Wat is het verschil tussen glucosestroop en glucose-fructosestroop?

En welk van deze 2 is veiliger voor ons lichaam?

Aangezien ik regelmatig lees dat vooral glucose-fructosestroop voor allerlei ziekten kan zorgen, zie video hieronder:

www.youtube.com/watch?v=9a4Z7W5x1pY

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Het is gewoon brandstof voor je lichaam. De reden dat mensen dikker worden de laatste tijd ligt niet per se aan 1 stof, maar aan de combinatie van een voedingspatroon hoog in kcal en koolhydraten i+ te weinig bewegen en sporten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Slecht en slechter. Het ligt inderdaad niet aan één stof, maar dit zijn stoffen die niet in een gezond voedingspatroon thuis horen. @Ritsuka:
Als het allemaal niet uitmaakt:
Waarom val je bij dezelfde kcal inname veel makkelijker af als je laag in koolhydraten gaat?
Ritsuka
10 jaar geleden
op de lange termijn is er niet veel verschil tussen hoog of laag in koolhydraten. Het initiele gewichtsverlies zal voornamelijk vocht zijn.
En het heeft er wel een beetje mee te maken dat sommige dingen moeilijker te verteren zijn, en daarom ervoor kunnen zorgen dat je afvalt, ook al eet je hetzelfde aantal kcal als eerst.
Ritsuka
10 jaar geleden
http://www.fitnessbaddies.com/your-problem-with-sugar-is-the-problem-with-sugar/ Can sugar (or HFCS specifically) be blamed for the obesity epidemic? No. Not if you have respect for context (i.e., we are not rats being force-fed unrealistic amounts of fructose for instance) But again, it’s much easier to rage against “sugar” than it is to discuss and implement long lasting dietary and physical activity changes. Especially when it’s a matter of society and culture as a whole. Yes, we are living differently. There are different battles to fight regarding health in the modern day world (as opposed to dying from childbirth, smallpox or beheading), and availability of food, technology and the changes in physical demands are different. We are a product of our environments, our century, our societies mores, rules and regulations and yes, our diets. But. YOU still control YOUR life, YOUR shopping, YOUR money and YOUR household. All opinions are open for YOUR judgment. You can choose what’s best for you. And you can change your mind and grow your awareness. You are allowed to change your mind. You are allowed to expand your knowledge. You are allowed to get good results. At the bottom of this argument is not sugar! It’s increased calorie consumption and food availability in general along with the psychological components of habit. This quote from a paper titled “High-fructose corn syrup: everything you wanted to know, but were afraid to ask” in The American Journal of Clinical Nutrition broached this topic from the HFCS standpoint and concluded that “The data presented indicated that HFCS is very similar to sucrose, being about 55% fructose and 45% glucose, and thus, not surprisingly, few metabolic differences were found comparing HFCS and sucrose. That said, HFCS does contribute to added sugars and calories, and those concerned with managing their weight should be concerned about calories from beverages and other foods, regardless of HFCS content.”
Ritsuka
10 jaar geleden
Dit onderzoek zocht ik nog: http://www.nytimes.com/2012/07/10/health/nutrition/q-and-a-are-high-protein-low-carb-diets-effective.html?_r=1&
Ritsuka
10 jaar geleden
http://www.medpagetoday.com/PrimaryCare/DietNutrition/13021
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet mee eens en de onderzoeken zijn niet correct opgezet.
Als ik naar je laatste link kijk:
A high-fat, high-protein diet with 40% fat, 25% protein, and 35% carbohydrates
Dat is niet hoog vet laag koolhydraat. laag koolhydraat is <20% Er is muizenonderzoek waarbij dikke muizen dood gingen door uithongering omdat ze insuline kregen. Door de insuline kon het vet niet aangesproken worden.
Dat is precies de reden waarom laag kh werkt: een stabiele bloedsuikerspiegel en lage insuline niveaus. Ik heb het bewust over een voedingspatroon, niet over een (crash) dieet. Tel er minimaal een half jaar voor uit.
Ritsuka
10 jaar geleden
Maar dat zijn muizen en geen mensen. Dat kun je toch niet zomaar vergelijken?
Maar we worden het toch niet eens met elkaar, dus laten we het maar eens zijn dat we het niet eens zijn. Anders word het zo'n lamge discussie die niet relevant is voor de vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet zomaar, maar in dit geval werkt het precies hetzelfde.
Dezelfde test bij mensen is niet aan te raden. http://www.circadian.nl/overgewicht/

Het beste antwoord

Er zijn suikers die snel worden opgenomen door het lichaam en suikers die langzaam worden opgenomen.
Riet- en bietsuiker zijn de zgn. snelle suikers. Dit zijn di-sachariden. Dit betekent dat ze bestaan uit fructose(dit is een langzame suiker) en glucose (dit is een supersnelle suiker). Als b.v. een diabetes-patiënt suikertekort heeft kan hij glucose toegediend krijgen waardoor hij weer snel bij komt.
Dus glucose-fructosesiroop is een goedkope variant van de gewone suiker die in de suikerpot zit en glucosestroop is het supersnelle deel van de gewone suiker, maar dan een goedkopere variant. Dit zit zelfs in vruchtensiroopjes voor kleine kinderen. Slechte zaak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel dat je een voedingsmiddel hebt waar 15 gram onverzadigde vetten, 21 gram eiwitten, 5 gram voedingsvezels en 8 gram koolhydraten in zit waarvan 1 gram suiker dat afkomstig is van gekarameliseerd suiker, zal die suiker dan ook zeer snel opgenomen worden door het lichaam of zal dat proces langzaam verlopen omdat er vetten en vezels aanwezig zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Langzamer dan bij een lege maag
Ritsuka
10 jaar geleden
Langzamer, omdat het in combinatie is met de andere voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus voor de bloedsuikerspiegel maakt het weinig uit dan :))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar, omdat zetmeel en dus koolhydraten ook omgezet worden in suikers. Zeker produkten van witte meel gemaakt zijn geduchte verhogers van de bloedsuikerspiegel. Maar je vraag gaat over toegevoegde suiker in de vorm van glucose en/of glucose/fructose en is hier nu niet aan de orde.
Antwoord op je vraag is: ze zijn geen van beide goed voor je lichaam.