Koffie is gebrand. Is het dus ook kankerverwekkend?

Aangebrand voedsel zou kankerverwekkend zijn. Koffiebonen worden gebrand. Is koffie dan dus ook kankerverwekkend?

10 jaar geleden
1K
Amadea
10 jaar geleden
Dan zou driekwart van de bevolking aan kanker moeten overlijden, dus dat kan niet waar zijn.
Cryofiel
10 jaar geleden
Da's niet gezegd. Dat hangt af van de mate van kankerverwekkendheid. Best kans dat het effect wel bestaat, maar zo klein is dat het niet meer te zien is tegenover de enorme hoeveelheden kankergevallen vanwege andere oorzaken. Ook best kans dat het effect bestaat en zichtbaar is. Bijvoorbeeld dat nu 50% van de mensen kanker krijgt, en dat dat 49% zou zijn als we geen koffie zouden drinken. Ook zijn niet alle kankers even fataal. Als koffie uitsluitend leidt tot goed behandelbare vormen van kanker, zie je het effect (ALS het bestaat) misschien wel terug in het aantal kankergevallen, maar niet in de sterftestatistieken.
Poet
10 jaar geleden
Da's geen 100% zuivere statistiek zeg! Niet van alle kankerverwekkende stoffen die we innemen krijgen we ook echt kanker.

Het beste antwoord

Die vraag is nog niet zo simpel te beantwoorden. Er is onderzoek gedaan waarbij gekeken werd naar een groep koffiedrinkers. Deze mensen werden langere tijd gevolgd en werd er bijgehouden hoeveel van deze mensen een vorm van kanker kregen, en wat voor soort kanker. Dit werd uiteraard vergeleken met mensen die geen koffie drinken.
Hieruit kwam dat koffiedrinkers een verhoogde kans hebben op blaaskanker en longkanker.

In zo'n onderzoek wordt echter niet gekeken naar wat de oorzaak van de verhoogde kans is. Het zou natuurlijk kunnen dat koffie de oorzaak van de verhoogde kans op blaas- en longkanker is. Aan de andere kant is het misschien wel zo, dat koffiedrinkers vaker dan gemiddeld ook roken. Van roken is bekend dat het de kans op longkanker en de kans op blaaskanker vergroot. In dat geval vind je dus een verhoogd aantal gevallen van blaas- en longkanker bij de koffiedrinkers, terwijl de koffie níet de oorzaak is. Het onderzoek vertelde niet of koffiedrinkers ook vaker dan gemiddeld roken, dus ik weet niet of dat ook echt het geval is, maar ik kan het me zeker voorstellen.
Een zelfde redenatie zou je kunnen volgen voor alcohol.

Overigens waren er wel factoren, die suggereren dat het verhoogde risico een andere oorzaak had dan de koffie. Zo hing het verhoogde risico niet samen met een het aantal gedronken koppen per dag. Als je koffie de oorzaak zou zijn, dan zou je verwachten dat een groter aantal koppen per dag een groter risico meebrengt.
Maar suggestie is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs.

Het is alweer een flinke tijd geleden, dat ik dit onderzoek gelezen heb. Het stond (als ik me goed herinner) in een van de betere medische bladen. Ik heb gezocht maar kan hem helaas niet meer terugvinden, ook niet online. Bij dit zoeken kwam ik wel langs een site waar ook naar dit onderzoek verwezen wordt; die zal ik bij de bron zetten.

Overigens is er ook onderzoek gedaan, dat geen enkel verhoogd risico op kanker liet zien onder koffiedrinkers.

Als we er dus echt een antwoord op willen, dan zou er verder onderzoek gedaan moeten worden. Ik weet niet of dergelijk onderzoek op het moment ook nog volgt.

Op dit moment is het antwoord nog: we weten het niet zeker, waarschijnlijk niet of het geeft slechts een kleine verhoging van het risico, maar er zijn ook onderzoeken die wel degelijk een verhoogde kans laten zien (met de kanttekeningen die ik al gemaakt heb)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Ok dan. Dank! Ik zal dit even nalezen:
http://www.coffeeandhealth.org/topics/cancer/references/
Poet
10 jaar geleden
Via dit antwoord kwam ik op deze site, waar uitvoerig, actueel en secuur op onderzoek m.b.t. de relatie tussen koffiedrinken en kanker wordt ingegaan: http://www.coffeeandhealth.org/research-centre/cancer/ De stand van zaken:
Current science suggests that moderate coffee drinking is not associated with an increased risk of cancer at the majority of body sites.
There is no association between coffee consumption and increased risk of oesophageal, stomach, pancreatic, kidney, prostate, breast, ovarian or skin cancers.
Research results also suggest that coffee consumption may be associated with a reduced risk of developing cancer at a number of body sites, including the oral cavity/pharynx, liver, endometrium, brain, colon and rectum. Further studies are needed to clarify these associations.
A possible association has been shown between coffee consumption and bladder and lung cancer risk. However, in both cases residual confounding, mainly linked to smoking and alcohol consumption, remains and further studies are needed to confirm the association.

Andere antwoorden (1)

Acrylamide komt in kleine hoeveelheden voor in koffie. Acrylamide is mogelijk kankerverwekkend voor mensen.
Acrylamide is een stof die kan ontstaan als zetmeelrijke producten, zoals aardappelen en granen, worden verhit boven 100 °C. Het gaat vooral om chips en friet en in mindere mate om brood, ontbijtkoek, ontbijtgranen en koffie.

Uit onderzoek met proefdieren is gebleken dat acrylamide schadelijk is voor dieren. Het is in de hoeveelheden die we via de voeding binnenkrijgen hoogstwaarschijnlijk niet schadelijk voor mensen.
fremar
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Wat we hieruit iig kunnen concluderen is dat het proefdierschap veel gevaarlijker is dan koffie drinken....