Zowel roomboter als margarine bevat 80% vet. Daarvoor hoef je het dus niet te doen. Wel word er soms Margarine "light" aangeboden, dat 60% vet bevat. Het is dus even raadzaam om in de schap bij de supermarkt op het product te kijken hoeveel gram vet er per 100 gram aan toegevoegd is.

En dan kun je spreken over gezonder, wanneer er eventueel meer vitamines dan A en D in zitten, en de natriumgehalte lager is, maar ook dit kun je het beste zelf vergelijken in de supermarkt.

Als je dan toch een keuze moet maken, kies dan zoiets als halvarine light met "slechts" 35% vet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is dat toch! Mensen met schrik voor essentiële vetten? Onze groot ouders aten veel verzadigd vet, sinds de introductie voor meer meervoudig onverzadigde veten, een hetze tegen verzadigd vetten, en door meer consumptie van geraffineerde suikers zien we een duidelijke stijgende lijn in hart en vaatziekte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Schrik voor essentiële vetten? Nee, dat totaal niet. Dit is de informatie. Overigens heeft de consumptie van betten weinig te maken met hart en vaatziekte, maar het gehele eetgedrag, waaronder dat we meer mogelijkheden hebben in de zin van consumpties, zoals snoepgoed, chips etc. Dat leidt meer tot hart en vaatziekten. De keuze van smeersel op brood, is een keuze die je kan maken. De vraag is; wat is gezonder. En mijn antwoord komt neer at het relatief weinig uit maakt op vitamineniveau, maar als je moet kiezen op energetisch niveau, dat een halvarine, de best optie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
""Dit is de informatie"' Halvarine bevat transvetten, en is betrokken bij hart en vaatziekte omdat het in je bloedvaten blijft hangen, puur omdat het lichaam geen enzym kent voor gefabriceerde kunstmatig bedachte vetten door de mens Energetisch niveau??? Wat bedoel je daarmee? Je geeft aan dat je voor minder vet moet kiezen als beste optie! Waarom?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Trouwens vitamine A en D wordt alleen opgenomen door voldoende cholesterol, verzadigd vet, omdat ze daar van nature inzitten. Vitamine A en D worden toegevoegd aan Halvarines en Margarines maar worden niet opgenomen omdat meervoudig en onverzadigde vetzuren de opname blokkeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Energetisch niveau; het niveau wat energie levert. een stof met 80% vet levert per gram meer energie dan een stof met 35% vet. Het doet niet terzake of het voor mij verzadigde vetten of onverzadigde vetzuren zijn. Op energetisch niveau levert vet nog altijd 9 kilocalorieën per gram, dus is het gezonder om de energie te reduceren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, ik begrijp nu wat je bedoelt. Maar ik merk dat je aardig denkt in calorieën. Dat deed ik vroeger ook, maar dat zegt mij helemaal niks. Het gaat om een hormoon en glucose balans
Roomboter en margarine bevatten allebei 80% vet maar margarine bevat gezondere vetten en helemaal als het bijvoorbeeld dieetmargarine heet.

Let op de verhouding onverzadigde vetten en verzadigde vetten. Hoe meer onverzadigde vetten er in zitten hoe beter het is. Olie is ook goed om vlees en groente in te bereiden maar daar bak je weer geen cake mee natuurlijk.

Roomboter is qua soort vet het ongunstigste product wat er is maar er zijn ook mensen die vinden dat roomboter beter is omdat dat natuurlijk is en margarine meer een fabrieksproduct.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Olie is ook goed om vlees en groente in te bereiden"
Ik neem aan dat je daar o.a. olijfolie mee bedoelt?
Dan is het juist het tegenovergestelde, olie met veel onverzadigde vetten zijn instabiel bij hogere temperaturen, dan ontstaan er transvetten.
Bakken en braden kan je het beste met verzadigd vet doen, bijvoorbeeld met geklaarde boter, ghee of kokosolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en waar haal je die informatie vandaan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"'Roomboter is qua soort vet het ongunstigste product wat er is maar er zijn ook mensen die vinden dat roomboter beter is omdat dat natuurlijk is en margarine meer een fabrieksproduct"' Kijk nog eens goed naar je vraag, want het juiste antwoord ligt daar in verscholen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek eens op olijfolie en transvet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee nee jij stelt dus jij moet met bewijzen komen jack, dan weet ik ook meteen waar de informatie vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij stelt (ook zonder bron), ik spreek tegen.
Ik moet niks, dus zoek het lekker zelf op. (uit)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan alleen maar vinden dat transvetzuren in een fabriek gemaakt worden en vooral zitten in plantaardige geharde vetten (dus vast op kamertemperatuur) dus help mij uit de brand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Transvet
Ook bij de voedselbereiding in de keuken kunnen trans-vetzuren ontstaan, bijvoorbeeld bij het gebruik van onverzadigde plantaardige oliën om te frituren. Hoe sterker onverzadigd de olie, hoe meer trans-vetzuren kunnen ontstaan
(bakken en braden gebeurt vaak bij hogere temperaturen dan frituren) http://www.kruidenvrouwtje.nl/voeding/transvetten.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals je kan lezen gaat het dan voornamelijk om frituren (ik had het over wokken) en mist de bron. Verder hebben ze het over KUNNEN en had jij het niet over kunnen maar over een vaststaand feit. NERGENS staat dat olijfolie bij wokken dit gevolg heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Kunnen" slaat op de alles wat je er mee kan doen in de keuken, bij frituren ontstaat het. (zo staat het er) Frituren doe je bij 160 a 190 graden.
Wokken bij hogere temperaturen, of denken we zelf niet meer na?
(dit is voor het eerst dat je wokken noemt, dus beetje raar om meteen te geen schreeuwen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het heb over: "Olie is ook goed om vlees en groente in te bereiden maar daar bak je weer geen cake mee natuurlijk. " moet jij niet uitgaan van frituren. Daarbij heb je het wel over een zeldzame gebeurtenis, het kan....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doe ik niet, ik ging uit van bakken en braden, wat meestal ook gebeurt bij hogere temperaturen dan frituren. (nl. tussen de 150 en 250 graden) En er staat dat het in de keuken kan. Niet als je het over een salade doet, 100% zeker als je olijfolie boven de 160 graden verwarmt.
Roomboter zit vol met verzadigde vetten. De wetenschap is er nog niet over uit of deze verzadigde vetten gezond of ongezond zijn. Sommige wetenschappers zeggen dat ze kanker bestrijden, anderen dat ze juist kanker veroorzaken. Het wordt dan ook tijd dat men onderscheid gaat maken tussen verzadigde vetten die op industriële wijze uit plantaardige producten worden verkregen en verzadigde vetten uit dierlijk vet in de vorm van roomboter. De melk waaruit roomboter wordt gewonnen is bedoeld om aan jonge dieren te geven en moeder natuur kan het toch eenvoudigweg niet van slechte stoffen hebben voorzien? Het vermoeden rijst dat industriéle producten tot kanker leiden en roomboter juist kanker bestrijdt.

Margarine daarentegen is juist wel een grote veroorzaker van hartinfarcten, zo hebben onafhankelijke wetenschappers ontdekt. Het moge duidelijk zijn dat dit soort onderzoeken niet door de Unilevers van deze wereld worden meegenomen in hun beweringen over hoe slecht roomboter zou zijn.

De werking van Becel pro.activ is al langer onderwerp van discussie. Afgelopen juni kreeg de margarine van Becel pro.activ het Gouden Windei toegekend van Foodwatch, een organisatie die opkomt voor transparantie over voedsel en eerlijk eten. Foodwatch stelt dat producent Unilever de consument misleidt omdat er een farmaceutisch element aan de margarine wordt toegevoegd – de plantensterolen – zonder dat gewezen wordt op eventuele bijwerkingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Smeer- en bereidingvet is belangrijk voor de aanbreng van essentiële vetzuren en vetoplosbare vitaminen. Vetoplosbare vitaminen zijn vitamine A, D, E en K. Onder smeer- en bereidingsvet worden minarines, margarines, boter, halvolle boter, kwartvolle boter, bak- en braadvet en oliën verstaan. Minarine, margarine en bepaalde oliën zoals olijfolie, zonnebloemolie, arachide-olie, lijnzaadolie, notenolie en koolzaadolie zijn de beste keuzes aangezien deze arm zijn aan verzadigde vetzuren, dit zijn ongunstige vetzuren. Ze bevatten ook geen cholesterol. Opgepast: palmolie en kokosolie zijn oliën met een ongunstige samenstelling.
Een mespuntje smeervet op uw boterham en een eetlepel bereidingsvet per persoon voor de warme maaltijd is voldoende.
Tips
1.Soorten smeer- en bereidingsvetten 1.Boter: is van dierlijke oorsprong, bevat ongeveer 82% vet en cholesterol. Boter is niet aangewezen in een gezonde voeding.
2.Halvolle boter: is van dierlijke oorsprong, bevat ongeveer 41% vet en cholesterol.
3.Kwartvolle boter: is dierlijk, bevat ongeveer 25% vet en cholesterol.
4.Margarine: is meestal plantaardig. Bevat ongeveer 82% vet en geen cholesterol. Margarine kan zowel als smeer- als bereidingvet gebruikt worden.
5.Product met 25, 35 of 38% vet: is meestal plantaardig. Bevat een verminderd gehalte aan vet en geen cholesterol. Deze smeervetten worden ook minarines genoemd. Dit zijn de beste keuzes van smeervetten in een gezonde voeding. In de supermarkt is er een groot gamma aan deze smeervetten.
6.Olie: is plantaardig, bevat 100% vet en geen cholesterol. Bepaalde oliën zoals olijfolie, zonnebloemolie, arachide-olie, koolzaadolie, notenolie en lijnzaadolie bevatten veel onverzadigde vetzuren, dit zijn gunstige vetzuren. In een gezonde voeding kan deze oliën dus afgewisseld worden met margarine.
2.Beste keuze
1.Als smeervet: product met 25, 35 of 38% vet.
2.Als bereidingsvet: een margarine. Kies voor de vloeibare varianten. De vloeibare bak- en braadvetten bevatten meer onverzadigde (gunstige) vetten terwijl vaste bak- en braadvetten meer verzadigde (ongunstige) vetten bevatten. Margarine kunt u eventueel afwisselen met olie.
Opmerking: het is niet omdat u een goede keuze van smeer- en bereidingsvet maakt, dat u er meer van moet gebruiken! Gematigdheid is en blijft de boodschap. Niet meer dan 1 mespunt smeervet per boterham en dagelijks 1 eetlepel bereidingsvet per persoon is voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe dacht zazoe dat met zo'n weinig verzadigd vet ( cholesterol ) via inname van voedsel je lichaam zijn belangrijke hormonen aanmaakt????? Zoals: Vitamine D
Progesteron
Cortisol
Testosteron
Oestrogenen
Prolactine Daar komt bij dat de inname van teveel linolzuur ( meervoudige en onverzadigde vetzuren ) de opname van je hormoonreceptoren voor deze bovengenoemde hormonen drastisch verstoord. Met dank aan Becel, Unilever, voedingscentrum en ene Ancel Keys
Roomboter is far out veel gezonder dan die margarine. Onze 1 molecuul verwijdert van plastic Margarine bevat transvetten en is ongezond, roomboter bevat cholesterol en is juist heel bevorderlijk voor je gezondheid.

Cholesterol is veel meer nodig dan de wetenschap ( wie dat ook mogen zijn ) ons wil laten geloven. Cholesterol is nodig voor de aanmaak van vele essentiële hormonen. We krijgen door deze foutieve propaganda veel te weinig essentiële vetten binnen. Vrouwen die maar al te bang zijn om maar wat verzadigd vet binnen te krijgen, en ondertussen wel met een giga hormoon dis balans lopen, zonder dat ze weten dat het komt door het vermijden van verzadigd vet ( voornamelijk cholesterol )

Geloof niet de verhalen dat cholesterol ongezond is, Er sterven veel meer mensen aan lage cholesterol dan aan hoge cholesterol waardes.

Het is net als bij brand! Waar brand is zijn brandweermannen dus de brand wordt veroorzaakt door brandweermannen. Zo zit de huidige wetenschap deels in mekaar, er is een correlatie dus in dit geval is cholesterol de boosdoener.

Fout, cholesterol probeert juist de schade te repareren die je bloedvaten oplopen door een verkeerd leef en eetpatroon. Cholesterol ( roomboter ) is dus je vriend. Wees daar zuinig op en eet juist verzadigd vet in de vorm van roomboter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
roomboter is onbewerkt, natuurlijk. magarine heeft al de gele kleur van de kleurstof. vaak zit er ook nog aspertaam in, kankerverwekeknd. ook zitten ervaak e- nummers in.In nederland zijn veel e-nummers goed gekeurd, terwijl deze in australië worden afgekeurd ivm kanker.
wat dat betreft of je koopt roomboter of je gaat naar een natuurwinkel waar je witte magarine kunt kopen ipv geel van de toegevoegde stoffen. ook kan je daar je boter vinden zonder e-nummers. en zelfs indien nodig lactose vrij. heel veel succes!