Is het gezonder (effectiever) om een kruid in zijn geheel te eten i.p.v. er thee van te maken?

De kruiden waar ik thee van maak zijn de volgende:

- Artisjok
http://www.nutrigiant.be/nl/producten/thee-en-kruiden/artisjok/

- Berkenblad
http://www.gekruid.com/berk.html

- Brandnetel blad
http://www.gekruid.com/brandnetel.html

- Paardenbloem blad
http://www.gekruid.com/paardenbloem.html

- Mariadistel

- Guldenroede kruid
http://www.gekruid.com/guldenroede.html

Ik drink de laatste tijd regelmatig kruidenthee maar ik vroeg mij af of deze kruiden nog effectiever zouden werken als men deze kruiden in zijn geheel zouden eten (mengen in gerechten of smoothies) in plaats van er thee van te maken en het op te drinken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Van brandnetels en guldenroede kun je soep maken. Guldenroede kun je zelfs rauw eten (blaadjes) en paardenbloemen kunnen door een salade, hutspot en zelfs pannenkoeken.

Veel van de thee die je drinkt zijn vochtafdrijvend. Het gaat erom dat je de stoffen binnen krijgt en het verschil (als je dezelfde hoeveelheid kruiden gebruikt) zal niet echt uitmaken. Je moet alleen opletten op o.a. verhitting. Er zijn kruiden bij die je (bijvoorbeeld als thee) in water doet dat maximaal 70 graden is omdat anders de werkzame stoffen stuk gaan. Sommige zelfs 80 graden.

Als ik thee zet doe ik enkele centimeters koud water in een mok en giet er kokend water op. Dan is hij sneller aan die 70 graden. Daarna doe ik de thee erin.

Probeer ook geen overmaat van kruiden te nemen. Bij sommige kruiden kan (te)veel ook niet goed zijn.

Succes,
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus kruiden in zijn geheel eten is minder vochtafdrijvend als ik het goed begrijp? 0,5 tot 1 gram van elk soort, is dat veel om bij de gerechten te doen of in smoothies?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan je de bovenstaande kruiden trouwens rauw eten? Of moet je ze daadwerkelijk lichtjes verhitten?
Castle
10 jaar geleden
Er zijn kruiden die je rauw kan eten, maar dit is zou niet altijd lekker hoeven zijn. Sommige weer wel zoals paardenbloemen. Je zal dit voor jezelf kunnen onderwerpen aan een smaaktest. Echter als je kruidenthee drinkt krijg je vaak meer als voldoende binnen. Verdiep in de (bij)werkingen van thee die je drinkt. Ik zal een voorbeeld geven over een thee met een goede naam, respectievelijk "GROENE THEE": Bron:http://www.ingelicht.be/bijwerkingen-groene-thee
Meer dan vijf koppen groene thee per dag kun je beter vermijden. Bijwerkingen kunnen, afhankelijk van hoe goed je cafeïne verdraagt, bestaan uit hoofdpijn, nerveusheid, slaapproblemen, braken, diarree, geïrriteerdheid, onregelmatige hartslag, brandend maagzuur, trillen, duizeligheid, spiercontracties en verwardheid. Jonge kinderen, zwangere vrouwen, mensen met een zwak hart, mensen met angststoornissen en paniekaanvallen, nierziekten of een gevoelige maag moeten voorzichtig zijn met groene thee. Als je zwanger bent mag je niet meer dan drie koppen thee per dag drinken. Ook als je borstvoeding aan het geven bent, kun je best niet te veel cafeïne consumeren. Thee drinken kan gezond zijn, maar teveel van het ene kan wel kwaad doen. Kijk waar de grenzen liggen, want van de ene mag je de hele dag door drinken en van de ander maar een paar koppen. Succes,