Avidine, die in rauw kippeneiwit voorkomt, bindt zich aan vitamine B8, waardoor vit. B8 niet meer kan worden opgenomen; Is dat een tijdelijk probleem?

Ik lees net het volgend stukje op Vitamine-Informatie Bureau:

"De stof avidine, die in rauw kippeneiwit voorkomt, bindt zich aan vitamine B8, waardoor vitamine B8 niet meer kan worden opgenomen. Avidine is echter niet tegen verhitting bestand, zodat gekookte of gebakken eieren deze stof niet meer bevatten."

www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-b8/

Ik heb vroeger toen ik tiener was (nu 25 jaar) een paar keer rauwe eieren gegeten (gemengd met smoothies en dergelijke); Maar dat wat ze schrijven over vitamine B8 dat het niet meer opgenomen wordt door ons lichaam door de stof 'Avidine' is dat dan een tijdelijk probleem of is dat een blijvend probleem?

Ik schrik wel even hierdoor :)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mij lijkt dat een tijdelijk probleem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tijdelijk, binnen een maaltijd. Daarnaast zou er wel eens meer b8 in eigeel kunnen zitten dan het avidine in het wit kan binden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Als het permanent zou zijn, zou iedereen die ooit iets heeft gegeten waar rauw ei in verwerkt is een vitamine B tekort hebben.

Het beste antwoord

Om te beginnen; tot ongeveer 5 minuten geleden had ik nog nooit van avidine gehoord, ik zou mezelf dus niet als expert willen beschouwen.

Maar even logisch nagedacht: avidine gaat een binding aan met vitamine B8, het avidine-vitamine B8-complex kan vervolgens niet meer opgenomen worden. Dit is dus een reactie die in een glas/ kom/ pan/ oid plaatsvind. Eventueel zelfs nog in je darmen, maar in ieder geval ergens buiten je lichaam (medisch gezien is de binnenkant van je darmen onderdeel van de buitenwereld). Dit betekent dat het gehele complex, dus ook het inmiddels aan vitamine B8 gebonden avidine, weer uitgepoept wordt.
Bij een volgende vitamine-B8-bevattende-maaltijd is er dan dus geen avidine meer aanwezig om te binden aan het vitamine en dus wordt het gewoon weer opgenomen.

Zoals ritsuka ook al terecht opmerkt, als dit na een avidine maaltijd een blijvend probleem zou zijn dan zou iedereen een ernstig vitamine B5 tekort hebben; dat is simpelweg niet het geval.
Geen zorgen over maken dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Flipje, je bent geweldig! +11

Andere antwoorden (1)

Heel onwaarschijnlijk een dooier bevat zoveel meer biotine dan de avidine kan binden dat er nooit een tekort zal zijn. Rauwe eieren zijn gezond.