Heeft brandnetelthee echt wel eigenschappen die de lever(enzymen) hersteld/ontgift?

Op het internet kan je veel lezen over brandnetel(thee) en er wordt regelmatig geclaimd dat het heel goed is voor de lever(enzymen) en de gal, maar ik vond geen wetenschappelijke artikelen hierover; klopt het nu echt dat brandnetel ons lever en gal kan herstellen/ontgiften?

Stel als je een gestegen bloedwaarde heb van je leverenzymen; kan het regelmatig drinken van brandnetelthee deze enzymen herstellen/ontgiften?

Heb dit aan verschillende huisartsen gevraagd maar ik merk dat zij niet zo gespecialiseerd en ook niet echt interesse hebben in kruiden en planten daarom dat ik het hier even wil vragen...

Dank bij voorbaat

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik denk dat je volledige dieet van meer invloed is dan wel of niet brandnetelthee drinken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik nu een goeie vraag,... +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
probeer eens het boek de kleine dokter te vinden.daarin staat alles over genezen met kruiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is cranberry sap daar beter voor.
Ik drink zelf groene thee met cranberrysap,is nog lekker ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees net dat citroensap de lever nog beter ontgift,nou dan ben ik al goed bezig want ik drink ook elke dag water met citroen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Laurena, waar lees je dat? Ik wil graag wetenschappelijk onderbouwde artikelen lezen over planten en kruiden...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Kubus, heel erg bedankt voor de tip, dat boek zal ik trachten te vinden...
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste,
Brandnetel thee werkt zeer sterk onstekingsremmend, maar als je echt iets wilt om je lever te herstellen slik dan mariadistel. Daar zijn vele wetenschappelijke artikelen, en studies over re vinden op het www.
Succes!
Jeroen

Antwoorden (5)

Verhalen over ontgifting kloppen zelden of nooit. Een gezonde lever hoeft niet ontgift te worden; hij doet wat ie moet doen. Als er iets mis is met een lever dan moet je echt niet aan de kruiden en de theetjes, dan gaat het om heel andere zaken, vaak een dieet en/of een operatie.
Dus: een normaal functionerende lever hoeft niet ontgift te worden (net als normaal functionerende darmen niet ontslakt hoeven te worden).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Verhalen van ontgiften is kletspraat hoewel er een de levendige handel is in allerhande producten en behandelingen. We hebben het dan over meningen ( die elk mens mag hebben) en niet over feiten, waar de medische wereld weer wel van op de hoogte is. De lever zelf is een orgaan dat zuiverend werkt. De beste manier om de lever niet te belasten is matig zijn met vet en vooral met alcohol, want dat is heel slecht en als je eenmaal levercirrose hebt is het proces onomkeerbaar.
Een kruidenthee kan niets herstellen en kan onder omstandigheden zelfs heel gevaarlijk zijn. Sommige kruiden zijn domweg giftig. Drink gewoon leidingwater, het goedkoopste en de beste optie. Laat je niet voor de gek houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Brandnetelthee is bloedzuiverend, maar voor ondersteuning van de lever, wordt mariadistelkruid gebruikt.

Dat huisartsen het niet weten, kijk ik niet van op. Voeding, en wat dat kan doen met gezondheid, komt nauwelijks voor in hun opleiding.

Je kunt kiezen voor (over)grootmoeders wijsheid, of je lot in handen leggen van artsen die nauwelijks iets van voeding weten. Aan jou de keuze.

Wat brandnetels betreft: alleen de jonge bladeren gebruiken!

Je moet met kruiden overigens wel weten waar je mee bezig bent.
Verdiep je er zelf dus eerst in, voordat je ze gaat consumeren.

Het is net als met paddenstoelen:

Alle soorten zijn eetbaar, alleen sommige maar één keer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fabrikanten suggereren vaak dat hun kruidenthee goed voor de gezondheid is. De controle op het waarheidsgehalte van claims voor de gezondheid stelt weinig voor. Ga er maar van uit dat ze niet werken (volgens Martijn Katan, voedingswetenschapper)

in gezondheid:
Bekijk dit soort middeltjes in perspectief: je lever heeft er meer aan als er geen alcohol gedronken wordt. Geen alcohol is de beste beslissing voor een goede leverconditie.

bij leverziekte:
Van vitamine E is onlangs bekend geworden dat het de klachten bij leveraandoeningen vermindert. Vitamine E komt voor in plantaardige olien, noten, zaden en groene bladgroenten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het antwoord te vinden is in de bijgevoegde link. Daaruit blijkt dat brandnetelthee/extract niet direct de lever ontgift maar dat brandnetel extract wel een sterke ontstekingsremmer is, en dat het in staat is het immuunsysteem te moduleren. Volgens het artikel heeft Brandnetel wel een beschermend effect op de lever.
Ik hoop hiermee je vraag een beetje te hebben beantwoord. https://goedgezond.info/2017/07/17/brandnetel-ontlast-het-immuunsysteem-en-remt-ontsteking/