Bij welke temperatuur doden de bacteriën?

Als je brood in de vriezer bewaart dood dat de bacteriën. Beter als bewaren in de koelkast. Dus bij het bewaren in de koelkast bederft het brood sneller dat in de vriezer!!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.2K

Het beste antwoord

Bacteriën die in voedingsmiddelen zitten gaan vooral dood bij hoge temperaturen. Bij lage temperaturen worden ze gewoon inactief en in ieder geval planten ze zich niet voort maar ze kunnen weer actief worden als je het product weer opwarmt.

"Bij welke temperatuur gaan bacteriën dood? Dit hangt van de bacterie af, er zijn ook bacteriën die in een vulkaan leven. De meeste bacteriën die wij kennen, die bij ons leven en die ziekteverwekkers zijn, gaan bij 60 (ontdekking van Louis
Pasteur) en in ieder geval bij 80 graden dood."

"Bacteriën in voedingsmiddelen ontwikkelen zich het best tussen 15°C en 40°C. Koel kliekjes dus binnen een uur af door het bewaarbakje in een bak met koud water te zetten of het eten in porties te verdelen. Zet het daarna (ongeveer een uur) afgedekt in de koelkast. Daarna kun je het in de vriezer verder invriezen. Kliekjes blijven ongeveer een maand goed in de vriezer."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 http://webshop.voedingscentrum.nl/pdf/103.pdf
Deze folder van het voedingscentrum is erg informatief. Er staan ook de bewaartijden van diverse voedingsmiddelen in koelkast en diepvries in vermeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad mooi maar als je op GV iets citeert van het voedingscentrum krijg je elke keer weer te horen dat het voedingscentrum niet objectief is ;)

Andere antwoorden (1)

Bacteriën gaan dood bij -20 minimaal.