Is teveel zout alleen slecht voor je bloeddruk of zijn er andere nadelen?

Ik lees vaak dat teveel zout kan leiden tot een hogere bloeddruk (hoewel zelfs daarover de meningen verdeelt lijken te zijn).
Ik heb juist een lage bloeddruk, altijd al gehad.

Betekent dit dat ik lekker extra zout over al mijn eten kan strooien, of zijn er nog andere gevaren / nadelen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens het Voedingscentrum kunnen de nadelige gevolgen van te veel zout (d.w.z. natrium; er bestaan ook nog andere zouten) zijn:
■Hoge bloeddruk.
■Hart- en vaatziekten.
■Nierziekten.
■Maagkanker.
■Botontkalking. Op deze webpagina staat een uileg:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zout.aspx

Het beste antwoord

Ja, te veel zout is bijv. slecht voor je botten. Het bevordert de botafbraak. Osteoporose heet dat.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Te veel zout is heel slecht voor je nieren.