Zou je in rust minder reserves gebruiken dan als je de hele dag in beweging bent?

Ik heb het idee als je minder beweegt dat je dan minder snel je reserves gebruikt dan als je de hele dag in beweging bent, waardoor je vrijwel even veel honger heb omdat er minder suikers in je bloed stromen dan als je beweegt waardoor je meer suikers los maakt van je reserves. Doordat er minder suikers in je bloed stromen zou je naar mijn idee meer honger hebben, het is ook zou dat je direct na een goede training vrijwel geen honger heb. Ik kan het fout hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Suikers zijn geen reserves, maar directe energieleveranciers. En ja, wie in beweging is, gebruikt er daar meer van, zodat het bloedsuikergehalte daalt en er minder suiker omgezet wordt in vet. Daarom is met name voor diabetici bewegen van levensbelang.
Op eventuele honger hoeft dat overigens geen invloed te hebben.

Dat mensen die de hele dag op hun luie gat zitten meer eten, komt overigens niet doordat ze meer honger of een lager bloedsuikergehalte hebben (integendeel) , maar voornamelijk uit verveling / lekkere trek.

In rust gebruikt je lichaam ongeveer 1 kilocalorie per uur per kilo lichaamsgewicht. Dat betekent dat iemand van 50 kilo puur met stilliggen aan ademhaling, spijsvertering en temperatuurregulatie al zo'n 1200 calorieen per dag verbruikt. Maar met een uurtje niet al te intensief sporten (fietsen, stevig doorwandelen) verbrand je al snel een kwart daarvan. En natuurlijk krijg je van verbranden weer trek in nieuwe energie, alleen niet altijd onmiddellijk.

Je reserves kom je in rust eigenlijk helemaal niet aan toe, of je moet jezelf volledig uithongeren. Het is gewoon de directe beschikbare energie (suiker) die je aanspreekt. Pas als DIE op is, gaat je lichaam over op het aanspreken van reserves / andere energiebronnen. Om vet te verbranden bijvoorbeeld moet je zeker al een uur onafgebroken in beweging zijn.

Afvallen door MINDER energie in te nemen dan je in rust nodig hebt (gemiddeld minder dan 1500 calorieen) is dan ook een zeer, zeer slecht plan, want daardoor gaat je lichaam steeds efficienter verbranden. MEER energie verbruiken dan je binnenkrijgt echter, en daarmee je reserves aanspreken, is een uitstekende methode.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was het antwoord waar ik naar zocht. Het is dus in principe ook zo als je weinig beweegt en toegang tot eten zou hebben je dikker wordt. Omdat je geen gebruik zou maken van je reserves en enkel maar extra reserves aanmaakt.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk. Maar ook als je veel beweegt en teveel eet, kom je aan. En als je weinig eet en niet beweegt val je af - al is dat niet zo'n goed idee. Ik snap je verbazing niet zo erg.
Aankomen of afvallen is een kwestie van de balans tussen wat er in gaat, en wat je verbrand. Ingewikkelder is het niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, dan was de vraag veel simpeler dan ik hem interpreteerde.
Ik snap de verbazing ook niet.
Ik dacht dat dit basisinformatie was...... Plus voor dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Marleen
luie gat kan ook ........................invalide zijn en niet meer kunnen lopen en door o.a. extreme vermoeidheid ook niet kunnen sporten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, uiteraard, dat kan ook. En dan i afvallen beduidend moelijker, want dan moet je het inderdaad vrijwel puur van 'minder eten' hebben, en dat is meteen heel weinig. De meeste rolstoelgebruikers die ik ken kampen dan ook inderdaad wel met wat overgewicht. Ik kan het me goed voorstellen.

Andere antwoorden (1)

Natuurlijk gebruik je meer energie als je in beweging bent.
Daarom hebben de meeste mensen die veel sporten ook meer behoefte
aan inname van energie (eten) dan mensen die niks doen.

Dat verhaal van suikers in je bloed klopt niet.
Dat je meteen na een goede training minder honger hebt, komt omdat
je door die training meer adrenaline hebt aangemaakt.

Misschien moet je eens wat meer lezen over spijsvertering.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Spijsvertering
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Adrenaline zorgt er wel weer voor dat je meer toegang krijgt tot glucose, en natuurlijk gebruik je meer energie maar dat is niet mijn vraag, mijn vraag is of je meer gebruik maakt van je reserves en niet gewoon de suikers die door je bloed stromen als je weinig beweegt kan je toch honger blijven hebben terwijl je vrijwel niks verbruikt. zodra je eet en het wordt verteerd gaat het via de poortader naar je lever, maar het wordt niet gelijk opgeslagen als vetten of als glycogeen een deel blijft door je lichaam stromen ofwel in je bloed. Net als dat je pas goed vetten gaat verbranden als je 20 minuten intensief beweegt. Vetten zijn vooral opgeslagen reserves deze reserves zou je niet snel gebruiken als je dus niet intensief beweegt. Wat is jouw rede van adrenaline dat je geen honger krijgt, adrenaline alleen vertelt mij niks dan het hormoon, welk effect heeft het op je lichaam dat je geen trek geeft ik zou zeggen..
Adrenaline verhoogt je suiker spiegel in het bloed dit kan er naar mijn idee dus voor zorgen dat je minder trek heb na het trainen tot dit peil weer op niveau is en als deze weer te laag is krijg je weer honger. Ofwel Glucose in je bloed geven wel aan of je honger heb, en door middel van sporten maak je meer adrenaline (hiernaast ook meer insuline (insuline zorgt er weer voor dat je beter suikers door je cellen kan opnemen en glycogeen om te zetten in glucose.) door je alvleesklier) aan dat er voor zorgt dat je suiker peil hoger is waardoor je minder trek heb en sneller je reserves zal gebruiken dan als je niet zou bewegen, dan gebruik je sneller de glucose uit je bloed, en zodra je lager zit krijg je dus honger en ga je eten. Maar het gaat er wel om wat je eet eiwitten hebben een ander effect op je honger gevoel dan suikers of vetten. Over het algemeen zal je na een training weer meer honger hebben omdat je 24 uur lang na een training nog je glycogeen aan zal vullen en weer nieuwe ATP (Adenosinetrifosfaat) zal aanmaken om de eerst volgende keer als je gaat sporten gelijk energie heb om te kunnen bewegen.. Ofwel dat was niet een antwoord op wat ik mij af vroeg. ik vroeg mij af of je dus juist sneller je reserves zal gebruiken met trainen dan zonder te trainen, dat je dan sneller gebruik maakt van je suikers die je uit je eten haalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja natuurlijk.
Als je beweegt en traint dan verbrand je sneller je energie,
je reserves, je vetten, dan wanneer je niets doet.