Kan ik 100% pure fruitsap eens het geopend is probleemloos 12 dagen in de koelkast bewaren?

Beste mensen,

ik heb nu 3 verschillende flessen van elk 1 liter pure fruitsappen liggen in huis;

Cranberrysap, Ananassap en Granaatappelsap...

Ik ben sinds kort begonnen met sporten (maandag, woensdag & vrijdag) en na het sporten zou ik graag 300ml fruitsap willen drinken.

Ik had van elk fruitsap 100ml willen samen mengen maar op de verpakking staat: "Na opening koel bewaren en consumeren binnen de 4 dagen".

Nu ben ik verward want deze sappen zijn niet goedkoop, ik kan maximaal 100ml van elk drinken en dat komt op 3 sportdagen aan 300ml van elk dus hou ik van elk fruitsap nog 700ml over en deze kan ik onmogelijk wegsmijten!

Kan ik deze echt niet 12 dagen probleemloos bewaren zodat ik het 6x kan gebruiken??? (2x een maandag, woensdag en een vrijdag)

In totaal zou ik dan 600ml van elk gebruikt hebben, de overblijvende 400ml van elk kan ik dan aan iemand anders schenken...

Of kan je daar na 12 dagen ziek van worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zo moeilijk doen? Je kunt toch gewoon iedere dag een flink glas fruitsap drinken? En als je niet mixt, dan maak je maar een pak tegelijk open
en drinkt dat lekker leeg.

Het beste antwoord

Nee, dat kun je hooguit 5 dagen bewaren, daarna gaat het sap gisten. Je kunt dat waarnemen door een prikkelend gevoel op de tong als je het drinkt. Je kunt natuurlijk ook iets meer sap per dag drinken, daar zul je niet slechter van worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zult er zo gauw niet ziek van worden. Maar na die vier dagen kan de kwaliteit van het sap niet meer worden gegarandeerd. Hoe langer het open staat hoe meer vitamines er verloren gaan. Je had beter halve liters kunnen kopen, als jij de enige bent die daarvan drinkt. Neem ze mee naar de sportclub, dan kan je de maten daar er op trakteren. Dat is waarschijnlijk beter dan ze zo lang in de koelkast te bewaren!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alvast een +1 voor het antwoord... Maar stel als ik het grote fles open en dan snel in kleinere flessen zou doen, vervolgens goed dichtdoen en dan koel bewaren, kan ik ze dan ook niet probleemloos 12 dagen bewaren? :(
Amadea
11 jaar geleden
Alleen onder geconditioneerde laboratoriumomstandigheden denk ik dat dit lukken kan. Volkomen rein, en zonder dat er zuurstof bijkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je in vredesnaam drie pakken tegelijk open maken???
Ik weet niet of je daar ziek van kunt worden. Wat ik wel weet is dat de vitaminen met de tijd verminderen. Je kan beter steeds opnieuw vers sap maken in plaats van bewaren. Fruitsapjes in de supermarkt (bijvoorbeeld sinaasappelsap) bevat weinig tot geen vitaminen omdat ze er al dagenlang staan (al staat er dat er wel vitaminen bevatten op verpakking, is niet helemaal waar). Dus vers is het beste!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alvast een +1 voor het antwoord... Maar stel als ik het grote fles open en dan snel in kleinere flessen zou doen, vervolgens goed dichtdoen en dan koel bewaren, kan ik ze dan ook niet probleemloos 12 dagen bewaren? :(
Dat lijkt me niet nee!
Als je vers fruit schoonmaakt (appel schillen bijvoorbeeld, banaan pellen) en je legt het 12 dagen op een bordje in de koelkast, dan weet je ècht niet wat je ziet.... da's niet meer eetbaar.
Beste oplossing lijkt mij, om iedere dag vers fruit klaar te maken en eventueel te bewerken met een staafmixer, totdat je hoeveelheid sap hebt, die je in 1 dag gebruikt.