Zijn maaltijdvervangers goed als aanvulling voor extra eiwitinname bij intensief spprten?

Ik ben nu bezig met insanity. Dit is 6 dagen per wek erg intensief sporten. Ik hoef niet af te vallen! (heb een prima gewicht) Dus mijn doel is alleen een iets strakker lichaam in de zin van spieropbouw en meer kracht te krijgen. Omdat ik niet wil afvallen, wel wat extra eiwit wil binnen krijgen en ook meer energiebehoefte heb op een dag van intensief sporten, is het dan ok om een maaltijdshake te drinken? Ik bedoel: normaal als ik honger had tussen de maaltijden at ik soms wat gezonds, maar soms ook chocolade of een muffin. Als ik nu ipv die ongezonde tussendoortjes zo'n shake drink (is van kruidvatmerk), kan ik dit dan zien als soort van extra 'krachtvoer' voor sporten? Eiwitten in shake: 14,1 gram. Koolhydraten: 29,6, suikers: 36,3 gram (lijkt me wat aan hoge kant). Verder redelijk wat mineralen (calcium, fosfor, magnesium, ijzer, jodium, zink, kalium, selenium, koper, mangaan) en vitamines (A D E C H en verschillende B). Indien dit prima spul is als tussendoor, is 1 genoeg of beter 2? Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik denk zelf da je beter gewoon een whey shake kan alen, die kruidvat maaltijdvervangers zitten wel erg vol met suikers en ander spul.
En is insanity leuk? Ik heb het gezien, maar nog niet geprobeerd. Heb je het info boekje over de voeding ook gelezen?
Ritsuka
10 jaar geleden
Een muffin is niet ongezond, als je gesport hebt, heb je die energie nodig. Zolang je verder ongeveer goed zit met je voedingsstoffen voor de dag, kun je prima een muffin of chocolade eten hoor, niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje voor de reactie! Ah zo, ja ik dacht: in zo'n shake zitten veel betere stoffen dan in wat chocolade en muffin. Ja insanity is leuk! Maar erg zwaar.... En je moet discipline (en een goede agendaplanning) hebben om 6 dagen per week te trainen. Tijdens training denk ik elke keer: dit is echt de laatste die ik doe!!! (zo zwaar), maar erna voel ik me erg goed haha.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je wilt dieten is het verstandig om 's ochtends goed te eten. een warm ontbijt in het beste. bijv, afbakbroodjes. warm voedsel levert meer energie. als je gaat sporten is het goed om veel water te drinken, water is lichter dan vet dus bij het zweten pomp je een deel van het vet uit je lijf. als je 's middags ook goed eet naar het sporten, maak je weer wat energie aan. maar ga niet lui op de bank zitten, houd je zelf bezig met huishoudelijke klusjes. zo gebruik je je energie en kan je nog iets van een snoepje nemen ofzo.. het is goed om suikers binnen te krijgen want dan gaat je alvleesklier insuline aanmaken. insuline stimuleert de hersenen om geen voedingsstoffen op te slaan. maar neem wel natuurlijke zoetstoffen.
chemische zoetstoffen worden sneller omgezet in vet waardoor je insuline het in feiten niet bijhoud. neem voor het avondeten wat simpels. bijv een bak muesli.
als je voor het slapen gaat warm eten maak je veel energie aan waardoor je lichaam vetreserves aan gaat maken tijdens het slapen.
maar zorg niet dat je honger krijgt. als je wat moet eten. eet dan wat. maar met maten. bijv een bruine boterham met kaas. als je dit tijdens je training volhoud zal je een goed getraind lijf krijgen. ik wens je veel suc-6 en ik hoop dat mijn tips werken.
G.r jeffrey
Ritsuka
10 jaar geleden
Lees de vraag, vraagsteller is niet op dieet
Ritsuka
10 jaar geleden
Zelf merk ik dat meer koolhydraten beter werkt, dan heb ik meer energie.
Eiwitten is vooral voor spierherstel en opbouw, dus ook belangrijk, maar je kunt voor en na het sporten beter een combi van koolhydraten en eiwitten nemen.
Ik ben zelf wat meer brood en fruit gaan eten, en meer aardappelen op een avond dat ik ga sporten, scheelt een heel stuk

Het beste antwoord

Je kunt beter bij een "supplementen specialist" (ik kan je geen namen noemen) je eiwitshake halen of bestellen. En dan zonder suiker. De shake die je nu hebt heeft veel te veel suiker. Tegenwoordig worden ze anders gezoet, en zijn aspartaam vrij.

Het is de bedoeling dat je deze shake neemt voor of na het trainen en voor het slapen gaan. (deze aanbevolen instructies staan allemaal op de verpakking). Zelf neem ik een shake voor het trainen, en een half uur voor het slapen gaan. Je kunt kiezen voor een simpele shake, of een shake waar ook amino's, bcaa's en vitaminen zitten. Daarnaast eet je gewoon je gebruikelijke 6 (kleinere maaltijden) per dag.

Zelf gebruik ik het ook omdat ik mijn spiermassa aan het opbouwen ben, en niet hoef af te vallen.

http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/eet-niet-teveel-en-beweeg/sport-en-voeding/sportsupplementen.aspx

Ik snap dat je misschien niet meteen aan het bodybuilden bent, maar toch kan je op de fora interessante informatie vinden over voeding en training.
http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/eiwit-supplementen-73815/

http://www.webmd.com/vitamins-and-supplements/lifestyle-guide-11/protein-powder
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Duidelijk :)