Ik (volwassen vrouw) heb een bmi van 25.2 en een taille-omtrek van 75 cm. Is het aan te raden om een paar kilo af te vallen of is het goed zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tegen vraag.... Ben jij tevreden met jezelf?

Antwoorden (4)

BMI alleen zegt niks. Er tellen veel meer factoren mee voor je gezondheid.
Je tailleomvang lijkt mij goed.
Als jij verder gezond en genoeg eet en drinkt, genoeg beweegt, en je waardes zijn ook goed (bloeddruk, cholesterol, glucose etc), dan kun je erg tevreden zijn, want dan ben je gezond!
Dan is het nergens voor nodig om af te vallen.

Toegevoegd na 38 seconden:
Dit kun je allemaal na laten kijken bij je huisarts.
Ritsuka
11 jaar geleden
als je je gezond voelt en geen ziektes hebt. zou ik gewoon zo houden. bmi is een achterhaalde methode. het zegt niets over je vetpercentage en spieren. trouwens ga niet dieeten. hoeveel mensen ken je die echt op hun gewicht zijn na dieeten. je stofwisseling zakt alleen maar in met de kans dat je straks alleen maar dikker wordt. dus niet gaan afvallen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je BMI is nét ietsje te hoog (25 is de grens), maar dat is zo weinig dat het niet de moeite waard is, bij een kilo lichter zit je al onder de grens.
Je taille zit in het goede gebied (68 tot 80 cm) dus die is prima, hij zit zelfs bijna precies in het midden van dat goede gebied, dus die is echt heel goed.

Als je BMI te hoog is maar je taille goed is, geeft het Voedingscentrum het volgende advies: "Zorg ervoor dat je niet verder aankomt of probeer wat af te vallen als je gezondheidsproblemen in je familie hebt (BMI is aan de hoge kant)".
Maar aangezien je tailleomtrek ver van de bovengrens af zit en je BMI maar 0,2 boven de grens zit, is het verstandig om je gewicht gewoon lekker zo te houden als het nu is.
Met een halve kilo of kilo minder zou je officieel nét iets beter zitten, maar je moet onthouden dat dit gaat om gemiddelden, het wil niet zeggen dat het voor jóu specifiek ook beter zou zijn. Daarnaast krijg je een hoge BMI als je erg gespierd bent, en aangezien je tailleomtrek zo perfect in het midden zit, kan ik me goed voorstellen dat jouw BMI gewoon iets hoger is door je spieren. Is dat het geval?
Dan hoef je je er sowieso geen zorgen over te maken.

Ook als dat niet het geval is, is het verstandig om je gewicht gewoon zo te houden als het is. Proberen af te vallen is niet zonder gevaren, en dat risico is veel erger dan de gevolgen van zo'n ministukje boven de BMI-grens zitten. Juist door afvalpogingen komen mensen op de lange termijn aan, er zijn genoeg mensen met overgewicht dat veroorzaakt is door te lijnen op een moment dat ze qua gezondheid een mooi gewicht hadden, het is echt zonde om je metabolisme in de war te schoppen voor die kilo lichter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
BMI houdt met veel factoren geen rekening, zoals bijvoorbeeld je bouw en je vetgehalte om er een paar te noemen.
In wezen moet je ook rekening houden met een schommeling in je vochthuishouding
en die kan een FLINKE invloed hebben en je gewicht doen schommelen.
Sommige weegschalen geven in mijn optiek het gewicht te nauwkeurig aan, als je naar de WC gaat of een glas water drinkt geeft zo een weegschaal dat (te ) duidelijk aan.
Wegen op hetzelfde moment van de dag in dezelfde situatie ('s morgens vroeg na het plassen en voor het eten bv.) geeft een lijn van waarden aan uit welke je een trend af kunt leiden.
Omdat je taille omvang (zonder ingehouden buik!!) goed is zou ik me maar niet druk maken, je zenuwachtig maken kan aanzetten tot snoepen, zelden tot sporten.
Kortom houd vast aan je huidige gewicht en reageer niet teveel op schommelingen die elk lichaam vertoont en steeds weer terug gaan naar een (gezond) gemiddelde.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je geeft in je BMI al aan 25.2, dat is dus binnen een procent.
Zelfs bi lichamelijk onderzoek van specialisten wegen ze op de kilo nauwkeurig, niet nauwkeuriger.
De heel nauwkeurige weegschalen zijn handig om te bepalen hoeveel je gegeten hebt (of geplast) en vooral dat laatste kan handig zijn (oa nierfunctie). Het is de mens eigen om in de winter ook wat vet te hebben , vooral met de huidige temperaturen, je hebt wat extra isolatie en wat extra te verbranden, buiten gebruik je op dit moment meer dan de helft van je energie om je warm te houden.

Het is NIET mijn bedoeling om smoezen op te lepelen voor mensen met weinig zelfdicipline maar de nauwgezetheid waarmee je je vraag stelt, geeft me eerder een zeer verstandige en betrokken houding dan een gemakzuchtige.

In het voorjaar verliezen veel mensen wat gewicht (de oliebollen etc. zijner dan wel weer af) omdat ze actiever worden en soms wat te luchtig gekleed het net te koude voorjaar tegemoet hollen.

Geniet van je leven en laat het niet verpesten door TE kritisch te zijn.
Ik neem aan dat je over langere tijd dit gewicht hebt.
Dan is het wellicht voor jou optimaal.
We heten niet allemaal Doutzen Kroes....