Ik ben een slanke jonge vrouw maar mijn cholesterol is extreem hoog. Is het dan goed om veel onverzadigde vetten te eten?

Ik zou graag zekerheid hebben want anders verbruik ik veel walnoten en walnotenolie als het goed is tenminste? Binnen een paar weken terug bloedcontrole.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij extreme waarden raadpleeg je arts , er zijn situatie's dat een dieet niet genoeg is . Laat je goed voorlichten , de juiste medicatie , en ja evt met behulp diëtist . En laat dan toch bij extreme waarden regelmatig de boel checken . Meten is weten .
Ritsuka
11 jaar geleden
niet goed te zeggen zonder te weten wat je verder allemaal op een dag eet en doet. Volgens mij kun je beter wel met eieren minderen als je cholesterol al hoog is.
en bij een erg hoog cholesterol kun je dit beter aan de huisarts vragen lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Ritsuka: heel vaak ben ik het met je eens maar in dit geval niet. De eieren->hoog bloedcholesterolfabel is langzamerhand wel achterhaald.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik meende het laatst eens te lezen dat eieren voor mensen met een neiging tot hoog cholesterol niet zo heel gezond zijn.
Maar weet zo snel nietmeer waar het stond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ik las dat eidooiers slecht zijn voor de cholesterol...
http://www.e-gezondheid.be/hoe-kunt-u-uw-cholesterolgehalte-verlagen/actueel/671?from_nl=ok
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voedingsmiddelen hebben een onmiskenbare directe invloed op het bloedcholesterol maar die is, zeker als het volwaardige voeding zoals eieren betreft, zo klein dat je die rustig kunt verwaarlozen en van zeer tijdelijke aard. Na enkele uren is die invloed als sneeuw voor de zon verdwenen. Waarom zou die kortstondige invloed slecht zijn voor onze gezondheid, ervan uitgaande dat cholesterol een herstelstof is? Veel belangrijker lijkt mij de invloed op de langere termijn van voedingsstoffen en die is, tot mijn verbazing, veel minder goed in kaart gebracht. Hoogleraar emeritus Martijn Katan, en dat is een van zijn grootste verdiensten, heeft zeer terecht wel duidelijk gemaakt dat transvetzuren een slechte invloed hebben maar hij heeft ons met zijn dogma's over vetten ook met een kluitje in het riet gestuurd. Zie ik net op de tv een spotje over Heinz ketchup. Voor mij is dat een mengseltje van suikerstroop met wat tomatenpuree en wat kruiden. Heeft net als cola niets met gezondheid te maken. Ik zeg dat niet voor niets. Zolang toonaangevende voedingskundigen als Frans Kok warme banden met de suikerindustrie onderhouden doe ik mijn grote mond open. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja ok :) maar 'slechte' cholesterol iedereen kent het, die cholesterol is toch wel echt slecht hé. Gelukkig heb ik veel goede. welke specifieke voeding is dan juist slecht voor de slechte cholesterol? Je hebt gelijk dat je je mond opendoet :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@saar26: mijn hemel... het gebruikelijke domme gewauwel over te hoog cholesterol en hoe je het moet verlagen. Wanneer stopt dit stompzinnige gedoe eindelijk eens? Het minste wat je kunt doen is nagaan waardoor je cholesterolwaarden afwijken en liefst ook nog eens of dit wel zo is. Ik wil niet eens zeggen dat al die adviezen slecht zijn want het consumeren van volwaardig voedsel is prima. Maar met plantensterolen 'verrijkt' voedsel is dat niet. Met eieren, boter, karbonaadjes en garnaaltjes is hlemaal niks mis. Onzin. Uit de lucht gegrepen. Vraag schrijvers van dergelijke artikels maar eens om een gegronde, wetenschappelijke argumentatie. Ik vraag er er al jaren om en heb nog nooit antwoord gekregen dat ook maar enigszins in de richting kwam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voeding heeft nauwelijks tot geen directe invloed op het bloedcholesterol, ongeacht hoeveel cholesterol er in die voeding zit zoals in eieren of garnalen. Iets anders kan ik er niet van maken ondanks de onzin die veelal wordt beweerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb een dieetblad gekregen van de dokter om mijn slechte cholesterol te verlagen...Ik sukkel er al 8 jaar mee en dat steekt tegen.
wil gewoon verbetering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan is het aan jouw om de onzin over de cholesterolwereld te veranderen ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik sta er niet alleen in. Het heeft me als beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg een aantal jaren gekost maar ik durf nu gerust te zeggen dat de officiële cholesterolrichtlijnen op een dwaalleer berusten, in ieder geval niet door gedegen wetenschappelijk onderzoek ondersteund. Veel huisartsen zijn het, zij het schoorvoetend en niet helemaal openlijk toegegeven, met me eens. Sommige medisch specialisten ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat heeft dat dieetblad je tot nu toe opgeleverd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet om je te bestoken maar schoot me pas even later te binnen: http://melchiormeijer.wordpress.com/2013/01/21/pap-jij-moet-paleo-gaan/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnen 2 weken bloedonderzoek en dan laat ik het je weten ;) mijn slechte cholesterol zou toch moete gedaald zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mijn favoriete forum:
hartspecialist :....je waarden zijn zeer goed te noemen en ook de cholesterol waarden zijn heel goed.
Toen zei ik erachteraan ja en ik eet een paar kilo roomboter per week, ontzettend veel eieren, heel veel rauwe melk, heel veel zout en dus heel verzadigd en cholesterol rijk.Alles wat jullie verbieden en ik eet niets wat jullie aanbevelen.
Zegt ze hoe lang al. Zeg ik weer op m'n beurt ooh meer als een jaar.
Ze snapte er niets van.Ja, ik wel. Dit zijn wel bio en grasgevoerde producten, het zout is echt zeezout (Keltisch zeezout)
En ja, deze persoon eet echt meer dan een kilo roomboter per week en ik geef meteen toe dat ik dat ook wat extreem vind. Mijn advies: veel roomboter en veel kokosolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"ik eet een paar kilo roomboter per week, ontzettend veel eieren, heel veel rauwe melk, heel veel zout en dus heel verzadigd en cholesterol rijk" Zoals je misschien begrepen hebt word ik niet zenuwachtig van wat verzadigd vet en een beetje zout en ook niet van rauwe melk. Ook kokosolie vind ik passen in een gezonde voeding, Maar ik mis toch enkele dingen o tot een gezonde voeding te komen, zoals vezels, vitaminen en sporenelementen. Alles in de juiste verhoudingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een paar kg roomboter? :p dat zal ik nu wel niet proberen :) ochja ieder lichaam reageert anders denk ik.
@keesvi: juist dat gezonde voeding ook belangrijk is voor vitaminen enzo..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is natuurlijk een gedeelte van de voeding, wel het grootste gedeelte, groente is zeker ook van de partij, dit ging alleen over cholesterol.
Het was om aan te geven, dat deze persoon volgens de artsen zo ongeveer op sterven zou moeten liggen met deze voeding. Met veel roomboter bedoel ik lekker dik op brood en door het eten.
Dit soort hoeveelheden moet je sowieso opbouwen, je vetvertering moet zeer goed zijn en dat is ie bij veel mensen niet (meer).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oja: de reden van het vele vet is om in verhouding weinig koolhydraten eten.
In het geval van brood:
beter 1 snede brood met roomboter en dik boerenkaas,
dan 2 sneden met margarine en 20+ kaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit langzamerhand ook op het spoor dat vet minder slecht is dan ons voorgespiegeld wordt en dat we beter de aanbevolen verhoudingen kunnen aanpassen. De enige reden dat we veel brood moeten eten van het Voedingscentrum zijn de vezels. Het is veel efficiënter om wat meer groente te eten. Tegenover de verminderde hoeveelheid energie door minder koolhydraten zou je inderdaad volwaardige boter en kaas op je brood kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet het wel zeker, Ik ben het nu een half jaar aan het opbouwen en mijn energie inname komt nu voor 50% van vet. Grotendeels dierlijk verzadigd vet van goeie kwaliteit.
Mijn darmen zijn 20 jaar niet meer zo rustig geweest en er zijn meerdere subtiele veranderingen. Vezels zijn volgens mij overschat, vezels van granen werken zo goed omdat je lichaam er snel vanaf wilt.
Gistbrood zou ik schadelijk te noemen, ik eet nog maar af een toe wat zuurdesem brood, meestal kiembrood.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo kunnen we blijven verder discusiëren. Ik zal zien of mijn slechte cholesterol gemindert is door mijn manier ;) toch bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry saar26, het begint inderdaad een onderonsje tussen Keesvi en mij te worden. Nu inderdaad eerst doorgaan waarmee je bezig bent,
als het werkt: perfect en zo niet dan kan je misschien een keer gaan inlezen over waar we het over hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet erg zolang er geen ruzie ontstaat. ;) Ik zal het kees laten weten of het geholpen heeft ;) groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, welnee, er komt geen ruzie. Bottom line voor mij is niet dat je je cholesterol moet aanpakken maar de oorzaken van verhoging.

Antwoorden (2)

De onverzadigde vetten zijn inderdaad wel beter. Olijfolie is ook wel goed. Er is wel een goede cholesterol-en vetverlagend dieet van Patrick Sweetlove: zoals veel groenten en fruit eten, bruin of volkorenbrood, geen sauzen (ketchup is wel goed en nog beter de vegup), magere en vetarme melkprodukten, max 2 eieren per week, vis, droge koeken, vetarm gebak,...
De volledige lijst vindt je op www.sweetlove.be/br_cholesteroldieet.thml

Toegevoegd na 1 minuut:
oeps een t verkeerdl in de link het moet zijn www.sweetlove.be/br_cholesteroldieet.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je voor je vlug antwoord :) ik lees hier veel op internet en dacht wel dat het gezond was maar ik vroeg mij af of teveel onverzadigde vetten geen kwaad kan voor mij? Ik let op mijn voeding en neem ook ARTECHOL om mijn cholesterol beetje te verlagen. Ik sukkel er al mee van mijn 18 jaar en het is niet echt erfelijk want mijn broer weegt 140 kg en heeft 230 cholesterol en ik 300 totale cholesterol extreem hoog dus. Ik moet zeggen, ik eet graag dus durf ik wel eens te zuren maar ik eet geen frieten en bijna nooit vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat zo af en toe eens zondigen geen kwaad kan (mijn zoontje moet er ook op letten en die eet soms wel eens frieten). Daarna dan er eens extra op letten om gezonder te eten. Wat betreft de hoeveelheid van onverzadigde vetten die je per dag mag eten, het is wel gezonder dan ander vet, maar om dat nu onbeperkt te eten, dat ben ik ook niet zeker of dat zo goed is. Dat kun je anders het best eens navragen bij de dokter of een diëtist
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is "300 totale cholesterol"? In welke eenheid meet je dit? En waarop baseer je dat "300 totale cholesterol" extreem hoog is? En waarom wil je dit zo ontzettend graag verminderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Bliets: in nederlandse is dat 7,7 mmol/l en in belgische 300 en dit is beter onder de 190 mg/dl. Binnen 2 weken ga ik terug naar de dokter maar ik ben te jong om echte cholesterolmedicatie te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@leesbeest: hoe hoog is dat van jouw zoontje? mijn dokter kent daar niet veel van. Die gaf mij gewoon een blad wat ik wel mag eten maar of hij iets weet van onverzadigde vetten betwijfel ik. Hij schreef iets plantsaardigs voor. Ze zijn misschien geleerd maar alles weten ze zeker niet. Leve internet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is nu al een tijdje geleden dat zijn bloed geprikt is, de laatste keer waren de waarden tamelijk goed (gezakt tegenover de keer ervoor), maar hoeveel dit nu juist was dat weet ik niet. Het is wel ook een zeer magere jongen, maar bij hem is het een nevenwerking van de medicatie die hij moet nemen.
Wat zou er mis kunnen zijn met je cholesterol? Het is een herstelstof, waarvan het lichaam aanmaakt wat nodig is. Misschien vind je het vreemd maar eieren, spek en vlees met een randje vet verlagen je cholesterol. Geraffineerde voedselproducten, zoals suiker, wit meel en meervoudig onverzadigde vetzuren verhogen je cholesterol. Al die door en door fabrieksmatig geraffineerde producten veroorzaken ontstekingsprocessen in je lichaam. Om de boel te herstellen maakt het lichaam cholesterol aan. Geen wonder dat er dan hogere waarden gemeten worden.

Toegevoegd na 9 uur:
In sommige landen wordt een láág cholesterol gezien als een marker voor een slechte gezondheid. Over het algemeen kun je stellen dat er geen verband is tussen cholesterolwaarden en gezondheid. Een verhoogd cholesterol, en dat heeft langzamerhand meer dan de helft van de Nederlanders en de Belgen omdat de cijfers steeds verder naar beneden worden bijgesteld, kan wel betekenen dat het lichaam een defect aan het herstellen is of dat er sprake is van lichamelijke of geestelijke stress. Na een operatie zijn de cholesterolwaarden zeer sterk verhoogd, om een voorbeeld te noemen, en ook roken is een factor.

Volgens de gangbare regels zegt het totaal cholesterol ongeveer niets. Tegenwoordig streeft men naar een laag LDL en een hoog HDL. De verhouding tussen die twee wordt uitgedrukt in de zogenaamde ratio. Mij zeggen de triglyceriden, de bloedvetten, meer dan HDL en LDL. Die geven niet zozeer aan hoeveel vet je eet maar veel meer de hoeveelheid koolhydraten. Vooral geraffineerde koolhydraten veroorzaken een duidelijke stijging van de triglyceriden.

Voor de volledigheid van het verhaal kun je stellen dat er geen slechte vetten bestaan, op transvetten na. Dat is kunstmatig geharde plantaardige olie, waardoor die veel betere eigenschappen krijgen om te verwerken als frituurvet of margarine. Tegenwoordig komen er minder transvetten in onze voeding voor maar vooral als verborgen vet in gebak en koek nog veel te veel. Behalve dat transvetten slecht zijn voor hart en bloedvaten hebben ze ook kankerverwekkende eigenschappen.