Hoe kan het metabolisme (de verbranding) van de ene persoon hoger zijn als dat van een ander persoon, als ze even zwaar zijn en hetzelfde doen?

Dit is een vraag die me al langer bezig houdt. Vroeger, op de middelbare school, at ik altijd erg veel. Een vriend waarmee ik soms 24 uur samen doorbracht (dus dezelfde activiteit) at zo'n 20% minder. Hij had hetzelfde gewicht en dezelfde leeftijd, was alleen iets korter met een bredere bouw.

Hoe kan de verbranding zoveel verschillen? En waar wordt alle energie voor gebruikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Dat kan in principe niet, maar de ene persoon kan wat meer warmte verliezen via de huid dan de andere als daar meer bloed door stroomt. Je kunt altijd het principe van de wet van behoud van energie toepassen op het menselijk metabolisme. (evenals een kloppende balans voor alle typen atomen die het lichaam in en uit gaan).

Als het lichaam afkoelt door het warmteverlies in de huid zal de hypothalamus inderdaad de schildklier aanzetten tot het produceren van meer schildklierhormoon. Bij meer schildklierhormoon gaan de cellen sneller verbranden omdat het schildklierhormoon in de celkern wordt gebonden (cellen in hart en spieren hebben receptoren en cellen in nieren en lever een ander type receptor). Via mRNA wordt dan dus meer enzym gevormd voor stofwisselingsprocessen.

Je zou met een infraroodcamera moeten kunnen zien wat de huidtemperatuur is van de betreffende personen.
http://www.muoptics.com/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het basaal metabolisme wordt geregeld door de schildklier. Wanneer deze te traag of te snel werkt krijg je een andere verbranding. Daarnaast is de hoeveelheid spieren van belang: grotere spieren betekent meer verbranding. Ook voeding speelt een rol: meer eiwitten betekent een hogere verbranding.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/55568-afvallen-grondstofwisseling.html
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/53392-natuurlijk-afvallen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Het metabolisme wordt ook weleens aangeduid met de makkelijkere term stofwisseling. Het is echter niet zo dat elke persoon hetzelfde metabolisme heeft. Dat zou namelijk betekenen dat het voor iedereen even makkelijk of moeilijk zou zijn om af te vallen of juist om aan te komen".

"Er is namelijk wel een degelijk verschil van metabolisme tussen verschillende personen, met betrekking tot verbranding. De een kan eten wat hij wil, zonder dat hij aankomt, en de ander probeert door minder te eten af te vallen, maar komt juist aan. Een voorbeeld is natuurlijk dat mannen meer en sneller voedsel verbranden dan vrouwen. Ook is het zo dat je metabolisme langzamer wordt naarmate je ouder wordt. Dit is gewoon het verloop van de natuur. Als je echter bepaalde veranderingen aanbrengt, dan kun je ervoor zorgen dat je metabolisme beter op gang komt en versnelt".

Er is dus wel degelijk verschil, en dat hangt af van de leeftijd, lengte etc. maar je kunt er zelf wel wat aan doen. je weet zelf hoe je lichaam reageert op voedsel, dus je kunt zelf ook bekijken wat je het beste kunt doen om je metabolisme te versnellen.

http://www.afvallenadvies.com/algemeen/is-er-een-verschil-van-metabolisme-tussen-diverse-personen-met-betrekking-tot-verbranding/

http://www.leerwiki.nl/Effectief_en_gezond_afvallen_door_je_stofwisseling_te_versnellen

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/27857-stofwisseling-en-verbranding.html