hoeveel olijven mag een kind van 2 jaar per dag eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zoveel dat het er naast ook nog alles eet wat nodig is voor een kind van 2 en net zoveel dat het er niet te dik van wordt.

Het beste antwoord

Olijven zijn vet, rijk aan onverzadigd vet. Maar je kunt ze zien als gezond tussendoortjes, omdat het vol vezels en vitamines/mineralen zit. Er moet ook flink op gekauwd worden, dat lijkt me voor zo'n jong kind prima. Prima voor de mondmotoriek. Dat is net zo'n fase! Olijven zijn inderdaad zout maar ik vind de bovenstaande voordelen toch zwaarwegender. Je moet het niet overdrijven. Houd als maat aan dat het kindje wel de maaltijden moet kunnen eten. De maaltijden leveren belangrijke voedingsstoffen voor de groei van een kind, die niet alleen door olijven geleverd worden. Olijven tussendoor is prima. Het kan een aangeboren voorkeur voor dit soort voedingsmiddelen blijken. Afremmen zodat er trek overblijft in de maaltijden en drinken is normaal. Ik denk dat het kindje nog te jong is om met communicatie regels of grenzen te stellen. Een idee is om afgepast een klein schaaltje tussendoor aan te bieden. Als het op is, kun je gerust zeggen dat het genoeg is. Ik ken het kindje niet, een persoonlijk oordeel is niet mogelijk. Houd als ouder oog voor signalen als het kindje ineens klachten krijgt. Vaar dan op je intuitie als ouder. Tenslotte kan het kindje beter olijven eten dan de populaire zoete koekjes, chocola en ontbijtkoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Olijven zijn heel gezond, dus daar is geen richtlijn voor.
Net als met alles moet je niet overdrijven.
Je laat het kind niet een potje leeg eten.......

In de meeste gevallen zal een peuter vrijwel hetzelfde eten als zijn ouders.
Het punt is vooral dat dingen als druiven, en hele olijven, goed gekauwd moeten
worden. Maar dat geldt ook voor stukken wortel en pinda"s. Je moet gewoon er bij blijven en er op toe zien dat het kind goed kauwt.

Bron: Peuters en eten en verstikkingsgevaar | Mens en gezondheid | Kinderen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine kinderen mogen niet teveel zout eten en olijven zijn over het algemeen zoutbommetjes. Ik zou dus zeggen: met mate. Stuk of drie zou genoeg moeten zijn.