Is het conserveringsmiddel E200 ongezond?

Het zit namelijk in gewelde pruimen Ah net gekocht. Als ik het op internet op zoek staat er op een site, ,,vermijden''

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.2K

Antwoorden (1)

Als je lang genoeg zoekt op het Internet, dan vind je ook dat de mens afstamt van een ras van aliens die van oorsprong komen uit een planeet van buiten onze melkwegstelsel.
Wat ik ermee wil zeggen is dat je niet alles hoeft te geloven wat je op het net vindt, of althans niet zomaar.

E-200 is sorbinezuur (E201, 202 en 203 zijn verschillende vormen van sorbaat, het zout dat ontstaat uit sorbinezuur), en wordt gebruikt als conserveringsmiddel. Je vindt sorbaat of de zouten ervan in heel veel verschillende levensmiddelen waar het gebruik is toegestaan. Uit mijn hoofd geciteerd: wijn en alcoholische dranken, o.a. ook in bier, in gedroogde groente, fruit en vruchten, jam, vleeswaren, vullingen voor pasta, kaas, brood en banket, sauzen en dressings... Ongetwijfeld vergeet ik nog meer soorten voedsel waar je sorbaat kan vinden, maar deze voorbeelden laten je zien dat sorbaat wordt echt heel breed toegepast.
Voor sorbaat, net zoals voor vrijwel alle conserveringsmiddelen, geldt een wettelijk maximum wat aan voedsel toegevoegd mag worden, en die grens is bepaald op basis van een zeer gedegen en wetenschappelijk onderbouwd risico-analyse. Met andere woorden: als je redelijk gevarieërd eet, hoef je je absoluut geen zorgen te maken voor nadelige gevolgen voor je gezondheid vanwege sorbaat in je voedsel... tenzij je extra gevoelig hiervoor bent, maar dat geldt ook voor mensen die allergisch zijn voor pinda's of gluten.
Trouwens, in brood zit doorgaans 2× zo veel sorbaat als in gedroogde vruchten.

Bedenk dat alles, maar dan ook écht alles toxisch kan zijn, zelfs water. Het is een kwestie van dosering: van 10 liter water of 50 gram keukenzout in één keer is er een grote kans dat je dood gaat. De maximale hoeveelheid sorbaat in je voedsel is bij wet geregeld, en er wordt hierop gecontroleerd, onder andere door de NVWA, dus maak je het niet te druk hierover. Je zal ongetwijfeld sites en mensen vinden die alle additieven in voedsel zo'n beetje als de ultieme vorm van massamoord blijven beschouwen, maar als dat zo was, dan zouden wij met z'n allen allang uitgestorven zijn. Eet gezond, eet gevariërd, en als je toch zonder additieven wilt eten, kan je gelukkig makkelijk hiervoor kiezen, want alle additieven moeten verplicht op het etiket staan.

Overigens, het wassen van de pruimen zoals andere GV'er voorstelt, heeft weinig zin, want het sorbaat trekt in het vruchtvlees. Logisch, anders zouden de pruimen toch bederven...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi dat je in één antwoord meerdere hardnekkige voedselmisverstanden ontzenuwt. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had 'm kennelijk per ongeluk als antwoord geplaatst. Met dank aan het modteam om hem onder het bedoelde antwoord te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Herkomst:
Een natuurlijk zuur van de bessen van de lijsterbes (Sorbus aucuparia ), waar de naam ook aan is ontleend. Commercieel wordt het chemisch gemaakt via verschillende processen. "
http://www.food-info.net/nl/e/e200.htm