Is Alfalfa niet gezond omdat het veel saponinen bevat?

In het boek Oersterk van Richard de Leth lees ik dat Alfalfa enorm veel saponinen bevat. Betekent dit dat Alfalfa toch niet zo gezond is, maar schadelijk voor de darmwandcellen?
En hoe zit het dan volgens de orthomoleculaire theorie met andere kiemen?

En zijn er ook ander voedingsvisies?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.deliterranee.nl/gezondeweetjes.html
Ritsuka
10 jaar geleden
nog nooit gehoord van saponinen. wat zou het doen dan? uit welk wetenschappelijk onderzoek blijkt dat?
Cryofiel
10 jaar geleden
Volgens de link van crea zijn saponinen juist uiterst gezond. Het door Neska genoemde boek gaat uit van een combinatie tussen een paleodieet en het orthomoleculaire gedachtengoed. Het lijkt mij nogal twijfelachtig om dat als waarheid te zien.

Antwoorden (1)

Afgaande op andere vragen die je gesteld hebt, kan ik niet anders concluderen dan dat je of volger bent van een orthomoleculaire dieet, of ben je je aan het verdiepen hierin.

Het probleem met de orthomoleculaire theorie, evenwel als paleodiëten, crudivorisme, enz. is dat de wetenschappelijk basis hiervoor nogal fragiel is, om het zachtjes uit te drukken, waardoor de ene zegt dat saponine (om even bij je voorbeeld te blijven) heel gezond is, terwijl de andere zal beweren dat supplementen op basis van saponine he hele leven zullen verbeteren.
Ik blijf nogal scepetisch...

Maar goed, je vraagt of alfalfa ongezond zou zijn omdat het veel saponinen bevat, en dan is meteen de vraag of saponinen ongezond zijn. Niet, dus.
Saponinen zijn stoffen die in heel veel planten zitten, en die juist de verteerbaarheid en de absorptie van veel andere nutriënten, met name vetoplosbare stoffen, kunnen bevorderen. De verklaring is puur chemisch: saponinen (van Latijn, "sapo" = zeep) zijn amfifiele stoffen, dat wil zeggen stoffen die zowel in vet als in water kunnen oplossen, en dus ook kunnen helpen vetoplosbare stoffen in water op te lossen (zoals zeep doet) Vandaar ook dat saponinen b.v. de absorptie van vitamine A of kunnen bevorderen.
Andere soorten saponinen hebben ook een pseudo-hormonale werking, omdat de structuur van veel saponinen lijkt op die van steroïden. Of de saponinen van de alfalfa dat effect hebben, weet ik niet zeker, maar ik vermoed dat dit niet het geval zal zijn.

In ieder geval saponinen komen voor in vrijwel alle planten, en met name in wortels en knollen is de hoeveelheid saponinen veel groter dan in granen, en dus in kiemen. Sommige knollen bestaan voor 30% (droog gewicht) uit saponinen.

Andere voedingsvisies...? Tja, ik geef je de mijne: eet met regelmaat, eet gevarieerd, van alles een beetje en van niets te veel, niet te veel vetten of eiwitten, maar ook niet te weinig, drink veel water en gun jezelf af en toe een luxe, en en dan heb je geen medicijnen of supplementen nodig, behalve als je een specifieke aandoening hebt, want een gezond, gevarieerd dieet voorziet vanzelf aan de behoeftes van je lichaam.
Granen zijn écht niet slecht voor onze gezondheid, tenzij je een specifieke intolerantie o.i.d. hebt. Sinds het ontstaan van de mens hebben wij het als soort gered omdat wij granen hebben leren eten, en onze darmen zijn prima in staat om hiermee om te gaan.