Wat mag je allemaal WEL eten als je candida hebt?

Ik heb al heel veel gezocht op het internet, maar niet alle lijstjes komen met elkaar overeen, en dat is nogal frusterend, want de een beweerd dat champignons absoluut niet moet eten en de ander juist wel bv.

Misschien dat iemand hier vertrouwt een mooi lijstje kan schrijven wat ik allemaal wel mag eten naar eigen ervaring.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou je aanraden om 1 bepaalde site aan te houden. Dat de een dit zegt en de ander dat komt omdat het candida dieet niet van de reguliere maar van de alternatieve geneeswijzen komt. Pak dus 1 site waar je gewoon veel info op kan vinden en blijf je daar aan houden.
Cryofiel
11 jaar geleden
Maar Ytje, dat zou betekenen dat het geen fluit uitmaakt wat je eet. Dat kan toch niet? s0phie, waar heb je candida?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vetrouw je dokter, en klooi niet aan met allerlei internet-kwakzalf-remedies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo ; dat klopt, het maakt geen reet uit ; dieten werken namelijk niet tegen candida. Zolang het een gezond, volwaardig dieet is, maakt het dus niet uit welke kwakzalver je volgt. Helaas schort het hem daar nog wel eens aan......
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het op mijn tong sinds november ongeveer, ik heb geen officiële diagnose van de dokter ervan gehad. ik ben wel naar de dokter geweest en zij zei dat ik een schimmelinfectie had, en ik heb daar een kuurtje voor gehad voor een week. Maar het ging niet weg ben ook weer terug geweest naar de dokter maar ze zei dat ze zich ook wel vergist kon hebben en wist het uiteindelijk niet en het kon ook wel vanzelf weer weg gaan zei ze. En het was niet alarmerend zo lang geen pijn of andere klachten had.
Maar ik zit dus nog steeds met zo'n ongezonde tong die grijs wit is met rode stipje erop en papillen die opgezet zijn. Vreemd, ik weet ook niet meer wat ik er mee moet..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryo dat klopt, het is van alternatieve geneeswijzen dus veel dingen mogelijk.
Volgens doktoren van de reguliere geneeswijzen hebben alleen terminale zieken kans op candida. Wat je ook kan proberen is naar een alternatieve arts gaan voor behandeling, die schrijft je dan ook een dieet voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja ik word er een beetje moederloos van.
Cryofiel
11 jaar geleden
s0phie, je schrijft dat jouw arts niet wist wat het was. Maar hoe weet jij het dan wel? Toch hopelijk niet één van die vele lijstjes die op Internet circuleren, toch? Want die lijstjes zijn zo geschreven dat je eigenlijk altijd wel veel punten scoort, ook al ben je kerngezond. En het hangt maar net van het lijstje af waar je toevallig tegenop bent gelopen of je dan candida zou hebben, of hormonale disbalans, of HPU, of immuundeficiëntie, of een schildklierprobleem, of ... nou ja, ga zo maar door.
Cryofiel
11 jaar geleden
Ytje, als de ene genezer zegt dat je beslist geen champignons mag eten, en de andere genezer zegt dat je elke dag champignons moet eten - wat zijn die tips dan nog waard?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee via goeievraag.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zoek naar een oplossing.
Cryofiel
11 jaar geleden
s0phie, niet altijd de meest betrouwbare bron... Je kunt hier zelfs lezen dat het HIV-virus ongevaarlijk is, want het veroorzaakt helemaal geen AIDS... kun je nagaan wat er kan gebeuren als je op GV zou vertrouwen... Maar zelfs ALS het inderdaad candida is... dan is de eerste vraag waarom die kuur dan niet heeft geholpen. De tweede vraag is of een dieet wel zou helpen. Want candida voedt zich met alle voedingsmiddelen waarmee jij jezelf ook voedt, dus het maakt geen fluit uit wat je eet, de candida (ALS het dat al is) blijft gewoon gezellig mee-eten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Oplossing lijkt mij niet om, zeg maar, met een dobbelsteen te gooien om te bepalen welke alternatieve genezer je zult kiezen uit die lange rij die zich maar al te graag aanbiedt. Je zou bijvoorbeeld naar een andere huisarts kunnen gaan. Iedereen heeft namelijk recht op een second opinion. Je kunt ook terug naar je eigen arts, vertellen dat je er toch echt vreselijk mee zit (dat klopt, zo te lezen, dus dat kun je gewoon eerlijk melden), en vragen of ze een andere behandeling kent, die proberen, en als dat ook niet helpt vragen of ze je doorstuurt naar bijvoorbeeld een KNO-arts.
Ritsuka
11 jaar geleden
Dat van mij was gewoon een gokje in een reactie, dit is altijd iets wat je door een arts moet laten bepalen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, hup, terug naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja inderdaad dat zou ik nog wel kunnen doen, alleen je word vaak bij de dokter afgewimpeld dat het niet alarmerend is.
En ik ben niet zo naief dat ik alles maar geloof, ik geef daar wel weer een eigen invulling aan. Dan maar weer naar de dokter...en doorvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel: die bron heb ik niet kunnen checken.
Ik ben namelijk wel voorstander van een candida-dieet. Alleen al om de simpele reden dan het een gezonde eten, zonder suiker dieet is en dat helpt voor veel dingen. Ook voor onschuldige schimmel klachten, terwijl medicatie vaak troep is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kokosolie werkt ook heb ik gehoord. Schijnt bacteriën, schimmels te doden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ytje (het is een beetje ver terug maar sorry, ik lag tijdens deze discussie in be;) ) "Volgens doktoren hebben alleen terminale zieken kans op candida". Ik weet niet waar je dat vandaan hebt, maar dat beweren doktoren helemaal niet. Iedereen heeft kans op Candida (Albicans) en de meeste vrouwen zullen het ook wel een keertje oplopen. Het voorkomen van de schimmel in het bloed echter, waar hij zeer moeilijk te behandelen (candidiasis) komt eigenlijk alleen voor bij mensen met een heel slechte weerstand. Zoals, inderdaad, mensen met HIV/Aids, na chemokuren en bij terminale ziekten. Het is een ernstig ziektebeeld, dat wel meer behelst dan 'regelmatig een schimmelinfectie". Geen suiker eten kan geen (kan nooit) kwaad, niet alleen bij candida, maar daar zouden 'aangepaste dieten" eigenlijk ook op moeten houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar de huisarts, wat voor de één werkt bij candida werkt tegen bij de ander. Je kan er ook voor kiezen om naar een orthomoleculair arts te gaan, deze kan samen met jou onderzoeken wat voor jou goed is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Orthomoleculair is juist weer één van de vele alternatieve methoden die allemaal iets anders zeggen, en waarbij het dus geen fluit uitmaakt of je naar de ene gaat of naar de andere gaat, hoewel ze het grondig met elkaar oneens zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel: Waarom zou ik naar jouw reden vragen, als je met redenatie komt zoals in je laatste reactie.
Over de grote lijnen zijn orthomoleculaire artsen het met elkaar eens, ook in de traditionele geneeskunde zijn artsen het niet altijd met elkaar eens. Met dezelfde klachten (of zelfs diagnose) krijg je van verschillende huisartsen, specialisten, enzovoorts verschillende behandelmethodes en of medicijnen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat is het hem juist. Een orthomoleculaire arts zal het meestal wel ongeveer eens zijn met een andere orthomoleculaire arts. Maar die twee zeggen iets dat tegenstrijdig is met de uitspraken van een kinesioloog. Een energietherapeut zal weer iets totaal anders zeggen. Het is totale willekeur, puur ingegeven door een onberedeneerd gevoel van de behandelaar waar je toevallig tegenaan loopt. In de geneeskunde zijn ook voorkeuren. Als genezen een eenvoudig kunstje zou zijn, zouden we het al lang in een computerprogramma hebben geautomatiseerd - maar dat is niet zo. Daarom zal de ene arts als eerste poging een goede mondhygiëne aanraden, terwijl de andere arts eerst een generiek middel probeert, en een derde arts liever een algemeen (breed spectrum) middel adviseert. Eén ding hebben de drie artsen gemeenschappelijk: alle toegepaste methoden hebben een goede kans om tot verbetering te leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen volgens mij begrijp je niet echt de definitie van een kwakzalver. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwakzalverij
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik citeer de tekst waarmee het wikipedia-artikel opent: "
Kwakzalverij is strikt genomen het onbevoegd uitoefenen van de geneeskunde. Daarnaast wordt kwakzalverij veelal gezien als boerenbedrog en oplichterij. De mensen die kwakzalverij beoefenen worden kwakzalvers genoemd.
" Klopt helemaal, toch? Wikipedia gaat verder: "
Kwakzalvers zijn niet per definitie oplichters, omdat sommigen oprecht overtuigd kunnen zijn van het nut van hun behandelingen.
" Dat is een onderscheid dat vaak niet wordt gemaakt. Ik ben één van de personen die dit hier op GV steeds weer benadrukt: niet elke paranormaalgelover (of, in deze context: kwakzalver) is een oplichter in de gebruikelijke betekenis van het woord. Natuurlijk zijn er oplichters die zelf dondersgoed weten dat ze onzin verkondigen. Ik vermoed dat Robert van den Broeke in deze categorie valt. Maar er zijn ook mensen die oprecht overtuigd zijn van hun eigen kunnen. ALS zij al iemand oplichten, dan voornamelijk zichzelf. Verder projecteren ze slechts hun eigen (opr)echte maar aantoonbaar foute overtuigingen op anderen. Met de beste bedoelingen, dat wel - maar soms met fataal resultaat (Jomanda).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ivo ; ja hoor, ik hanteer de gebruikelijke definitie, en maak geen uitzondering voor pseudo-genezers waar ik eventueel wel ik geloof. Of ze zelf in hun middelen of methode geloven vind ik ook niet relevant.
Ook neem ik zeker aan dat mensen soms baat kunnen hebben bij kwakzalverij, maar dat ligt dan meer aan het placebo-effect dan aan het middel of de methode in kwestie.
Iedereen die beweert een ziekte te kunnen genezen buiten de reguliere geneeskunde om met vaak zeer vage middelen, is primair een kwakzalver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryofiel: als je iets met je tong hebt ga je niet naar een psychiater en als je dat zou doen zou je nog wel eens met antidepressiva thuis kunnen komen ook. Je gaat er ook niet mee naar een kinesioloog of energietherapeut.
De alternatieven waar je wel moet zijn, zijn het in grote lijnen over de behandeling eens.
Cryofiel
11 jaar geleden
Kennelijk heb je nog niet heel veel rondgekeken in de wondere wereld van de paranormaalgenezers. Er zijn wel degelijk energietherapeuten die van mening zijn dat candida ontstaat door een verstoorde energiebalans. "De alternatieven waar je wel moet zijn", zoals jij dat omschrijft, zijn één bepaalde subgroep uit de alternatieve wereld. Tja, en dan is het geen wonder dat alle leden van die ene subgroep het redelijk met elkaar eens zijn. Net zoals alle energietherapeuten het redelelijk met elkaar eens zijn over de "juiste" behandeling van candida. Ook alle kinesiologen zijn het redelijk met elkaar eens over de juiste aanpak. Maar die aanpak zal heel erg verschillen van de aanpak die de energietherapeuten propageren. En de aanpak van jouw favoriete subgroep zal weer heel anders zijn. Het is maar net hoe breed je kijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn vast ook psychiaters die denken dat een witte tong psychisch is.
Net zoals regulier niet één geheel is en het alternatieve dat ook niet.
Het alternatieve circuit is heel breed, maar niet één geheel, er zit veel zooi tussen en dat is zeker een probleem, zonder ervaring zoals de vraagsteller zou ik er een aanraden die ook een WO medicijnen studie heeft gedaan.
Cryofiel
11 jaar geleden
"Er zijn vast ook..." klinkt als een aanname. Volgens mij een onjuist aanname. De kleur van de tong is objectief vast te stellen. Best mogelijk dat iemand *denkt* dat zijn tong (te) wit is zonder dat dat, objectief gezien, zo is. Dat kan. Net als bij anorexia, waarbij iemand *denkt* moddervet te zijn, zonder dat dat zo is. Maar ook dat is objectief vast te stellen. Puur het hebben gevolgd van een WO medicijnen helpt, maar het is niet voldoende. Er zijn mensen met een medische opleiding die desondanks zijn overgestapt naar de paranormale wereld. Er zijn mensen met een paranormale achtergrond die zijn overgestapt naar de wetenschappelijke wereld. Het enige dat telt, is of de methode die *op dat moment* wordt toegepast, wel of niet de beste methode is die we kennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tuurlijk, maar nu ga je wel heel erg de uitzonderingen in.
Er zijn ook artsen die in Nederland niet meer mogen opereren, maar in Duitsland nog rustig een tijdje doorklussen.
Dat zegt verder weinig niks over alle Nederlandse (of Duitse) artsen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Eh, ja, dat is toch precies wat ik zeg? Fijn dat we het zo eens zijn.         ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alleen is de conclusie tegenovergesteld.
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee. De conclusie is dat misstanden moeten worden aangepakt. In de geneeskunde gebeurt dat. Soms ontdekken we een manco, iets waar een kwaadwillende misbruik van kan maken. Dat manco wordt dan snel gedicht. Kijk maar naar deze arts, er zijn nu allerlei ideeën over het internationaal uitwisselen van de staat van dienst van een arts, inclusief de misstappen en schorsingen. Die conclusie geldt natuurlijk ook voor het alternatieve circuit. Alleen hebben we daar nog steeds geen controlemechanisme. Misstanden blijven in dat wereldje dus gewoon voortwoekeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misstanden in het reguliere circuits worden aangepakt?
Weet je hoe lang die arts het handje boven het hoofd is gehouden door de directie en de controledienst?
Heb je wel een dossiers gelezen van andere blunder-artsen? Er zit in het reguliere een veel groter probleem dan in het alternatieve, absoluut zeker, maar relatief denk ik ook wel.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zucht... Zullen we gewoon eens stoppen met het controleren van artsen? Gewoon, net als in het alternatieve circuit, vrijheid blijheid? Dan wordt er nooit meer een misstand ontdekt, en kunnen we net doen alsof alles dik in orde is. Net zoals we nu al doen bij de alterneuten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel zal het niet uitmaken, het systeem zoals er nu is werkt toch totaal niet: hoeveel slachtoffers had bovengenoemde arts ook alweer?
Misschien gaan mensen zonder schijnveiligheid zelf nadenken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dat bedoel ik. Het systeem zoals het er WAS maakte een bepaald aantal slachtoffers. Een zeer gering aantal gezien het totaal aantal mensen dat een behandeling ondergaat, maar inderdaad: er was een bepaald aantal slachtoffers. Dat aantal slachtoffers zal vanaf nu lager zijn. Wat jij nu doet is het hanteren van een vaak gebruikte drogredenatie:
--  In de geneeskunde vallen 500 slachtoffers per jaar.
--  In de alternatieve wereld houden we het niet bij, dus daar valt een
      onbekend aantal slachtoffers per jaar.
--  "Zie je nu wel, de geneeskunde is gevaarlijk, en de alternetieve
      wereld is veilig!" Waar het fout gaat is dat je 'een onbekend aantal slachtoffers' voor het gemak maar verandert in 'nul slachtoffers'. Je houdt immers niets bij, dus de teller blijft op nul staan. Jouw oplossing: ook in de geneeskunde geen misstanden meer bijhouden. Dan zal ook daar het aantal slachtoffers naar "nul" dalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
WAS? er is in de praktijk nog niks veranderd.
500 is wat er in dit systeem bekend is, niet het echte getal. In "mijn" oplossing blijven er net zoveel misstanden bestaan, mensen worden alleen niet meer voorgelogen. (dit heeft ook niet mijn voorkeur, dat is een goed controlesysteem, voor alle geneeskunde)

Antwoorden (4)

Bij een besmetting met Candida wordt vaak een anti-candidadiëet aangeraden. Dit heeft geen zin en kan zelfs ongezond zijn.

Een Candida-infectie in de mond, de vagina of de huid is meestal vrij onschuldig en kan meestal ook vrij goed behandeld worden. In uitzonderlijke gevallen kan het wel gevaarlijk zijn wanneer Candida in het bloed terecht komt en een gegeneraliseerde infectie of ‘systemische candidiasis’ veroorzaakt. Deze vorm van een Candida-infectie komt alleen voor bij ernstig zieke mensen met een sterk verminderde weerstand. Bijvoorbeeld bij mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan, bij kankerpatiënten na een chemokuur of bij Aidspatiënten.

Een anti-Candida-dieet kan juist klachten veroorzaken of klachten verergeren. Het weglaten van melkproducten en fruit leidt namelijk op termijn tot een tekort aan vezels, vitamines en mineralen.

Kotom, je mag gewoon alles eten ; candida dient langs andere wegen dan via een zelf samengesteld dieet te worden behandeld. Genezen doet het niet, kwaad in potentie wel. Zéker als je zelf gaat aanmodderen met internetlijstjes.

Vooral gezondheidsgoeroes hebben er = niet gehinderd door enige kennis van zaken - een handje van bij een dergelijke schimmelinfectie dan maar alles waar schimmel in of aan zit (gist, champignons, witte kaas etc) uit je dieet te schrappen, maar al baat het niet, dat schaadt vaak wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik word er niets wijzer van, de een zegt dit en de ander dat.
Misschien maar weer naar de dokter....
Ritsuka
11 jaar geleden
Lijkt mij goed idee ja
Cryofiel
11 jaar geleden
Beter iemand die eerlijk toegeeft niet alles te weten, dan iemand die ervan overtuigd is dat hij er verstand van heeft. Mensen van de eerste categorie zijn eerlijk, mensen van de tweede categorie zijn gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist als 'de een zegt dit en de ander dat' moet er altijd een alarmbelletje gaan rinkelen bij mensen die zeker weten dat het een ernstige aandoenng is die de dokter net (her)kent en meteen een -vage- oplossing bieden. In de regel gaat het dan om kwakzalf, met potentiele gevaren voor de gezondheid.
Cryofiel
11 jaar geleden
Precies! Aan het aantal minnen dat dit feitelijke antwoord heeft gekregen kunnen we zien dat de waarheid niet altijd wordt gewaardeerd. Aan het ontbreken van toelichting door de minnaars kunnen we zien dat ook zij niet kunnen zeggen wat er dan volgens hen verkeerd zou zijn aan dit antwoord. Er is dus niets verkeerds aan, ze vinden het gewoon niet fijn dat het is zoals het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, minnen bij dit soort antwoorden vind ik vooral sneu voor de 'minnaars'; blijkbaar mensen die zich in de luren laten leggen met loze beloften en daar ook nog een hoop geld voor neerleggen. En het blijft me verbazen hoeveel dat er zijn - sterker nog, het aantal lijkt zelf te stijgen, terwijl we toch meer kennis en informatie tot onze beschikking hebben dan ooit in de geschiedenis.
Zelf denk ik dat het een soort weigering is je er bij neer te leggen dat sommige ziekten niet te genezen zijn, of de genezing / verbetering uit andere bronnen moet komen dan reguliere 'wonderbaarlijke' geneesmiddelen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Inderdaad, sneu voor de minnaars. Ik vermoed dat het ook te maken heeft met onkunde van de manier waarop wetenschap werkt. Ten eerste zie je dat in de uitspraak "wetenschap is ook maar een mening", iets dat sommigen serieus geloven. Ten tweede is de wetenschap zo eerlijk ronduit te erkennen dat absolute zekerheid niet bestaat. En dat terwijl er juist zo'n behoefte is aan die absolute zekerheid. Wat is er dan verleidelijker dan iemand die vol overtuiging beweert dat zijn methode "met absolute zekerheid" werkt? Die verleiding is zo groot, dat de gelover zelfs niet doorheeft dat het een verleiding is. Wat mij dan weer geruststelt is de vooruitgang die we wel degelijk boeken. Het is nog niet zo heel gek lang geleden (zo rond de jaren 1960?) dat de medische wetenschap haar 'evidence based' basis ging benadrukken. Sindsdien is haar positie alleen maar sterker geworden, juist doordat alles wat niet op een stevig fundament kon worden gestoeld, eruit werd geknikkerd. Pas sinds kort is het verboden om van allerlei vage middeltjes te beweren dat ze de meest ernstige en hardnekkige ziektes kunnen genezen. En kijk eens hier op GV, hoe enorm veel mensen wel degelijk weten hoe het zit (inclusief de bijbehorende inherente onzekerheden). Dat is hartverwarmend, dat geeft weer vertrouwen in de vooruitgang. Natuurlijk wordt er nog steeds een grote hoeveelheid onzin verkondigd. Dat is nu eenmaal inherent aan de menselijke psyche. Jammer, maar we zullen boven onszelf uit moeten stijgen om te ontsnappen aan die natuurlijke neiging die iedereen in zich heeft. Maar je ziet dat de echte onzin zich steeds meer beperkt tot sites waarop een beperkt aantal auteurs schrijft, en waarop geen reactiemogelijkheid bestaat. Zodra er een reactiemogelijkheid is, of zelfs een heus forum, zie je steeds vaker dat er lichtpuntjes toetreden die in staat zijn de onzin te ontmaskeren. Maar goed, terug naar de vraag en jouw antwoord, om te voorkomen dat we gaan 'chatten'. Jouw antwoord is prima, goed onderbouwd, en als iemand het er niet mee eens is dan kan dat natuurlijk maar dan vind ik dat die persoon er inhoudelijk iets van moet zeggen. Zolang dat niet gebeurt, staat jouw antwoord als een huis. Een anticandidadieet is zinloos tegen candida, en mensen die zonder enige onderbouwing toch zo'n dieet aanbevelen mag je gerust als kwakzalver bestempelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Zelf denk ik dat het een soort weigering is je er bij neer te leggen dat sommige ziekten niet te genezen zijn"
Jammer dat ik maar 1 min kan geven. Onderbouwing: Een eenzijdig antwoord zonder ruimte voor andere denkbeelden met als bron een niet wetenschappelijk website.
Daarnaast is het eigenlijk geen antwoord op de vraag.
Cryofiel
11 jaar geleden
Waar jij nu op reageert is een reactie, niet het antwoord. In een reactie mag je je mening geven, zeker als je er keurig bij vermeldt dat het geen feit is, maar een persoonlijke mening. Jij wilt dus serieus een min geven voor een persoonlijke mening die keurig als zodanig wordt omschreven, die alle ruimte om er open op te reageren, en die niemand in een hoek duwt? Ik vind het maar vreemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De onderbouwing ging over het antwoord.
Zonder de laatste alinea had ik niet gemint. (en natuurlijk ook niet om die reactie, dat was alleen om aan te geven hoe sterk ik het er niet mee eens ben)
Die laatste alinea gooit mensen die het er niet mee eens zijn op één hoop: "als je er anders over denk dan heb je geen verstand van zaken."
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja... Ik vind het in ieder geval fideel van je dat je je min toelicht. Dat doet helaas niet iedereen. Zelf lees ik die laatste alinea anders. Ik lees dat de betreffende gezondheidsgoeroes geen verstand van zaken hebben. Omdat ze alles wat ook maar iets met een schimmelvorm te maken heeft (champignons, kaas) verbieden. Hetgeen daadwerkelijk onzin is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien dat ik mezelf ondertussen als gezondheidsgoeroes begin te zien, haha. ;-)
Maar gezondheidsgoeroes op één hoop gooien vind ik ook niks. Wat verboden wordt zouden de (moderne) enkelvoudige schimmelculturen moeten zijn.
Oude schimmelculturen, zoals yoghurt en kefir zouden juist goed zijn en candida verdrijven.
(maar laten we het daar verder maar niet over gaan hebben, dan blijven we bezig)
Cryofiel
11 jaar geleden
Het enige (!) dat telt is: is er een *reden* om bepaalde dingen te verbieden en andere dingen aan te moedigen, of is het slechts een kwestie van persoonlijk geloof.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn genoeg kleine onderzoeken, wat er niet zijn zijn grote dure onderzoeken.
Cryofiel
11 jaar geleden
Beter een hoop kleine onderzoeken met hier en daar een meta-onderzoek om daar alsnog een (samengevoegd) groot onderzoek van te maken, dan helemaal geen onderzoeken. Toch?
Er zijn verschillende soorten Candida en evenzoveel diëten waarvan ten onrechte wordt beweerd dat ze een infectie met Candida kunnen bestrijden of voorkomen. Dit zijn meestal firma's de zeer diep ingaan op het dieet en te gebruiken mineralen , en pillen en advies, alleen ten gunste van hun eigen portemonneé.
Volgens de wetenschappelijke literatuur hebben diëten geen invloed op een infectie met Candida albicans. Zogenaamde ‘anti-candida diëten’ kunnen juist klachten veroorzaken of verergeren, omdat ze bijvoorbeeld geen of weinig fruit en melkproducten bevatten. Daardoor kan op termijn een tekort aan vezels, vitamines en mineralen ontstaan.

• Probiotica
Probiotica kunnen wellicht zinvol zijn om tijdens een antibioticakuur te helpen om goede bacteriën in de darmen te beschermen. Maar dat ze de ontwikkeling van Candida kunnen tegengaan, is niet aangetoond.
Probiotica zouden ook de doeltreffendheid van orale schimmelwerende producten (zoals fluconazole) bij o.m. vaginale candida-infecties verhogen.

Meer info:
www.bcfi.br
Transparantiefiche Aanpak Fluor vaginalis - www.bcfi.be
Aanbeveling Vaginitis en vaginose - www.domusmedica.be

www.huidinfo.nl
www.huidziekten.nl
Lees onderstaande link eens van boven tot onder, misschien word je goed ingelicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hej, ik heb zelf candida en begrijp waar je mee zit. Er is een boek te koop met een heleboel info, ik zal zo kijken of ik hem kan vinden voor de titel. Medicijnen via de huisarts voor de "gewone" candida zeg maar werken niet. De enige manier is toch via je voeding. Het vervelende alleen is dat voor iedereen weer wat anders geldt, dus dat betekent veel uitproberen en soms weer helemaal opnieuw moeten beginnen.
Ik heb in ieder geval weggelaten:
* champignons ( alle soorten paddestoelen in het begin, als je een maand verder bent kun je evt. voorzichtig wat proberen maar de schimmels erin zijn niet goed voor je darmen als je candida hebt dus zeker met mate )
* alles met toegevoegde suiker ( chocola, frisdrank, snoep in alle vormen zijn vaak grote boosdoeners
* alles met gewone melk vervangen voor laktosevrije soorten of soja ( biogarde of kwark kun je gewoon eten en karnemelk is vaak ook geen probleem )
kaas vervangen voor geitenkaas ( is lastig, want veel mensen vinden/denken dat dit stinkt, maar dit moet je bij een echte kaasboer halen en gewoon daar ter plekke proeven )
*geen druiven, mango dus al het echte zoete fruit en zeker geen banaan ( citrus-vruchten zijn dan wel weer goed als ook de wat zuurdere appels, minder suiker ) hier zitten te veel suikers in van zichzelf en dat gaat niet samen met je candida.

alles met laktose erin ( dus echt etiketten lezen! ) en dat zit in heel veel dingen, kun je altijd nog doen, maar is vaak niet direkt nodig. Bewaar dit als laatste redmiddel als je na een tot twee maanden nog niks merkt.

Voor de rest is het gewoon elimineren van soorten voedsel, kijken hoe je erop reageert als je het niet meer eet. Verschil dan weet je dat daar mee erg voorzichtig moet zijn en geen verschil dan is het dus niet die groep.
Het is heel lastig om de juiste info te vinden, maar als je zelf wat gaat proberen dan kun je een heel eind komen. Preparaten via internet ben ik niet zo´n fan van, maar daar zullen anderen wellicht wel goede ervaringen mee hebben. Suc6
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En bijvoorbeeld roomyoghurt mag dit ook?
En spread op basis van karnemelk?
Ik test ook maar wat hoor..nou eet ik in ieder geval gezond. want ik ben gek op zoet dus dit is op sommige momenten doorbijten.
Cryofiel
11 jaar geleden
Tja, dit antwoord is wat dat betreft nogal tegenstrijdig. Aan de ene kant staat er dat je ZELF moet proberen wat VOOR JOU werkt. Aan de andere kant wordt er een algemeen geldend voorschrift gegeven. Wat is het nu - zelf proberen, of dit voorschrift volgen? Als het het laatste is: waarom juist dit voorschrift, en niet één van de honderdzesentachtig andere?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is geen geldend voorschrift, hierboven staat alleen beschreven wat voor mij werkte.
De enige richtlijn die er is ( via diëtiste, huisarts en homeopaten gegeven ): minder suiker, minder lactose en minder tarwe.
Helaas werkt dit voor iedereen op een andere manier dus men moet wel wat gaan uitproberen.
Bij mij was het lactose en suiker, dus helemaal geen suiker of lactose ( tarwe heb ik ook niet gegeten maar dat gaf voor mij bijna geen verschil ) gegeten voor 6 weken en toen voorzichtig weer wat geprobeerd. Er is heel veel te vervangen door andere producten zodat er geen gebrek aan bijv. calcium ontstaat.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dus: er worden een boel adviezen gegeven, maar die kun je net zo goed naast je neerleggen, want je zult uiteindelijk zelf moeten experimenteren om te ontdekken wat voor jou werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het zo wilt stellen: ja helaas wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan tegenstrijdigheid zoeken of in oplossingen denken.
Er staan richtlijnen om zelf een weg in te vinden, luisteren naar je lichaam is daarbij het belangrijkste advies.
Bepaalde dingen gelden in alle gevallen, suiker is daar één van, daarna wordt het kijken hoe je reageert op bepaalde stoffen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zeiden al die alterneuten ook maar dat hun persoonlijke geloof slechts als een richtlijn moet worden gezien, en dat je in werkelijkheid hun adviezen net zo goed naast je neer kunt leggen omdat elk advies even goed of slecht is als elk ander advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken meerdere (ex) chronisch zieken, die regulier uitbehandeld waren, die voor een deel genezen en voor een andere deel veel vooruitgaan geboekt hebben. Ik ken geen chronisch zieken die geen vooruitgaan geboekt hebben. Dus als jij denkt dat jou adviezen net zoveel goed zouden kunnen doen, dan kan je er een leuke boterham mee verdienen en zullen veel mensen je dankbaar zijn.
Geen van die mensen zullen zich interesseren wat iemand op goeievraag er van vindt.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan hoeven de betreffende genezers toch alleen maar even te laten zien wat ze kunnen? Waarom doen ze dat dan niet, als de resultaten zo duidelijk zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is genoeg gebeurt, maar jij vraagt heel ergens anders om. (dubbel-blind, maar zo werkt het niet) Eczeem laten "verdwijnen" bij jonge kinderen vind ik een voorbeeld wat bijna "blind" is, een placebo-effect had in het reguliere al voor genezing gezorgd.
Cryofiel
11 jaar geleden
???
Medicijnen werken bij mij niet meer. Ik ben ook met een dieet bezig.
In plaats van gewoon gistbrood maak ik nu zelf desembrood van rogge en speltmeel. Pasta en tarwe kan je vervangen door quinoa en gierst. Verder heel veel groente. Je kan bijvoorbeeld veel salades maken of groentesmoothies. Melk kan je vervangen door karnemelk of kefir die je ook zelf van melk kan maken. Hierdoor zit er veel minder lactose in en krijg je toch je calcium binnen. Door veel groenten te eten en volkoren desembrood krijg je echt je vezels wel binnen en dit is gezonder dan het standaard tarwe - suiker dieet dat nu ingeburgerd is. Ik heb het nu onder controle en ook mijn darmen werken een stuk beter. Succes!