Waarom remt roken mijn eetlust niet af?

Men beweert dat roken de eetlust afremt, doordat er bepaalde stoffen in de hersenen vrijkomen.
Ik rook echter al meerdere jaren en ik heb hier nooit wat van gemerkt: in tegenstelling, van roken krijg ik juist een hongergevoel.
Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

als je al jaren rookt is je lichaam gewend aan de stoffen en dus ook je hersens.
Je zult het verschil merken als je stopt met roken, je ruikt, proeft beter. Alles smaakt beter, waardoor je meer gaat eten. Sommige mensen eten ook meer om de sigaret te vervangen. Hoe het kan dat je een hongergevoel krijgt van roken, is misschien dat je je slap gat voelen van de nicotine. Roken versneld de stofwisseling. Vandaar dat je ook een paar kilo aankomt als je stopt met roken en niet méér gaat eten.