Hoe kan ik er zeker van zijn dat mijn voedingsmiddel geen GMO bevat?

Ik drink sinds enige tijd een eiwitdrankje dat ik maak van soja-eiwit-isolaat-poeder. Het komt van een bedrijf dat zijn hoofdkwartier in de VS heeft. Ik heb geïnformeerd of de soja genetisch gemanipuleerd is, zoals meestal het geval is, zeker in de VS. Ik kreeg als antwoord dat dat niet zo is, maar dat kan ik niet zomaar aannemen. Dus ik vraag me af waar ik met zekerheid de juiste informatie daaromtrent kan bekomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
wel een beetje oppassen met veel soja producten nemen: http://jenaidavanwijk.com/10-redenen-waarom-soja-ongezond-is/
zit Fyto-oestrogeen in, en dat is (vooral voor mannen) niet zo gezond als je er veel van neemt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka:
Heb je ook een betrouwbare bron daarvoor?
Er zijn namelijk veel leken die onzinnige informatie verspreiden over soja. Als argument voor waarom soja slecht zou zijn voor mannen wordt dan meestal genoemd dat het de kans op prostaatkanker zou verhogen, terwijl meerdere meta-analyses tot de conclusie komen dat soja de kans op prostaatkanker juist mogelijk vermindert, en ook een instituut als het Amerikaanse National Cancer Institute geeft aan dat soja mogelijk de kans daarop vermindert.
Zo zijn er allerlei fabeltjes die door leken worden genoemd, die niet gebaseerd zijn op de huidige wetenschappelijke kennis. De bron die jij noemt is niet echt een betrouwbare bron. Die persoon beweert namelijk ook doodleuk dat je lichaam zelf B12 kan aanmaken, zonder enige verdere informatie.
Nou maken de micro-organismen in je dikke darm inderdaad B12 aan, maar tenzij je je eigen poep eet kan je die B12 nooit opnemen, omdat je B12 alleen opneemt in (een deel van) je dunne darm, en wat eenmaal in je dikke darm is komt nooit in je dunne darm terecht. Dus aan die B12 heb je helemaal niks.
En er is wel een heel klein beetje onduidelijkheid over dat in zeldzame gevallen er ook in de dunne darm misschien b12 lijkt te worden aangemaakt, maar over het algemeen is dat niet zo. Deze persoon weet dus óf niet waar hij/zij het over heeft, óf verzwijgt de belangrijkste basisinformatie en noemt alleen de uitzondering; in beide gevallen niet betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Tsjieptsjoep, je kunt ook eiwitisolaat krijgen die lactose vrij is, mocht dat de reden zijn van je keuze op soja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik hou gewoon in het algemeen niet van dierlijke producten. Ik volg de logica. Die melk is voor het kalf :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mocht het niet lukken een sojaversie te vinden die gegarandeerd GMO-vrij is, kan je ook een van de andere plantaardige eiwitpoeders proberen, zoals hennepproteïne, erwtenproteïne, rijstproteïne, aardappelproteïne, etc. Bij oa. De Tuinen, VitaminStore en sommige biologische winkels hebben ze meerdere soorten.

Antwoorden (1)

Dit moet in principe GMO zijn maar als je hier niet zeker van bent zou je misschien beter elders kunnen bestellen.

Ik heb een bron uit Nederland voor je gevonden waar je eventueel kunt bestellen, dit heet Krachtshop en staat er voor garant dat het 100% plantaardig is.

Het is alleen niet mogelijk om het zelf op te halen maar wel makkelijker om contact op te nemen omdat het in Voorschoten gevestigd is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Toegevoegd na 1 uur:
In de eerste zin moet natuurlijk GMO VRIJ staan,sorry voor de grote fout :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je gmo-vrij bedoelt in je eerste zin?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteraard,excuses voor de fout en hartelijk dank dat je mij daar op wijst.
Ik zal het meteen aanpassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor je antwoord Vlindertjes. Toeval of niet, het product dat ik consumeer komt van Krachtshop. Maar daar kon de persoon mij enkel vertellen dat het van het bedrijf Solae komt. Daar nam ik dus contact mee op en zij zéggen dat het GMO-vrij is, maar ze kunnen daar geen bewijs voor leveren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is inderdaad wel heel toevallig.
Als ze zeggen dat ze 100% garant staan moet dat ook anders zouden ze als het niet zo is hun bedrijf kwijt kunnen raken bij een steekproef,
Hiermee wil ik zeggen dat je het "gewoon" aan zult moeten nemen.