Ik heb mijn eet patroon verandert om af te vallen maar ik heb elke dag na 21:00 erge honger maar ik eet niks, is dit slecht voor mijn groei?

Ik ben 17 jaar en ik val lekker veel af, ik ben de laatste weekjes 4/5 kilo afgevallen. Ik weeg nu 65 en mijn sixpack begin je nu echt te zien. Ik heb denk ik ook een groot deel vet in spieren omgezet want ik heb nu nog grotere Biceps en borstspieren. Ik wil graag nog 5 kilotjes erbij afvallen maar ik wil mijn groei niet belemmeren. Wat ik eet op een dag is altijd het zelfde ( behalve op zondag dan eet ik niet echt iets in de middag) 2 bruine boterhammen met pindakaas/ei/nutella/vlees daarna 4 boterhammen met ongeveer de zelfde dingen erop. Avond eten, 1 of 2 uur niks en dan fruit en dan eet ik niks meer, is dit slecht voor mijn groei?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben rond de 1,75 lang denk ik ( ik heb mezelf al even niet gemeten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Agussie een krielkipje.
Zou je niet eens aan gaan komen??
Ritsuka
11 jaar geleden
Als je zo'n honger hebt, eet je waarschijnlijk te weinig op een dag
Ritsuka
11 jaar geleden
Je mag wel wat meer eiwitten en groente eten, kun je als tussendoortjes doen, heb je 's avonds minder honger denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weeg 8 kilo meer dan veel vrienden van me maar een deel is vet en een deel omdat ik veel gespierder ben ( vroeger deed ik aan wegsporten en ik begon al vroeg met de halters)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan dat wel doen met kwark enzo, maar ik werd vroeger juist dik door de tussendoortjes daarom durf ik niet echt veel meer..
Ritsuka
11 jaar geleden
Je gewicht alleen zegt niet veel, je kunt beter kijken naar je maten en spiermassa. Kun je in sportschool laten meten, of thuis doen met 'bodyfat calipers'. Maar je honger geeft aan dat je blijkbaar tekort komt. 6 boterhammen + avondeten is erg weinig voor een jongen in de puberteit.
Groente kun je makkelijk extra eten, bevat weinig kcal. Als je dat nu eens als tussendoortjes probeert te eten.
En dan rond half 9 ofzo een beetje yoghurt of kwark (niet die met smaakjes, teveel suiker)
Ritsuka
11 jaar geleden
Fruit zou ik persoonlijk eerder op de dag doen, dan verbruik je de suikers nog.
In de avond doe je vaak niet zo veel meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm slim, maar ik eet nog wel een Banaan na het sporten want dat is blijkbaar goed. Ik sport vaak tot 10:00 ofzo. En is volle yoghurt slecht? Mijn moeder koopt dat steeds dus ik vraag anders of ze een keer magere yoghurt koopt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Volle yoghurt vult beter en bevat meer voedingsstoffen.
Gewoon blijven eten.
Banaan na sporten is goed, maar als je ook krachttraining hebt gedaan, heb je meer nodig voor spierherstel.
Bakje yoghurt met banaan bijvoorbeeld :)
Griekse yoghurt en kwark zijn ook goed, in verhouding meer eiwitten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
65 kilo is een prachtig gewicht - voor een man van 1.65. Je zou zeker 10 kilo meer moeten wegen, zeker als je gespierd bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spieren zijn sowieso zwaarder dan vet. Als je dus gespierder bent dan je vrienden, is het logisch dat je zwaarder bent (mits lengte en dergelijke overeenkomen). Ik vind magere kwark een goed middel om het hongergevoel weg te krijgen zonder het gaan missen van belangrijke voedingsstoffen. Ik eet ongeveer een pot per dag op de momenten dat ik vroeger iets calorierijk naar binnen werkte. Eiwitshakes zijn hier helemaal perfect voor, het hongergevoel blijft lang weg (vooral in de ochtenden), maar het is best prijzig.
Let wel goed op, ik doe zeker niet aan een eiwitdieet. Blijf altijd fruit, groente, brood en de standaard-maaltijden eten. Anders kom je vitale voedingsstoffen tekort. Overigens zitten er in kwark meer eiwitten dan in Yoghurt, dus lijkt het mij logischer als je kwark gaat eten. Tipje: Doe een beetje siroop in de kwark, niet te pruimen anders en pak de magere kwark van de appie. Ik eet een banaan trouwens voor het sporten, heb ik toch weer wat meer energie om het uit te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag nummer 139 over hetzelfde onderwerp...

Antwoorden (4)

Je bent veel en veel te snel afgevallen ; een kilo per MAAND is het maximaal wenselijke ; elke kilo meer, pleegt een aanslag op je lichaam, vooral op je basaal-metabolisme, en kan de hoeveelheid voedsel die je nodig hebt voor je leven veranderen, waardoor je altijd en eeuwig aan het lijnen blijft. Jongens groeien wel door tot hun pakweg 21e, en zolang je nog groeit, is lijnen ALTIJD een slecht idee (tenzij je een extreem overgewicht hebt, dat gevaarlijker is dan de nadelen van snel afvallen) , en ' niet aankomen terwijl je groeit' een loffelijk streven. Zeker als je er zo veel bij sport, en dus, zoals je terecht hebt opgemerkt, feitelijk een nog groter verlies van lichaamsvet hebt.

Dat je om die tijd nog honger hebt, is gewoon een behoefte van je lichaam. Als je over de dag verdeeld voldoende eet, zul je om die tijd geen honger hebben - hooguit lekkere trek, maar die mag je best negeren.

Voor een volwassen vrouw van pakweg 1,5/ 1.70 ziet je ' dieet' er gezond uit, maar een gezonde jongeman in dde groei mag daar bijna een veelvoud van eten, zeker als je sport.

Ik denk dat je het beste - via de huisarts - een dietiste kan consulteren, want er lijkt vooral heel veel aan je kennis over gezonde , goede en voldoende voeding te moeten worden bijgespijkerd, alsook gewezen op de gevaren van te snel (niet " lekker snel" ) afvallen. Ook de balans tussen eiwitten en koolhydraten (vooral de eerste heb je nodig om te groeien, de tweee om te sporten) lijkt een beetje zoek, en waar zijn de groenten ?? Fruit is bijna alleen maar suiker.

Kortom, een paar goede sessies met een dietiste lijkt me een goede eerste stap, voor je zelfstandig probeert je lichaam verder te slopen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Volgens mij alleen een hapje groente bij avondeten, en inderdaad te weinig eiwitten en kcal
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral veel te weinig calorieen. Een goede vriendin van mij heeft drie zoons tussen de 12 en de 17, en die eten per persoon zo ongeveer wat wij met een gezin van vier personen wegwerken - en allemaal broodmager. Wel tegen de twee meter, dat dan weer wel, maar 12 - 15 boterhammen en een kilo aardappels, een heel blik groente, en een normaal stuk vlees (het is geen vetpot met 6 kinderen) is nog maar het begin om ze op de been te houden.....
Ritsuka
11 jaar geleden
Inderdaad ja, dat zie ik ook meestal bij jongens van die leeftijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook drie van die 'veelvraten' hebben echt nooit genoeg :) lang en mager en maar eten.
Als ik aardappels schil denk ik altijd ik doe lekker veel kan ik ze morgen opbakken.........niet dus.....
Ik ben een tijdje geleden ook met afvallen begonnen, via de huisarts kwam ik bij een diëtiste terecht. Ik kreeg een persoonlijk advies op papier een een lijst van 6 pagina's wat ik wel en liever niet mocht eten.

Ik hield me zoveel als mogelijk aan haar advies, en zondigde zo weinig mogelijk.
Na een maand was ik 2 kilo afgevallen, ik was teleurgesteld, maar de diëtiste was tevreden en zei: Precies zoals ik het wilde, een halve kilo per week, je doet het goed.

Vooral in het begin was het wel moeilijk om het vol te houden en ik had vooral 's avond veel honger. Toen las ik dat je lichaam soms niet goed weet of je honger of dorst hebt en op mijn lijst staat dat ik onbeperkt water mag drinken.

Als het hongergevoel 's avonds de kop op steekt, dan neem ik een glas water en dat helpt.
Hou er ook rekening mee dat het ongeveer een kwartier duurt voordat je maag een seintje geeft naar je hersens dat er iets in zit.

Omdat je nog in de groei bent, zou ik het als ik jou was niet overdrijven, en handel naar de woorden van mijn diëtiste: Een halve kilo per week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag alleen onder begeleiding afvallen als je nog in de groei bent en dat wordt alleen ondersteunt bij obesitas.
Niet alleen je lijf wordt langer als je groeit maar ook bijv. je hersenen groeien nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij eet je gewoon genoeg. Je gewicht is nu perfect voor je leeftijd hoor! Maar aan dat hongergevoel 's avonds kan je wel wat doen. Het is echt het beste om voor acht uur gewoon lekker te eten. Eet wat meer bij het avondeten of wat meer fruit. Een paar koekjes of snoepjes zijn ook niet vreselijk bij het afvallen. Maar het is wel slecht om na 8 uur nog te gaan eten, want dan verbrand je lichaam minder snel. Veel succes!