Kan je gekookte zilvervliesrijst goed afgedekt in een kom probleemloos 6 dagen kunt bewaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijst is zo snel gekookt, ik zou niet weten waarom je dat zo lang wil bewaren! Hier gaat alles weg na 48 uur (maar dan is het ook wel op) of het gaat in de diepvries.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fout! Zilvervliesrijst moet je zacht koken EN dat zo'n 30-35 minuten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo fout? Dan neem je maar voorgekookte rijst uit een pakje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kosten veel meer geld, er valt hier geen uit de licht Pelle...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er valt hier geen geld uit de lucht Pelle…
paulus811
11 jaar geleden
Je kunt het wel 60 dagen probleemloos bewaren...

Het beste antwoord

Even voor de duidelijkheid: ja, natuurlijk kan dat, en je hoeft niet eens hierdoor problemen te krijgen... maar je loopt wel degelijk een risico, en het is maar de vraag hoe groot je dat risico zelf maakt.

In het algemeen moet je bereid voedsel in een koelkast thuis niet langer dan 48-72 uur bewaren, dit afgezien van b.v. heel zuur, zoet of droog voedsel, dat kan uiteraard wat langer mee.
Binnen de eerste 2-3 dagen zijn er in beginsel geen pathogene bacteriën die uit kunnen groeien tot een gezondheidsprobleem. Daarna wordt de kans alsmaar groter, en hoe groot die kans is, bepaal jij zelf door een aantal factoren:
- Hoe is de bereiding van je voedsel geweest? Helemaal gaar en doorbakken of niet? Komt er vocht of sap vrij dat heel snel kan bederven? Is er een last-minute ingrediënt dat niet meegegaard is (b.v. een beetje verse peterselie, vers gemalen peper...)?
- Heb je het product direct na het garen, terwijl het nog steeds warm is, luchtdicht afgedekt en in de koeling geplaatst? Heet voedsel in je koelkast plaatsen is uiteraard niet de bedoeling, maar voedsel afgedekt laten afkoelen is wél essentieel.
- Hoe was je hygiëne? Schone handen? Schone keukengerei? Geen kruisbesmetting? Als je een vieze lepel gebruikt om je pas gekookte rijst te scheppen in een tupperware die niet goed schoon is van de vorige keer, en tussendoor lik je de lepel even schoon, en hoest je ook een paar keer boven de hele boel... Ik overdrijf, uiteraard, maar je begrijpt wat ik bedoel toch? (^_^)
- Als je de rijst lang in de koelkast bewaart, zorg dan ook dat elke keer als je een deel hiervan gebruikt, je geen besmetting introduceert: gebruik een onberispelijk schone lepel, niet me je vingers aan zitten, meteen afdekken en terug in de koelkast.
- Nooit, maar dan ook NOOIT nieuwe en oude producten mengen of rauwe en gare producten.
- De eerste 3 dagen kan je de rijst koud eten (b.v. in een salade), daarna verhit het product vóór het eten nog een keer heel goed (zilvervliesrijst kan je prima roerbakken met een beetje olie, het wordt verrukkelijk!)
- Als het niet goed ruikt of smaakt, niet eten.

Als je aan al die voorwaarden voldoet dan is het mogelijk om zilvervliesrijst 6 dagen te bewaren.
Je vraagt je misschien af, waarom dan het advies om voedsel niet langer dan 3 dagen te bewaren? Heel simpel: de gemiddelde consument heeft heel snel de neiging om zichzelf te vergiften door onzorgvuldig gedrag, haast, onkunde... en een ongeluk zit in een kleine hoek...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, dat wil prima.
Doe ik zelf ook altijd, begin van de week pan rijst koken en dan in een Tupperware bak in de koelkast bewaren.
G
Smaakt nog prima na 5 dagen, doordat het in de koelkast staat en afgesloten droogt het amper uit.

Toegevoegd na 12 minuten:
Ik eet het vaak bij lunch met wat kruiden en groent erdoor :)
Ritsuka
11 jaar geleden
In de diepvries bewaart het zeker goed. Wij doen dan met de overschotjes van rijst. Omdat de hondjes dit wel graag eten, is dit dan voor hen. We hebben eigenlijk nog nooit zelf ervan geproefd of dit nog even lekker is als verse rijst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een koelkast met een temperatuur van 4 tot 7°C mag je ze twee tot drie dagen bewaren, in de diepvries een maand. Dat geldt ook voor gekookte rijst, spaghetti en andere pastasoorten en voor producten waarin zuivel is verwerkt. Vis is extra gevoelig voor bederf; bewaar resten van aangesneden of bereide vis niet langer dan een dag in de koelkast.

3. Waarom zo kort?
Vanaf het moment dat rauw eten wordt klaargemaakt, komen er meer bacteriën en schimmels op. De meeste bacteriën vermeerderen zich het snelst bij temperaturen tussen 15 en 40°C. In lauw eten kan dus een ware explosie van ziekteverwekkende bacteriën plaatsvinden. In de koelkast gaat die groei weliswaar langzamer, maar hij stopt niet. Bovendien scheiden sommige bacteriën stoffen uit die giftig zijn. Verhitting van het eten is niet altijd voldoende om deze gifstoffen uit te schakelen.

4. Hoe kun je kliekjes veilig bewaren?
Koel de kliekjes allereerst zo snel mogelijk af. In kleine porties gaat dat sneller dan in één grote. Wie toch iets groots – bijvoorbeeld een stuk vlees – wil bewaren, kan het met schaal en al in een bak koud water met ijsblokjes zetten. Als je het warm in de koelkast zou plaatsen, dan warmt deze te zeer op. De restjes moeten worden afgedekt om te voorkomen dat bacteriën vanuit ander voedsel overspringen. Geen enkel voedingsmiddel uit blik kan in het blik zelf bewaard worden, want dan kan er door een reactie met lucht metaal in het eten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Geld dit ook voor rijst dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat geldt ook voor rijst, de link werkt weer eens niet, ik vond deze link toen ik googlede op:
hoelang kun je rijst bewaren gekookt, verder in de uitleg stond dit:
Merk je altijd dat iets bedorven is?
Nee, voedsel kan er nog prima uitzien en lekker ruiken en smaken, maar toch zo bedorven zijn dat je er ziek van wordt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik bewaar mijn rijst regelmatig 4-5 dagen in de koelkast, nergens last van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou in het vervolg, de rijst die je de eerste 3 dagen nodig hebt, in de koelkast bewaren en de rest in kleine hoeveelheden invriezen. Als je een keer een verminderde weerstand hebt, of een ander (nog onbekend) ziektebeeld, kan het mis gaan, neem nooit risico met je voeding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rijst is zo snel gekookt ritsuka, ik zou niet weten waarom je dat zo lang wil bewaren! Hier gaat alles weg na 48 uur (maar dan is het ook wel op) of het gaat in de diepvries.
Ritsuka
11 jaar geleden
Zilvervliesrijst moet 25 minuten koken, daar heb ik geen tijd voor elke avond.