Welke vorm van calcium zit er in koemelk?

Is dat calciumcarbonaat, calciumfosfaat, of welke vorm is dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Beide en in verbinding met andere stoffen.
De natuur is meestal niet door 1 stofje te vervangen.

ps. de bron is nogal negatief, er is betere melk te koop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Minpunt is niet van mij...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt dat echt wat er op die website wordt gezegd??? Dat calcium uit koemelk nauwelijks wordt opgenomen????? :|
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee (en ja)
Er is een link tussen melk en osteoporose, maar dan gaat het om o.a. gepasteuriseerde melk. Maar dat gaat om meer dan alleen de opname van calcium. Rauwe melk heeft dit probleem voor zover bekend niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar rauwe melk heeft/geeft dan weer andere nadelige eigenschappen, toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie grasgevoerde rauwe melk als het even kan ook nog van een oud ras niet.

Andere antwoorden (1)

Gewoon, het mineraal calcium dus kalk. In 100 milliliter melk zit 122 milligram calcium.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er een verschil tussen 120mg calcium dat in koemelk zit en 120mg calciumcarbonaat wat je als supplement kunt kopen? Zo ja, waar zit het verschil?
Amadea
10 jaar geleden
Calciumcarbonaat is etidroninezuur. Als dat oplost wordt het omgezet in calciummono- en -dicitraat. Sommige studies suggereren dat de opname van calcium uit calciumcarbonaat vergelijkbaar is met de absorptie van calcium uit melk, maar of dat waar is? Daar kan je beter een nieuwe vraag voor stellen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat calcium in melk voorkomt in de vorm van zuiver calcium. Ik vermoed dat het in ieder geval geïoniseerd is, en dat het dus voorkomt in de vorm van calciumcarbonaat, calciumchloride, of iets vergelijkbaars. Etidroninezuur is een bifosfonaat dat in oplosmiddelen voorkomt, zie
http://en.wikipedia.org/wiki/Etidronic_acid . Het bevat geen calcium, het heeft zelfs niets met calcium te maken. Calciumcarbonaat is, wel, calciumcarbonaat. Een verbinding tussen het calcium-ion en het carbonaat-ion, chemisch CaCO3. Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Calciumcarbonaat .