Gezwollen ooglid, welke voeding is de boosdoener?

Regelmatig heb ik een gezwollen linkerooglid, ook mijn rechterooglid is (in veel mindere mate), alleen in de rechterhoek gezwollen. Huisarts denkt aan eczeem, soms zitten er witte schilfertjes op. Nu is mij opgevallen dat voeding waarschijnlijk het probleem veroorzaakt. Na het eten van gevulde speculaas zag mijn ooglid er zeer rood en gezwollen uit. Ik denk last van chronische allergische eczeem te hebben. Welke producten kan ik beter laten staan? Sinds een week ben ik al gestopt met het eten/drinken van: eieren, melkproducten, geperste sinaasappel en chocolade.

Toegevoegd na 40 minuten:
Ik vergat erbij te vermelden, dat ik in juli een spatje vet op mijn ooglid heb gekregen tijdens het braden van vlees en dat daarna de klachten zijn begonnen. De huisarts liet mij weten dat zij denkt dat het eczeem is, ontstaan door een infectie. Ik kreeg een zalf mee met wolwas erin, maar hierdoor werd het erger. Vervolgens ben ik zelf verder gaan zoeken en kom ik tot de conclusie dat het chronische allergische eczeem moet zijn.

10 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Als het van gevulde speculaas is, dan zal je moeten denken aan allergie voor amandelen en/of noten
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of de meel.
Of de suiker.
Of een van de toevoegingen en hulpstoffen.
joro
10 jaar geleden
Dit is het juiste antwoord, want momenteel eet ik niets meer met noten en amandelen en de klacht is over!

Andere antwoorden (2)

ik denk dat er in het spatje vet een stof heeft gezeten waat je niet tegen kunt. aangezien de zalf ook niet hiep maar het erger heeft gemaakt zal het vet de boosdoener zijn geweest omdat de zalf ook een vet basis heeft.
10 jaar geleden
Heel gevaarlijk om zelf conclusies te trekken uit dit soort klachten.
Er is hier geen algemeen antwoord op te geven en zeker
geen advies wat voor JOUW persoonlijk zou kunnen werken.
Gokken en gissen, dat kan, maar daar schiet je niks mee op.

En dus is het ook al helemaal niet te zeggen OF.... en WELKE voedingsmiddelen
de boosdoener "zouden kunnen" zijn.
Zelfs al zou het de gevulde speculaas zijn, dan nog weet je niet wat daar allemaal in zit en wat van al die spulletjes jouw allergische reactie veroorzaakt.
Gokken op dit soort dingen heeft geen zin.

Zelf ben ik behoorlijk allergisch en heb ook vaak last van mijn linkeroog.
Maar nadat ik een poosje geleden de punt van een schaar in mijn oog kreeg,
zijn de klachten verergerd.
Maar niet altijd.
Op vakantie, in hotels met airco was het heel erg.
Nu thuis is het weer minder.
Maar dat wil niet zeggen dat het aan de airco's lag. Kan ook "iets" van anders eten/drinken zijn geweest, of een andere dag-indeling.........of wat dan ook.

Dus: helpt het stoppen van eten van die dingen die je noemt?
ZO niet, dan kun alles en alles wel proberen.......
Allergische reacties zijn heel persoonlijk. Jij trekt een conclusie, maar weet je wel
dat eczeem de verzamelnaam is voor huidaandoeningen waarbij de huid rood is, schilferig is en jeukt? Vaak ontstaan bobbeltjes en met vocht gevulde blaasjes.
En dat er daarvan alleen al veel verschillende soorten bestaan? Het zou ook contact eczeem kunnen zijn. Kun je alles waarmee je in aanraking komt, stuk voor stuk gaan proberen uit te sluiten.

Dus OF en zo ja welke voeding de boosdoener is, dat weet je pas na gedegen onderzoek.
Laat je door je huisarts verwijzen naar een specialist.