waarom heb ik altijd honger?

De laatste tijd heb ik altijd honger en ben ik altijd alert naar voedsel.
Ik heb ook vooral zin in vette dingen.
Ik beweeg de laatste twee maanden wat minder en ben daarom ook hierdoor dik te worden.

Graag zou ik willen weten wat de oorzaak is, omdat het niet aan mijn emotie gerelateerd is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Drink je wel voldoende? Veel mensen verwarren het dorstgevoel met hongergevoel. Klinkt raar, maar blijkt uit onderzoek. Mensen die te weinig drinken, eten vaak te veel.

Daarnaast, als je weinig doet, heb je meer tijd, om aan eten te denken. Ook dit kan meespelen. Meer drinken en meer bewegen/ actief zijn is dus de tip.
10 jaar geleden
Misschien heb je last van leptine resistentie?

Leptine is het hormoon dat het lichaam 'vertelt' dat je genoeg gegeten hebt en wordt daarom wel het hongerhormoon genoemd. Na de maaltijd geven vetcellen het hormoon af aan het bloed waarna in de hersenen het hormoon hecht aan receptoren die je een verzadigd gevoel geven. Op deze manier laten je vetcellen aan je hersenen weten dat je gegeten hebt en dat je niet meer honger hoeft te hebben.

Onderzoekers hebben ontdekt dat bij mensen die altijd veel hebben gegeten vaak een ongevoeligheid voor het hormoon leptine optreedt. Bij deze mensen stijgt na de maaltijd de leptinespiegel, maar de hersenen zijn door het vele eten ongevoelig geworden voor het hormoon, waardoor uiteindelijk geen verzadiging optreedt.

Wanneer je last hebt van leptine resistentie dan is het vrijwel onmogelijk om je hongergevoel te onderdrukken. De constante zin in eten laat zelfs de mensen met de sterkste wilskracht uiteindelijk naar eten grijpen. Er is hierbij dus sprake van een negatieve spiraal die funest is als je wilt afvallen.