L-, is een stereochemisch voorvoegsel wat aangeeft dat de stof in de natuur voorkomt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet altijd voor iedereen duidelijk dat het bij de namen van aminozuren met een klein L-letje ervoor, het om dezelfde stoffen gaat.

De letter L geeft aan dat het molecuul voorkomt in een bepaalde ruimtelijke molecuulstructuur. Het molecuul met de L-vorm is een spiegelbeeld van de D-vorm.

Het lichaam werkt hoofdzakelijk met L-vormen van aminozuren.

Alle α-aminozuren (behalve glycine) hebben een asymmetrisch koolstofatoom (chiraal koolstofatoom). Dit betekent dat deze aminozuren in twee vormen (isomeren) kunnen voor komen, de L-vorm en de D-vorm — deze twee vormen zijn het spiegelbeeld van elkaar (zie optische isomerie). De natuurlijke aminozuren komen in de L-vorm voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft het iets te maken met linksdraaiende of rechtsdraaiende moleculen, of ionen.
Heb het vroeger geleerd bij scheikunde, maar het fijne weet ik er ook niet meer van.......
Sommige structuren zijn linksdraaiend, andere rechtsdraaiend, ik dacht dat de meeste natuurlijke vormen linksdraaiend zijn.