Welke kaas is gezonder OUDE of JONGE kaas?

Omdat in de ene kaas meer zout en vet zit dan de andere moet er toch een gezonder zijn. En dan bedoel ik niet een merk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgensmij maakt het qua vet en caloriën minder uit maar oude kaas ligt volgensmij langer in het zoutbad dus neemt het ook meer zout op.
dudemeister
11 jaar geleden
gewoon 30+ kaas nemen das het beste en die heb je in allerlei varianten

Het beste antwoord

Voor de hoeveelheid zout maakt het nauwelijks uit of het jong of oud is. (bron 1)
Voor het vetpercentage maakt het helemaal niks uit. (bron 2)

Het verschil tussen verschillende soorten kazen is veel groter,
in boerenkaas zit 1,5 tot 2% zout in fabriekskaas meer dan 3%.
Het vetpercentage is van te voren precies te bepalen door de kaasmaker, daarom heb je ook 30+, 48+, .. kaas.

De gezondheid van kaas wordt voor het grootste deel bepaald door de kwaliteit van de melk en de andere ingrediënten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meeste info ingesloten

Andere antwoorden (1)

Oude kaas is zouter en bevat meer vet per gewicht (omdat hij al verder uitgedroogd is). Hij is dus relatief minder gezond dan jonge kaas. Maar over het algemeen moet je kaas niet eten omdat het gezond is, maar omdat je het lekker vindt. Het bevat nogal veel vet.