Als ik 1 dag ongezond eet waardoor te stellen valt dat ik weinig tot geen vitamines binnenkrijg, wat zijn dan de gevolgen?

Want het is misschien zo dat bepaalde vetoplosbare vitamines als reserve gebruikt kunnen worden, maar voor sommige vitamines geldt dat die vitaminestatus in het bloed niet hoog genoeg is. Dus kan dit kwaad, of is het effect verwaarloosbaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan verkort je jou leven met ongeveer 12 jaar. ......
Ritsuka
10 jaar geleden
1 dagje is niet zo heel erg hoor, als jij verder de rest van de week gezond eet.
Maar waarschijnlijk ga je je wel slecht voelen, omdat je dat ongezonde eten niet gewend bent. Heb ik tenminste vaak, het is wel lekker, maar later voel je je opgeblazen en moe. Dus ik eet het niet zo vaak meer.

Het beste antwoord

Dat effect is totaal verwaarloosbaar. Anders zouden er dagelijks bosjes mensen omvallen van vitaminegebrek. Het is wel zo dat je vitamines nodig hebt voor bepaalde processen, maar dat zijn geen 'acute' processen. Bijvoorbeeld: als je een dagje te weinig vitamine D binnenkrijgt, brokkelen niet ineens je botten af, en als je te weinig vitamine K eet (op een bepaalde dag) is niet ineens je hele stollingsfactor aan gort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kan geen kwaad. Als je daarna weer gezond gaat eten. Je kan echt wel een dagje zonder vitamines.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik weet dat het wel een dag zonder kan, maar het lijkt mij toch dat er dan wel (weliswaar korte) vitaminestatus tekorten ontstaan? En hebben deze bijvoorbeeld effecten als minder energie ofzo?
Ritsuka
10 jaar geleden
minder energie zeker, je kunt ook last krijgen van energiedips en crashes (door suikerrijke ongezonde snacks)
Helemaal niet. Een sterk persoon kan 40 jaar roofbouw plegen op zijn lichaam door ongezond te eten en te leven. (zeker niet proberen) Dus je hoeft helemaal niet bang te zijn voor die ene dag. Ik denk trouwens dat er geen mensen zijn die heel het leven lang, dag in en dag uit gezond eten, dat hoeft ook niet, je mag af en toe eens uit de boot vallen en eens goed feesten.