Zijn de fyto-oestrogenen die in granen en peulvruchten aanwezig zijn werkelijk schadelijk/ongezond voor de mensen?

Hallo,

ik lees (tegenstrijdige) artikels op het internet waarin wordt beweerd dat de fyto-oestrogenen die in granen en peulvruchten aanwezig zijn (voornamelijk bij ongefermenteerde sojaproducten) ongezond en zelfs schadelijk zijn voor mensen, in hoe verre klopt dit? Want op den duur zie je door de bomen het bos niet meer :S Dat is mijn vraag 1;

Vraag 2: hoe zit het met de fyto-oestrogenen die van nature in kikkererwten aanwezig zijn? Zijn deze ook ongezond/schadelijk voor de mens?

Dank bij voorbaat

Weblinks:

http://jessevandervelde.com/de-gevaren-van-ongefermenteerde-soja/

http://www.food-info.net/nl/national/ww-soja.htm#2

http://www.optimalegezondheid.com/gevaar-van-soja-producten/

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Op allerlei fora en websites van amateurs wordt geschreeuwd dat soja ongezond is, meestal met als argument dat de fyto-estrogenen in soja bijvoorbeeld prostaatkanker en borstkanker zouden veroorzaken. Maar dat is iets dat helemaal niet overeenkomt met de huidige wetenschappelijke kennis. Uit meta-analyses blijkt dat de fyto-estrogenen in soja juist de kans op prostaatkanker kunnen verminderen. En meta-analyses geven aanwijzingen dat het ook de kans op borstkanker mogelijk kan verminderen, het wordt momenteel verder onderzocht vanwege de mogelijke bescherming tegen borstkanker.
Er zijn op GV een paar keer eerder vragen hierover gesteld, daarvoor heb ik toen me verdiept in meta-analyses hierover, en nou heb ik me maar een paar uur ingelezen, dus het zegt natuurlijk lang niet alles. Maar mijn persoonlijke conclusie is dat het erop lijkt dat het vooral fabeltjes zijn, omdat allerlei meta-analyses juist positieve effecten laten zien of positieve aanwijzingen laten zien, en gerenommeerde instituten het ook noemen als mogelijk beschermend tegen bijvoorbeeld borstkanker.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, in het Nederlands schrijf je natuurlijk fyto-oestrogenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Fynnya, ik lees in die links die ik eerder gaf dat door de fyto-oestrogenen die in ongefermenteerd sojaproducten de opname van bepaalde soorten mineralen doet blokkeren in het mensenlichaam, in hoeverre klopt dat?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste LGA, alvast heel erg bedankt voor je bemoedigende woorden maar ik had het niet direct over acuut sterven maar eerder of je daar degelijk wel gezondheidsklachten van krijgt of niet :) In één van die artikels staat namelijk dat ongefermenteerde sojaproducten de opname van bepaalde mineralen blokkeert, daarom dat ik het vroeg...
Hier bestaan inderdaad tegenstrijdige theorieën over. Phyto-oestrogen zijn inderdaad instaat om Oestrogeen na te bootsen en binden dan ook aan de estrogen receptor (ER). Op fitness/bodybuild fora wordt oestrogeen gezien als de grootste vijand van een gespierd lichaam, dus in die zin zou je kunnen denken dat je liever geen producten met phyto-oestrogenen tot je neemt. Maar in hoeverre deze phyto-oestrogenen nou echt werken al oestrogeen (met betrekking tot typische geslachtseigenschappen) is waarschijnlijk minimaal. Verder blijkt voldoende activering van de estrogen receptor erg belangrijk bij het gezond ouder worden (bij muizen) en het voorkomen van overgewicht (ook getest op muizen).
Dus al met al, er is weinig rede om je zorgen te maken over phyto-oestrogenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste Mikey, ik lees in die links die ik eerder gaf dat door de fyto-oestrogenen die in ongefermenteerd sojaproducten de opname van bepaalde soorten mineralen doet blokkeren in het mensenlichaam, in hoeverre klopt dat?