Is het verstandig om de 3 maaltijden gelijkmatig binnen 24 uur te nuttigen?

Toen ik tijdelijk in een revalidatieverpleeghuis verbleef, was het ontbijt tussen 8 uur en 9.30 uur, de warme maaltijd om 12 uur en de broodmaaltijd om ca 17 uur á 17.30 uur. Daarna lange tijd niets meer. Wel onregelmatig. Is die onregelmatigheid wel zo goed? Anderzijds schijnt vlak voor het slapen gaan in de avond / nacht het nemen van een stevige maaltijd niet voor iedereen goed te zijn. Overigens doen veel mensen na het middageten even een middagslaapje. Is dat wel verstandig na een zware middagmaaltijd? En als ik om 2 uur in de nacht naar bed ga, dan kan ik toch wel laat in de avond gaan eten? In zuidelijke landen eten velen ook later in de avond.

10 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Wat is je vraag nu precies? Ontbijt, lunch avondeten is toch hoe de meeste mensen dit doen?
Luister gewoon naar je lichaam, als jij honger hebt neem dan iets meer, een snack of zo ergens tussendoor.
corzijlstra
10 jaar geleden
Niet hoe de meeste mensen dat doen, maar wat verstandig is.

Antwoorden (3)

Een middagslaapje na een maaltijd is juist verstandig, je spijsverteringskanaal wil aan het werk en dat gaat een stuk lastiger als je dan gaat sporten en beter als je dan gaat liggen of gaat slapen.

Jouw opgegeven tijden zijn niet onregelmatig maar een beetje slecht verdeeld over de dag. Voor je lichaam maakt dat niet zo heel veel uit omdat je lichaam gewoon de kcal en voedingsstoffen binnen krijgt die het over de dag nodig heeft. Voor jouw gevoel kan het wel uitmaken omdat je gewoon trek kan krijgen door deze verdeling en omdat je minder honger hebt bij de tweede en derde maaltijd.

's Avonds eten maakt al helemaal niet uit.

Toegevoegd na 13 minuten:
Je laatste zin begrijp ik niet zo. Natuurlijk kun je veel beter later eten als je zo laat naar bed gaat en soms pas om half 10 ontbijt krijgt (die tijd snap ik echt niet, hoe kunnen ze het een mens aandoen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Je zegt, dat een middagslaapje na een maaltijd juist verstandig is. Maar sommigen raden juist af om vlak voor de nachtrust een maaltijd te nemen. Hoe is dat met elkaar te rijmen?
Over uw toevoeging. Tot voor kort zat ik in een verpleeghuis. De meeste mensen gingen vroeg naar bed. Volgens mij kon men vanaf 8 uur of half 9 ontbijten.
corzijlstra
10 jaar geleden
Zie ook mijn reacties op de andere antwoordgevers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cor: mensen zeggen dat omdat ze DENKEN dat je vet opslaat als je na een late avondmaaltijd gaat slapen maar daar geloof ik niet in. Het gaat om het totaal aan kcal die je eet en die je verbruikt. Dan klopt mijn antwoord dus wel want een middagslaapje is gewoon prettig voor je lichaam omdat het dan goed kan spijsverteren. Je zult best weten dat je geen grote maaltijd moet nemen voor je gaat sporten want dan doet je lichaam niets met die grote maaltijd en die zit je dan alleen maar in de weg.
Zelfs als je slaapt blijf je calorieën verbranden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die 's avonds nog uitgebreid aten enkele uren een hogere stofwisseling hadden dan mensen die dit niet deden.
Al met al zullen deze ingenomen calorieën dus nog gewoon worden verbrand. Alleen als het gaat om grote hoeveelheden calorieën zal er iets over blijven om te worden opgeslagen in lichaamsvet.
Het verhaaltje dat je van laat eten dik wordt, is in het leven geroepen omdat veel mensen die juist 's avonds eten gewoon meer calorieën tot zich nemen dan ze nodig hebben. Vaak zijn dat de vette snacks/hapjes en de borrel erbij (^0^).

Het is sowieso niet het beste om 3 maaltijden per dag te nemen. Beter is het om 5x over de dag verdeeld kleine maaltijden te eten. Zo blijft de maag werken en je lichaam blijft verteren.
Een uitgebreid ontbijt met veel vezels om de dag met volop energie te kunnen beginnen, tussen ontbijt en lunch een lichte snack en om een uur of vier weer een kleinigheid totdat je de avondmaaltijd neemt.
Als je pas om 2 uur gaat slapen kan je gerust nog om 23 uur wat lichts eten, maar een schaal bitterballen zal niet verteren totdat het ontbijt weer voor je neus staat.
Hiervan zal inderdaad een gedeelte zich gedragen als reserve voor magere tijden en zich opslaan als zodanig en meestal op plekken waarop je het niet wilt hebben.
amc
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Maar er wordt ook wel aangeraden om na het middageten te gaan liggen en eventueel een slaapje te doen. Als ik jouw verhaal lees, zou daaruit moeten volgen, dat je juist actief moet zijn na de middagmaaltijd. In het verpleeghuis is de middagmaaltijd de warme hoofdmaaltijd. Daar zullen wel veel calorieën in zitten. Als je vlak na die middagmaaltijd gaat liggen te slapen, dan verbranden die calorieën toch niet goed en zullen ze worden opgeslagen in vet?
corzijlstra
10 jaar geleden
Zie ook mijn reacties op de andere antwoordgevers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zie mijn reactie op jouw reactie op mijn antwoord, je haalt twee dingen door elkaar Cor. Die avondmaaltijd niet nemen voor het slapen gaan wordt gezegd door mensen die denken dat je daardoor die kcal opslaat als vet en dat je dat niet doet als je na je avondmaaltijd nog een aantal uren actief bent (onzin in mijn ogen). Het middagslaapje heeft te maken met de spijsvertering.
amc
10 jaar geleden
Het dagverloop in een ziekenhuis of verpleeghuis is natuurlijk heel anders dan thuis. Je eet daar 's middags warm omdat je nog actief bent tot aan de lichte broodmaaltijd 's avonds. Ook al slaap je 's middags 1 uurtje. Tijdens het slaapje verbrand je calorieën en verteer je rustig verder. Daarna ben je meestal weer actief met iets bezig tot het avondeten. Omdat je al weer snel na het avondeten aan de ( lange) nacht begint, is die maaltijd licht. Je teert nog op de warme middaghap en moet alleen wat aanvulling hebben om de nacht door te komen.
Het is verstandiger om je maaltijden in 6 of zelfs 7 (afhankelijk van je aantal slaapuren en uren dat je wakker bent) kleinere maaltijden per dag/avond te verdelen. Dit is beter voor je stofwisseling. Dus als jij om 17.30 je broodje op hebt, wat weinig is, en je moet door tot de volgende dag wanneer je opstaat is dat te lang.

Afhankelijk van hoe laat je naar bed gaat en opstaat, kan je gerust later eten. Zelfs tot een half uurtje voor het slapen gaan kan je nog eten. En dan heb ik het natuurlijk niet over borden pasta of andere zware en/of vette maaltijden. Zelf eet ik ook op "spaanse wijze". Thuiskomen van het werk, een broodje of iets anders lichts eten, en pas om een uur of 8 gaat bij mij de stoof aan en kook ik. Je kan het zelf indelen naar gelang je eigen ritme, die is voor een ieder verschillend. Ik voeg wat linkjes bij, misschien vind je nog wat leuke tips en info.

Overigens,.... slapen gaan na een zware maaltijd is niet verstandig. Als je gaat slapen gaat je metabolisme omlaag en wordt je eten te langzaam verteerd, waardoor het alsnog als vet opgeslagen kan worden. Een rustige wandeling na een zwaardere maaltijd is beter. Je kunt ook kiezen voor een proteine shake. Deze neem je een half uur voor het slapen gaan (en is nog lekker ook).

http://www.goede-voeding.nl/6maaltijdenperdag.htm

http://www.bodystore.nl/thema-artikel/vaker-eten-meer-vet-verbranden.html

http://www.menshealth.nl/Voeding/Eet-vaker-en-val-af

Er zijn ook nog allerlei fora te vinden. Ook op bodybuildingsites en fora vindt je interessante informatie. Ik hoop dat je wat hebt aan de info!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Dus ook een middagslaapje na een warme middagmaaltijd is niet verstandig?
Zie mijn reacties op de andere antwoordgevers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, slapen na een zware maaltijd is nooit goed.