Is het ongezond om alleen maar brood en fruit te eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Eet je echt niks meer? En waarom niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is dat ongezond, je komt van alles tekort. Waarom zou je zo ongevarieerd willen eten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor even, om een beetje af te vallen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Hiermee ga je echt niet afvallen. zoals ik al zei, je krijgt voornamelijki suikers en koolhydraten binnen.
Als je wilt afvallen, moet je zorgen dat ej elke dag gezond eet.
Dan hoef je ook niet van die rare toeren uit de halen.
Je valt misschien wel even af, maar straks kom je weer aan + een paar kilo extra.
Ritsuka
11 jaar geleden
Voor afvallen kun je beter zorgen dat je meer groente eet, gecombineerd met gezonde eiwitten en wat vetten.
En dan kun je minderen met brood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een onlogisch patroon als je wilt afvallen, met al die koolhydraten en suikers. Waarom zou je groente (vult goed en bevat weinig calorieën), peulvruchten (erg gezond, en geeft proteïne en vezels) en kleine hoeveelheden noten/zaden (een kleine portie helpt juist met afvallen, en biedt gezonde vetten), schrappen uit je dieet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van heel weinig eten kan je zelf aankomen! om af te vallen moet je gezond en gevarieerd eten en het belangrijkste sporten! de enige goede manier van af vallen is sporten

Antwoorden (3)

Ja, dat is ongezond.
Zo kom je onder andere eiwitten en gezonde vetten tekort.
Het enige wat je met brood en fruit binnenkrijgt is veel koolhydraten en suiker (+ wat vitamines).
Zo schommelt je suikerspiegel heel erg lijkt mij, en uiteindelijk ga je tekorten krijgen aan allerlei vitamines en mineralen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja, dat is te eenzijdig, maar dat snap je zelf ook wel.

Als je veganistisch wilt leven, zul je op zoek moeten naar alternatieven voor dierlijke produkten.

Naast alle soorten fruit en andere plantaardige vruchten (zoals tomaten, komkommers, paprika's, peulvruchten, granen, overige eetbare zaden (inclusief noten) en eetbare pitten), behoren ook bladgroenten (zoals sla, spinazie, koolsoorten, enz.), wortelknollen (zoals penen, bietjes, radijsjes, gember, knoflook, enz.) en stengelgroenten, (zoals schorseneren, asperges en rabarber) tot het veganistische voedselassortiment.
Inspiratie voor veganistisch maaltijdrecepten wordt vaak ook opgedaan bij exotische keukens, uit landen waar gewoonlijk minder vlees gegeten wordt (bijvoorbeeld India).
Bijna alle dierlijke voedingsmiddelen zijn te vervangen door plantaardige; zo is koemelk te vervangen door rijst-, haver-, amandel- of sojamelk. Eieren zijn te vervangen door bijvoorbeeld tofoe, lijnzaad, bakpoeder of egg-replacerpoeder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1. En vergeet ook niet peulvruchten, noten, zaden en eventueel kant-en-klare vleesvervangers (daarvan bestaan er tientallen veganistische in Nederland).
Nee, het is niet ongezond. Het is verschrikkelijk ongezond!

Zoals andere GV'ers terecht aangeven, en waarschijnlijk weet je ook zelf (anders had je deze vraag niet gesteld) kom je van alles tekort, en eet je ook heel erg ongebalanceerd.

Vetten: je neemt te weinig vetten, en je mist sowieso essentiële vetten die je alleen vindt in bepaalde zaden (oké, je kan brood met pitjes eten, maar daarmee ben je er nog niet) en in vis. Sommige soorten fruit zijn wel rijken aan vetten, ook essentiële vetten, zoals b.v. avocado's.

Eiwitten: in brood (tarwe, rogge, enz.) zitten eiwitten. Hele gezonde eiwitten zelfs, maar de samenstelling van deze is niet toereikend. Eiwitten bestaan uit kleinere bouwsteentjes genaamd aminozuren, en er zijn een paar tientallen soorten. Sommige kan je lichaam zelf maken uit andere grondstoffen, maar andere moet je uit je voeding halen (de essentiële aminozuren) Met alleen brood en fruit zal je ja of ja een aantal essentiële aminozuren missen en ziek worden.

Vitamines: fruit bevat redelijk veel vitamines, maar vergis je niet: niet elke fruit is even rijk hieraan, en je zal ook bepaalde vitamines missen. B.v. vitamine B12 vind je alleen in voedsel van dierlijke oorsprong of in gist. Met brood krijg je een beetje B12 binnen van de gist, maar veel te weinig. Ook van andere vitamines vind je veel te weinig met allen fruit en brood.

Mineralen wordt ook een probleem, want van een paar soorten krijg je ook te weinig binnen, hoewel dat zal niet meteen je grootste zorg zijn.

Koolhydraten die je binnenkrijgt bestaan uit complexe (b.v. zetmeel in brood) en eenvoudige (suikers zoals in fruit), en die krijg je écht in overvloed. In feite veel te veel: van de suikers in fruit gaat je glucosespiegel als een raket omhoog, en op de lange termijn kan je écht problemen richting diabetes verwachten. De koolhydraten in brood zijn zogenaamde "langzame suikers", maar of je dat in balans kan brengen...

Vezels zal je waarschijnlijk ook tekort komen. Het is met name groente, en niet fruit, de beste bron van vezels, en met volkoren brood alleen los je het probleem niet op.

Je kan prima vegetarisch of veganist eten en gezond blijven, mits je de tekorten van zo'n dieet aanvult met supplementen, maar ik raad je sterk aan om advies te zoeken bij een betrouwbare diëtist of arts, en niet zelf te gaan experimenteren. Al die hele eenzijdige diëten zijn allemaal, zonder uitzondering, ongezond op de lange termijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kleine opmerking: Gist levert geen B12.
Ritsuka
11 jaar geleden
Mooi uitgebreid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Fynnya
Oei, je hebt helemaal gelijk! in mijn enthousiasme ging iets schrijven wat niet klopt: gist is een uitstekende bron van diverse vitamines uit de B-groep (B1, B6 met name, die ook in grote hoeveelheden zitten in producten van dierlijke oorsprong), maar in tegenstelling tot wat heel veel mensen denken, bevat gist van nature géén vitamine B12, want die kan alleen en uitsluitend door bepaalde bacteriën worden aangemaakt. Aan de gist tabletten die de veganisten nemen wordt B12 "uit een potje" toegevoegd.
Gist in brood (of in bier, het is exact hetzelfde beestje) bevat geen vitamine B12. @Ritsuka
Bedankt, ook je antwoord was mooi: kort en krachtig.