Als je helemaal niks eet val je dan af?

Klinkt misschien als een rare vraag, maar ik snap gewoon niet hoe het kan dat als je niks eet maar ook niet beweegt dan toch afvalt. Of blijf je dan op hetzelfde gewicht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Omdat je lichaam dan zijn reserves op gaat maken,maar niet eten is nooit goed voor je. Als je geen benzine in een auto doet kapt ie er ook mee :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en...wat is je antwoord?
Ritsuka
11 jaar geleden
Je wil graag dun zijn?
Als je dit gaat doen, helemaal niks eten, ben je uiteindelijk wel dun ja.
Dan ben je een zakje botten in je doodskist!
Ritsuka
11 jaar geleden
Dan heb je dus een verstoord zelfbeeld en een mogelijke eetstoornis.
Ik raad je aan om hulp te zoeken. Als vrouw heb je vet nodig om te overleven, en ook voor je vruchtbaarheid. Zonder vet op je lichaam ga je dood. Je kunt beter zorgen dat je gezond eet, en gaat sporten. Dan kun je vetmassa verlagen en spiermassa verhogen op een gezonde manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en je wilt later ook nog kinderen hoop ik?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dan is DAT dus het probleem: dat je spijt krijgt van iets heel normaals.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dus DAT is het probleem. Die rare gedachte, die nergens op slaat (en dat weet je zelf ook wel). Als DAT het probleem is, moet je dus DAAR iets aan doen.
Als je niets doet verbruik je ook energie, je hart moet pompen en je hersenen moeten werken en ook je nieren werken etc.

Dit noemen ze het basaal metabolisme, hoeveel dat is kun je hier berekenen: http://www.goedgezond.be/2006/11/09/hoeveel-energie-verbruiken-we/

Een gemiddelde vrouw verbruikt zo al bijna 1400 kcal per dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Klopt ja, en dat is op een dag waarop je bijna niks doet. Zodra je dingen gaat doen moet je vaak al meer eten dan die 1400 kcal.
Ritsuka
11 jaar geleden
Weer een pubermeisje met een eetstoornis.. :(
Lieve schat, dit gaat niet werken om af te vallen.
Op deze manier gaat je lichaam juist vet vasthouden, om te overleven.
Cryofiel
11 jaar geleden
Kun je niet beter snel zorgen dat je spijt gaat krijgen van elke ademhaling? Dat levert exact hetzelfde resultaat, maar het is sneller en efficiënter.
Cryofiel
11 jaar geleden
Kindje: "Mama, ik heb het zo koud!" Moeder: "Dat komt doordat je buiten staat in de regen, terwijl je geen jas hebt aangetrokken. Trek een goede jas aan, of kom naar binnen!" Kindje: "Op zo'n antwoord zit ik helemaal niet te wachten dus hou je mond!"
Ritsuka
11 jaar geleden
Hard maar duidelijk cryofiel. Waar komt het precies vandaan dat je spijt hebt van eten? Waarom zou jij niet mogen eten, en je ouders wel?
Je valt af, ook als je niets eet en alleen zuiver water drinkt.

Er is energie nodig om je lichaam te onderhouden. Je lichaam moet zichzelf op temperatuur houden en dus een beetje stoken, het bloed moet stromen dus je hartspier moet werken, dode cellen moeten worden opgeruimd en worden vervangen door nieuwe cellen, witte bloedcellen moeten door het lichaam kruipen op zoek naar indringers, enzovoort.

Die energie wordt verkregen door voedingsstoffen te verbranden.

Verbranden is een chemische reactie van brandstof met zuurstof. De brandstof is (even heel simplistisch gezien) een koolwaterstof. Als het lichaam zo'n koolwaterstof verbrandt met zuurstof, ontstaan kooldioxide en water.

Het kooldioxide adem je uit. Het water zweet je uit of adem je uit. Dat water hoeven we echter niet mee te tellen, want die waterproductie betekent hooguit dat je wat minder water hoeft te drinken om je vochtgehalte op peil te houden.

Wat er dus gebeurt is:
1.  In het lichaam zitten koolwaterstoffen.
2.  Je ademt zuurstof in.
3.  De koolwaterstoffen worden met die zuurstof verbrand.
4.  Zo ontstaan kooldioxide en water.
5.  Het kooldioxide adem je uit. Het water tellen we niet mee (zie hierboven).

Conclusies:
a)  Je watergehalte blijft gelijk; daar zorg je voor door te drinken.
b)  Je hoeveelheid koolwaterstoffen daalt.

Dat laatste zorgt ervoor dat je gewicht afneemt.

11 jaar geleden
je lichaam is een soort fabriekje, dat energie nodig heeft om te blijven bestaan.
Een groot deel van die energie is al nodig om alles op 37 graden te houden, je hart klopt verder en nog wat andere zaken kosten energie.
Dus ook al beweeg je niet, dan toch zal je afvallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Ed, lees even de reacties onder de vraag en onder de andere antwoorden. Helaas heb ik dat ook pas gedaan nadat ik al een antwoord had geschreven. Vraagstelster is bezig met zelfmoord in slow motion.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zag in de vraag niets bijzonders, helaas de reacties geven een andere beeld, dus weer een!! pfffffffffff.
Cryofiel
11 jaar geleden
Zo verging het mij ook, Ed.