Zit er ook een maximum aan het aantal stuk fruit dat je kan eten op een dag?

Of van af hoeveel stuks voegt het niets meer toe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Iedereen staat vrij om zijn eigen mening te vormen over voedingsmiddelen. Ik kijk naar de feiten en bedenk dan met welke stelling ik het eens ben of niet. In dit geval kan ik me voorstellen waar de verontrustende gedachten vandaan komen. Maar toch moet ik echt vaststellen dat fruit een hartstikke gezond voedingsmiddel is, waar je, mits je er goed mee om gaat natuurlijk, niet van aankomt. Een stuk fruit bevat ten opzichte van andere voedingsmiddelen weinig calorieën. Zo bevat een appel bijvoorbeeld 56 calorieën en een sinaasappel 46. Van het aantal calorieën in een stuk fruit zal je dus niet zo snel aankomen. De reden dat sommige bronnen melden dat fruit een dikmaker is, is om de hoeveelheid suiker dat een vrucht bevat. Klopt, fruit bevat veel enkelvoudig suiker (net zoals gewone suiker). In fruit zitten twee soorten suikers namelijk fructose en glucose. Fructose wordt, als je glycogeenvoorraad in je lever vol is (zo slaat je lichaam suikers en koolhydraten op), omgezet in vet. In een appel, peer of aardbeien zit meer fructose dan glucose. In de ochtend zijn je glycogeenvoorraden in je lever vaak nog niet vol, dus kun je deze fruitsoorten dan het beste eten. Ook voor of na het sporten is het goed om fruit te eten, dan gebruikt je lichaam dit namelijk als energie. Naast suiker bevat fruit veel vezels en vitaminen. Vitaminen zijn essentieel voor je lichaam om al zijn functies uit te kunnen voeren, en de vezels zorgen voor een goede stoelgang. Deze vezels zorgen er ook voor dat het stukje fruit dat je gegeten hebt langzaam verteerd wordt door je lichaam, wat ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel goed gereguleerd wordt. Dit betekent dat je er niet zo moe van wordt als van geraffineerde suiker. Conclusie: Om het even samen te vatten bevat fruit dus gezonde suikers, veel vezels en ontzettend veel vitaminen en mineralen. Allemaal onderdelen die je lichaam nodig heeft om al zijn functies, ook vetverbranding dus, uit te voeren. Een gezonde twee stuks fruit per dag zijn dus essentieel voor je lichaam en je gezondheid! Het is verstandig je fruitinname te beperken tot twee á drie stuks per dag en probeer de fruitsoorten zoveel mogelijk te variëren. Naar mijn mening is er nog niemand dik geworden door het eten van teveel fruit, dus 'snoep verstandig, eet een appel!'

Fruit is gezond maar bevat veel suikers ; daarmee is het vaak een onverwachte 'dikmaker' die ten onrechte de naam heeft alleen maar gezond te zijn. Een gezond mens zal er niet snel last van hebben, maar voor diabeten bijvoorbeeld wordt wel degelijk een maximum van twee stuks fruit (porties = handgrote porties, dus geen twee grapefruits, maar twee kiwi's, of één hele appel) aanbevolen. Minder mag ook ; rode paprika bijvoorbeeld is een uitstekend alternatief, maar je kunt als je wilt AL je fruit vervangen door - vitaminerijke- groenten. Ook uit ecologisch oogpunt valt er op het eten van veel fruit nog wel het een en ander af te dingen ; de overgrote meerderheid van het fruit dat we eten, komt NIET uit de regio danwe het seizoen, en moet dus van ver of in verwarmde kassen gekweekt worden. Voor je gezondheid wellicht geen punt, maar de wereld is groter dan je eigen ikje. Geniet van fruit - bij voorkeur wat de regio en het seizoen je bieden - maar met mate, en laat je niet opjutten door het beslist niet onomstreden 'gezonde' imago. Eerst en vooral is fruit een suikerbom. De rest is leuk meegenomen.

Je vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Stel dat jij een jodiumtekort hebt en in pruimen zou een kleine hoeveelheid jodium zitten, kan het heel goed voor jou zijn om dagelijks 10 pruimen te eten. Veel eten is niet goed en zeker niet ongevarieerd. Twee stuks fruit wordt nu aanbevolen, maar iets meer zal weinig kwaad kunnen, zolang je niet teveel calorieën binnen krijgt.

Afgezien van het feit dat fruit kan bijdragen aan overgewicht (dat gebeurt niet zo snel, maar het is wel degelijk een mogelijkheid), kan het zijn dat je door fruit zoveel van een bepaalde vitamine binnenkrijgt dat andere stoffen vrijwel geen, of juist teveel kans krijgen opgenomen te worden in het spijsverteringsstelsel met alle gevolgen van dien. Wanneer je bijvoorbeeld teveel vitamine C binnenkrijgt, wat je veel aantreft in bijvoorbeeld citroenen en sinaasappelen, wordt de opname van koper belemmert en de opname van ijzer juist te sterk verhoogt. Koper helpt samen met ijzer bij de vorming van rode bloedcellen. Het is ook nodig bij de vorming van bind- en botweefsel. Verder speelt het een rol bij de vorming van pigment van het haar en is het van belang voor een goede werking van het afweersysteem en de bloedstolling. Een tekort aan koper, en indirect een overschot aan vitamine C, heeft dus sterke gevolgen. Op dezelfde manier kan een overschot van andere vitamines uit fruit een sterk negatief effect hebben op je lichaam. Ten slotte kan fruit, aangezien het vaak zoet en/of zuur is, ook nog eens je tandglazuur sterk aantasten. Er is dus zeker wel een maximum aan de hoeveelheid fruit die je kan eten op een dag, maar die ligt wel vrij hoog.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100