Waar kan ik een voedingsschema vinden voor een gezond leven dat niet met afvallen of aankomen te maken heeft?

Ik zoek al een tijdje naar een voedingsschema, maar tot zijn er alleen maar schema's voor afvallen of aankomen (spierbouw).

Ik zoek een voedingsschema om gewoon gezond te zijn en consequent te eten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Het voedingscentrum heeft objectieve info over goede voeding. Onder andere suggesties voor dagmenu's die samen een gezonde week voeding vormen:

http://www.voedingscentrum.nl/het-nieuwe-eten.aspx

Toegevoegd na 43 seconden:
Zie onder "recepten"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het voedingscentrum geeft objectieve info?? Eenzijdig, zéker.
Misschien verstandig om ook een ander 'geluid' over het voedingscentrum te lezen? http://www.ahealthylife.nl/voedingscentrum-oneerlijk-over-eten/
Als je op de pagina in de bron je gegevens invult (man/vrouw en leeftijd) vind je hoeveel je van alle voedingsmiddelen nodig hebt om gezond te leven. Als je dit invult vind je bij alle productgroepen ook meer informatie. Dit gaat dus niet om kcal omdat dat afhangt van hoeveel lichaamsbeweging jij hebt per dag en je basaal metabolisme.

Uitgaande van een volwassen man is dat bijvoorbeeld:

200 gr Fruit 2 stuks
200 gr Groente 4 opscheplepels

Groente en fruit zijn belangrijk voor je vitamines en mineralen.

250 gr Aardappelen, rijst, pasta, peulvruchten 5 opscheplepels
245 gr Brood 7 sneetjes

Brood en aardappelen zitten vol vezels en andere belangrijke stoffen.

30 gr Kaas 1,5 plak
450 ml Melk(producten)
100-125 gr Vlees(waren), vis, kip, eieren, vleesvervangers

Zuivel, vlees en vis zitten vol eiwitten en andere belangrijke stoffen.

15 gr Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepels
35 gr Halvarine 5 per sneetje

Vetten en olie bevatten vitamines en essentiële vetzuren.

1500-2000 ml Dranken (inclusief melk)

Dranken zijn belangrijk voor de vochtbalans in je lichaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan MyPlate gebruiken, de voorlichtingswebsite van het Amerikaanse ministerie van landbouw. Dat is een beetje vergelijkbaar met bij ons het Voedingscentrum, gericht op het maken van richtlijnen voor gezonde voeding voor het volk.
Ze geven per leeftijd en geslacht aan hoeveel porties je per dag moet/mag eten van elke voedselgroep (fruit, groente, graan, proteïnerijk voedsel, zuivel en olie), hoeveel van welk product telt als één portie, en welke de gezonde keuzes zijn binnen de voedselgroep.

Voordeel van MyPlate boven de informatie van het Voedingscentrum, is dat ze je de keuze geven. Bij graan geven ze bijvoorbeeld aan hoeveel boterhammen telt als één portie, hoeveel havermout telt als één portie, hoeveel gekookt graan telt als één portie, etc. Daarmee geven ze je de keuze om zelf te kiezen of je veel brood en weinig gekookte graan wil eten, of juist veel havermout en weinig brood, etc. Omdat van zoveel verschillende producten staat aangegeven hoeveel telt als één portie, kan je zelf je voedingspatroon zo samenstellen dat het het beste bij jouw voorkeuren (en eventuele allergieën) past.
Bij het Voedingscentrum bepalen ze veel dingen al voor jou, ze zeggen dan hoeveel boterhammen en hoeveel opscheplepels aardappel/rijst/pasta je moet eten, en als jij liever een andere verhouding wilt of een ander product wil eten (denk aan havermout, tortilla's, pannenkoeken, crackers, etc.) dan moet je zelf maar bedenken hoeveel boterhammen je dan weg moet laten.
Een nadeel van MyPlate is natuurlijk wel dat het Engelstalig is, en je dus Engels moet kunnen. En ze gebruiken natuurlijk Amerikaanse maten, maar daar ben je zo aan gewend (1 cup is ongeveer 240 ml, 1 ounce/oz is ongeveer 28 gram, tbsp is een eetlepel, tsp is een theelepel).
Ik heb zelf ook mijn eetpatroon samengesteld aan de hand van MyPlate, ik vind het erg fijn werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voedingscentrum wordt gesponsord door specifieke voedingsmiddelenleveranciers. Is dus niet objectief!!! Zelf heb ik baat bij hormoonfactor. Als basis kun je aanhouden dat je voeding moet eten die zo min mogelijk bewerkt is. Dit is de meest gezonde voeding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alsof die vent van jouw site zijn boek niet wil verkopen....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk wil hij zijn boek verkopen. Iedereen moet toch geld verdienen. Maar het werkt wel!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus wat hij zegt is gewoon ook met commerciële achtergrond, net als het voedingscentrum.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het maakt natuurlijk wel verschil wat voor soort commerciële achtergrond er is. Als iemand zijn boek wil verkopen, zou dat invloed kunnen hebben op zijn adviezen, in de zin van dat ze minder uitgebreid zijn en je het boek moet kopen als je echt uitgebreide adviezen wil.
Als een bedrijf gesponsord wordt door bijvoorbeeld de zuivelindustrie kan dat invloed hebben op hun adviezen, in de zin van dat ze meer zuivel aanraden dan ze normaal zouden doen.
Het tweede geval vind ik veel ernstiger. Verder ken ik deze hormoonfactoor-bron niet, en of de geruchten over de beïnvloedbaarheid van het voedingscentrum waar zijn, weet ik ook niet, dus wie weet is dat allemaal niet van toepassing. Maar in theorie zie ik bij het soort commerciële achtergrond dat zij hebben wel meer gevaren voor de objectiviteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de laatste zin bedoel ik het voedingscentrum, voor de duidelijkheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het voedingscentrum geeft hun adviezen (en vooral DIT advies in MIJN antwoord) op basis van onderzoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet in feite het boek kopen voordat ik weet of het überhaupt werkt. Op de website staat er weinig informatie waar ik nu daadwerkelijk wat aan heb.