Klopt het dat je een dikke buik krijgt van tarweproducten?

Een broodbuik of koolhydratenbuik,wordt dat genoemd.
Kan dat echt?
Ook als je niet heel veel eet dat het toch als vet op je buik wordt opgeslagen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee, dat is volgens mij alleen als je er allergisch voor zou zijn, zoals glutenallergie of zo.
Maar kan volgens mij wel tijdelijk een effect hebben, als je het echt lang niet hebt gegeten en dan eet je ineens veel brood.
Maar dan is het gewoon vocht vasthouden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Als je gevarieerd eet en gezond bent, kun je prima brood eten.
Cryofiel
10 jaar geleden
Laurena, bedoel je soms die nieuwe hype met al die boeken die nu worden verkocht over "tarwe, de grote dikmaker" en zo?
Ritsuka
10 jaar geleden
Wheat belly, heb er ook wel wat over gezien.
Utrecht
10 jaar geleden
gluten is een intolerantie, geen allergie.
Een glutenintolerantie heb je niet ongemerkt: daar ben je, vanwege de klachten, als baby/peuter snel genoeg op gediagnostiseerd.
Ook lactose-intolerantie merkt je duidelijk genoeg; ook die heb je niet zomaar ongemerkt.
De dikke buik komt toch waarschijnlijk voor meer calorieen binnen te krijgen dan je lichaam (door beweging) nodig heeft.
Cryofiel
10 jaar geleden
@Utrecht, even ter informatie: Laurena leidt aan ernstige anorexia. In haar geval geldt dus:
--  Als ze nog geen tarweproducten heeft gegeten, is de vraag waarschijnlijk gesteld uit pure angst.
--  Als ze al wel tarweproducten heeft gegeten, bestaat haar buikje waarschijnlijk alleen in haar eigen zelfbeeld.
Ritsuka
10 jaar geleden
excuses, glutenintoleratie.
En wat Cryo meldde, wilde ik ook net zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik las een artikel en daar staat in dat tarwe zo genetisch gemanipuleerd is dat het ongezond is,het veroorzaakt diabetes en overgewicht.
Je krijgt er ook een opgezette buik van.
Toen ik was opgenomen en snel moest aankomen had ik heel snel een soort bol buikje,anderen zeiden het ook.
Ik moest daar elke dag dingen als havermoutpap,volkorenbrood en yoghurt met tarwezemelen enzo eten omdat mijn gewicht in 2 weken met zeker 5-7 kilo omhoog moest.
Als ik gewogen moest worden,durfde ik niet te kijken en ze beloofden het ook niet zeggen
Thuis viel ik weer af,maar ik doe wel me best om beter te worden dus probeer ik me wel aan het opbouwschema te houden.
Maar als ik een paar kilo aankom zie je dat meteen aan mijn buik en bovenbenen,en daar wil ik vanaf.
Dus kan ik misschien beter geen tarweproducten eten,of heel weinig? Iedereen bedankt voor de reactie's trouwens.
Ritsuka
10 jaar geleden
Jouw situatie kun je niet vergelijken met dat artikel.
Jij hebt ondergewicht, je lichaam is ondervoed.
Ze gaven je die producten omdat je moest aankomen, en dit bevat veel voedingsstoffen.
Omdat je lichaam zo lang dingen tekort is gekomen, ging het als een gek alles vasthouden omdat er zo lang een hongersnood geweest was.
Dus dit kwam niet specifiek door de tarweproducten, maar dit is gewoon je lichaam dat in de herstelmodus zit.
De buik en de benen is nu eenmaal de plek waar als eerst de opslag plaats vind als vrouw zijnde.
Als je je nieuwe eetschema een tijdje volhoud, zal dit stabiliseren en waarschijnlijk wat verminderen. Het is vooral extra vocht vasthouden ter bescherming.
Cryofiel
10 jaar geleden
Als aanvulling op Ritsuka: Laurena, je begint met "ik las een artikel en daar staat ...". Met "Ik las een artikel" kan je alles "bewijzen" wat je maar wilt. Geef me even de tijd, en ik stuur je een artikel op. Daarna kun je (naar waarheid) schrijven: "Ik las een artikel en daar staat in dat de wereld is overgenomen door een buitenaardse macht. Onze nieuwe overheersers willen ons vadsig maken zodat we weerloos worden, niet alleen lichamelijk maar vooral ook geestelijk." Is dat artikel dan een reden om er meteen maar van uit te gaan dat het inderdaad zo is?

Antwoorden (2)

Veel mensen, met name vrouwen, hebben vaak last van een opgezette buik. Verkeerde tarwe of een lactose intolerantie kunnen hier redenen voor zijn, maar is voor iedereen anders.

@1: En nog meer mensen leven gewoon ongezond zonder te sporten en denken dit makkelijk met het stoppen van eten van tarwe op te kunnen lossen, of zeggen dit te hebben zonder naar een arts te zijn geweest.

Er zijn tal van redenen waarom je een opgezette buik of buikpijn kan hebben, en ja, tarwe of lactoseintolerantie zijn daar voorbeelden van, maar zeker niet de enige. Ik raad je toch aan om met een arts te praten voordat je zomaar je dieet veranderd en een heel ingredient uit je dieet gooit.

De mens eet alles, met mate. Probleem is dat lang niet iedereen een evenwichtig dieet volgt. Die eten inderdaad elke dag alleen maar brood. Dan krijg je hier inderdaad vanzelf last van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Precies, ik ben een tijd geleden iets minder brood gaan eten (nu 4 plakken in plaats van 8-9), en tegelijkertijd meer groente, meer fruit, etc, en mijn buik is iets platter geworden.
Maar dit was niet alleen van brood, want ik heb echt veel meer aangepast daarnaast. Nu eet ik veel gevarieerder, en krijg ik per dag ongeveer alle vitamines en mineralen die ik nodig heb (controleer ik af en toe met een online calculator).
Utrecht
10 jaar geleden
Het is dus meer een kwestie van calorieen, niet specifiek koolhydraten (of nog specifieker tarwe).
Ritsuka
10 jaar geleden
klopt, kcal in versus kcal uit (simpel gezegd, spelen uiteraard wel meer factoren mee, zoals leeftijd, conditie, metabolisme, spiermassa, beweging op een dag)
Buikvet krijg je als je meer calorieen tot je neemt, dan dat je verbrand, en dus een verkeerd eet en leefpatroon hebt. Als je lekker alles eet wat los en vastzit, en elke avond voor de buis hangt krijg je het "vanzelf" ja.

Als jij gewoon een gezond voedings en beweegpatroon hebt en dit is in balans, zal je geen vet opslaan. Als jij 2 hele volkorenbroden naar binnen werkt op een dag en nooit beweegt is het gevolg duidelijk.

Dus NEE, je krijgt geen buikvet van tarweproducten (mits.......zie bovengenoemd) en dus ook niet als je er heeeel weinig van eet.