten, en afhankelijk van de receptuur, kan dit enorm veel variatie brengen in het resultaat.
Daarnaast is het niet duidelijk hoe je een antwoord hierop kan geven, en dan bedoel per portie of per 100 gram. Dat is ook belangrijk om te weten.

In het algemeen (en dat is écht een zeer grove benadering) bevatten producten van plantaardige oorsprong minder verzadigde vetten dan producten van dierlijke oorsprong. Daarnaast, producten die weinig water bevatten hebben ook relatief gezien meer vet, en dus ook meer verzadigd vet.

Ik zou zeggen, met een dikke disclaimer, dat de 5 producten uit je lijst met de kleinste hoeveelheid verzadigd vet per 100 g zijn:
- Vruchtenvlaai, olijven en sushi zullen vrijwel zeker de minste verzadigde vetten bevatten.
- Na deze top 3 wordt het lastig, en zoals ik al zei, afhankelijk van de samenstelling kan dat alle kanten op, maar ik zou denken dat speculaas die sowieso weinig boter bevat, en roomijs dat veel water bevat, hierna zullen volgen.
- Ik denk dat briekaas (omdat het van melk komt, gerijpt is en weinig water bevat), mokkagebak (dat heel veel boter bevat) en de croissant (ook veel boter, en erg droog na het bakken) de meeste verzadigde vetten zullen bevatten.

Als je dat met meer zekerheid wil uitrekenen, of als je dit per portie wil berekenen, dan kan je op de Voedingswaardetabel kijken (zie link) hoeveel verzadigd vet precies zit in al je producten, maar ik denk dat het niet veel anders zal zijn dat het antwoord hierboven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Vetten zijn nodig voor de celmembranen en de membranen van de celorganellen. Om die flexibel te maken moeten er voldoende onverzadigde vetten in zitten.
Dat geldt zowel voor de plantencellen als voor de dierencellen.
Grosso modo zullen die dan ook evenveel onverzadigde vetten bevatten. En zowel met dierlijk als met plantaardig voedsel zul je die in principe voldoende binnen krijgen.
Je moet dus inderdaad onverzadigde vetten binnen krijgen, maar de hype van vandaag de dag is volgens mij ver doorgeschoten.
Reddie
10 jaar geleden
Dit is dus geen kritiek op je antwoord, maar ik wilde het gezegd hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Gabi ik wil je wel even op wijzen dat in artisanaal bereide speculaas wel degelijk een mooie portie boter zit. Dus die bewering gaat niet helemaal op.
Ook roomijs bevat een flinke hoeveelheid vet aangezien artisanaal bereidt roomijs zoals de naam al aangeeft een flinke hoeveelheid room (en dus vet) bevat, dit kan zelfs oplopen tot 20%.
Het is inderdaad een kl...lijstje om te rangschikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Reddie
Helemaal mee eens, maar omdat de vraag niet daarover ging, heb ik verder niets hierover verteld.
Bedankt voor de aanvulling! @WWDIver
Ook mee eens, dat gaf ik zelf al aan. Het kan echt alle kanten op, afhankelijk van receptuur.
Speculaas heb ik zelf één keer gebakken, en er zat erg weinig boter in, vandaar mijn antwoord. Ik vond ze trouwens niet lekker, misschien omdat er te weinig boter in zat...? ;-)
Alleen de eerste 3 waren evident, en ik weet vrij zeker dat de croissants en de mokka het meeste verzadigde vet zullen bevatten, maar de rest... blijft lastig, zeker als je uit je hoofd rekent...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ inderdaad eerst lijstje maken met dingen die zeker zijn,
dan de rest opzoeken en of gokken.
(gokken want het gaat om een website)