Wat is glucosestroop?

Er is een bepaald voedingsmiddel die ik heel graag eet waar glucosestroop in verwerkt is, ik vroeg mij af wat dit precies is?

Toegevoegd na 13 minuten:
En hoe veilig is glucosestroop?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Glusosestroop is een oplossing (tot 80%) van glucose (druivensuiker) en maltodextrines in water. Het wordt verkregen door enzymatische afbraak van zetmeel. Zetmeel is een polymeer van glucose, maltodextrines zijn een tussenproduct en bestaan uit enkele aan elkaar gekoppelde glucosemoleculen.

Glucosestroop kan gemaakt worden van alle soorten zetmeel, zoals van mais, tarwe, aardappel of andere planten. Op het etiket hoeft de bron van het zetmeel niet vermeld te worden, omdat het niet allergeen is.

Glucosestroop is minder zoet dan suiker, maar is veel makkelijker in gebruik bij de productie van levensmiddelen. Het is even "veilig" om te consumeren als suiker. Dus slecht voor je gebit, en dikmaker als je er (te) veel van binnen krijgt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is het verschil tussen glucosestroop en glucose-fructose stroop Amadea?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerlijk gezegd heb ik het over de vegetarische bitterballen die je in de Aldi kunt kopen; Ingrediënten: 58% gerehydrateerd soja-eiwit, water, plantaardige olie, scharrelkippenei-eiwit, tarwegluten, ui, aroma, zout, specerijen, tarwezetmeel, gemodificeerd aardappelzetmeel, mineralen (calcium, ijzer), verdikkingsmiddel (guargom), gistextract, glucosestroop, knoflookpoeder, emulgator (sojalecithine), maltodextrine, vitaminen (C, B6, B1, B12). Allergie informatie: Bevat ei, soja en tarwe (gluten). Geproduceerd in een bedrijf waar ook pinda’s worden verwerkt. Voedingswaarde per 100 gram: Energie (kj): 1061
Energie (kcal): 254
Eiwitten (g): 22,4
Koolhydraten (g): 8,4
Suikers (g): 2,1
Vetten (g): 13,8
Verzadigde vetten (g): 2,1
Voedinsvezels (g): 3,9
Natrium (g): 0,70
Ijzer (mg): 2,1 (15%)*
Vitamine B1: 0,2 (15%)*
Vitamine B6: 0,2 (15%)*
Vitamine B12: 0,38 (15%)*
Vitamine C: 12 (15%)* *Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
Amadea
10 jaar geleden
Bij glucose-fructosestroop is er ook nog vruchtensuiker toegevoegd. Over fructose staat hier meer: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/voeding/fructose.141673 Vaak als ik kijk naar de ingrediënten van een nieuw product zie ik dat daar suiker in een of andere vorm aan toe is gevoegd. Zelfs in producten die hartig zijn, zoals ook jouw bitterballen. Zo wordt onze smaak door fabrikanten beïnvloed. Ze denken blijkbaar dat het niet lekker is als het niet zoetig smaakt. Voor mij een reden om het niét te kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het is niet zo dat mijn bloedsuikerspiegel ineens enorm zal stijgen na het consumeren van 100gr van deze ballen omdat er glucosestroop aanwezig is?
Amadea
10 jaar geleden
Welnee, daar is het veel te weinig voor. In geval je het nog niet wist: in de declaratie staan de ingrediënten altijd in de volgorde van hoeveelheid. Van het eerst vermelde zit er het meeste in.

Andere antwoorden (1)

Glucosestroop bestaat uit een aantal suikers (druivesuiker onder andere), het wordt in de levensmiddelenindustrie gebruikt om de textuur van het product zachter te maken, om het volume te vergroten, om het kristalliseren van suiker te voorkomen en als smaakmaker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe veilig is glucosestroop eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veilig waarvoor? Je gebit? Niet veilig. Zitten suikers in. Voor de rest kan het weinig kwaad. Wel veel calorieën, dus als je af wilt vallen is het niet handig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerlijk gezegd heb ik het over de vegetarische bitterballen die je in de Aldi kunt kopen; Ingrediënten: 58% gerehydrateerd soja-eiwit, water, plantaardige olie, scharrelkippenei-eiwit, tarwegluten, ui, aroma, zout, specerijen, tarwezetmeel, gemodificeerd aardappelzetmeel, mineralen (calcium, ijzer), verdikkingsmiddel (guargom), gistextract, glucosestroop, knoflookpoeder, emulgator (sojalecithine), maltodextrine, vitaminen (C, B6, B1, B12). Allergie informatie: Bevat ei, soja en tarwe (gluten). Geproduceerd in een bedrijf waar ook pinda’s worden verwerkt. Voedingswaarde per 100 gram: Energie (kj): 1061
Energie (kcal): 254
Eiwitten (g): 22,4
Koolhydraten (g): 8,4
Suikers (g): 2,1
Vetten (g): 13,8
Verzadigde vetten (g): 2,1
Voedinsvezels (g): 3,9
Natrium (g): 0,70
Ijzer (mg): 2,1 (15%)*
Vitamine B1: 0,2 (15%)*
Vitamine B6: 0,2 (15%)*
Vitamine B12: 0,38 (15%)*
Vitamine C: 12 (15%)* *Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De ingrediënten staan er in van meest voorkomen tot minste hoeveelheid. Glucosestroop zit er dus maar heel weinig in. , nog veel minder dan bijvoorbeeld zout. Daar zou ik me geen zorgen over maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar het is niet zo dat mijn bloedsuikerspiegel ineens enorm zal stijgen na het consumeren van 100gr van deze ballen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correctie... Maar het is niet zo dat mijn bloedsuikerspiegel ineens enorm zal stijgen na het consumeren van 100gr van deze ballen omdat er glucosestroop aanwezig is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, daarvoor is de hoeveelheid echt te klein.