Is suikervrij ook fructosevrij?

Ik neem aan als iets suikervrij in zit er ook totaal geen fructose (vruchtsuiker) in kan zitten toch? Klinkt logisch maar wil het wel zeker weten, want moet me sinds kort beperken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bestudeer de info op het etiket.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar staat het niet altijd duidelijk op weergeven staat wel suiker maar niet wat voor soort

Het beste antwoord

Nee, daar kun je helaas niet vanuit gaan. Sommige 'suikervrije' producten zijn gezoet met bijvoorbeeld honing, agavesiroop, fruit(dik)sap, (gedroogd) fruit, of andere producten die juist een hoog fructosegehalte hebben. Denk maar eens aan suikervrije vruchtenjam, daar zit geen toegevoegde suiker in, maar bijna alle vruchten bevatten juist heel veel fructose.

Het is zelfs zo dat als ergens op staat "zonder toegevoegde suiker", je er bijna zeker van kunt zijn er (veel) fructose in zit. Dat betekent namelijk dat er producten zijn gebruikt die van zichzelf zoet smaken, en aangezien fructose een veel voorkomende natuurlijke suiker is, zit er dan bijna altijd fructose in.

Even naar aanleiding van je reactie onder de vraag, dat het etiket niet altijd duidelijk is: "suiker" op een etiket is eigenlijk altijd sucrose, dus gewone tafelsuiker. Sucrose bevat steeds één molecuul fructose en één molecuul glucose. Afhankelijk van wat de reden is dat je fructose minder moet gebruiken, kun je dat wel, niet, of alleen in kleine hoeveelheden gebruiken.

Denk er verder aan dat bij producten die van nature fructose bevatten, dit niet apart op het etiket staat. Als je alleen zoekt naar het woordje "fructose" op een etiket, ben je er dus nog lang niet. Iets wat gezoet is met honing bevat veel fructose, maar op het etiket zul je alleen de "honing" terugvinden. Je moet dus echt uitzoeken welke producten (van nature) fructose bevatten en welke niet. Als je bij een diëtiste onder behandeling bent, neem ik aan dat die je dit wel kan vertellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
"Maar merk gewoon bij grote hoeveelheden fructose dat me huid er nogal onZuiver uit gaat zien."
http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/bevat-zilvervliesrijst-fructose.463205 hier legt vraagsteller het uit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hm.. vraag me dan af of de fructose echt de oorzaak is. Vanwege een vriendin met fructose malabsorptie heb ik me de laatste tijd nogal verdiept in zowel jet opnamemechanisme als de klachten die voorkomen wanneer daar iets mis mee gaat, maar ik ben nooit ergens huidklachten tegengekomen als symptoom. Fructose malabsorptie is trouwens eenvoudig te testen door middel van een waterstof ademtest in het ziekenhuis. Maar als VS geen klachten heeft van buikpijn, krampen, winderigheid en/of diarree, lijkt een malabsorptie voor fructose erg onwaarschijnlijk. Wat fructose DAN in het lichaam kan doen wat huidklachten geeft, zou ik echt niet weten. Je kunt natuurlijk een eliminatie-provocatie dieet uitvoeren om te kijken of het inderdaad aan de fructose lijkt te liggen, maar omdat fructose zo alomtegenwoordig is en het echt vermijden van fructose inhoudt dat je vrijwel alle fruit en ook veel soorten groente moet schrappen uit je menu, zou ik altijd aanraden dat onder begeleiding van een diëtist(e) te doen.

Andere antwoorden (1)

Suikervrij betekent zonder suiker d.i. zonder glucose, fructose, lactose, sacharose en wat voor suikers je nog meer kunt bedenken. Check voor de zekerheid wel even het etiket, het kan zijn dat de wetgeving het toestaat suikervrij te noemen als er minder dan (b.v. 0,1%) een bepaalde hoeveelheid in zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De praktijk is toch anders. Genoeg 'suikervrije' koekjes zijn gezoet met honing, met appeldiksap of met agavesiroop. Of er zit gedroogd fruit in, wat toch echt allemaal een hoop fructose is. En de combinatie van suiker en lactosevrij is in de winkel al een stuk ingewikkelder. Lactose mag dan een suikersoort zijn, ook op producten wordt het maar door weinig mensen als suiker gezien. En een groenteschotel wordt ook verkocht/gezien als suikervrij, zelfs als er wortel of paprika in zit. Ik bedoel maar.