Hoe kan je in godsnaam afvallen als je méér eet ?

Een vriendin vertelde me overlaatst dat je sneller afvalt als je méér eet dan als je vrij weinig eet. Ik versta niet goed hoe dit mogelijk is ? Kan iemand me dit eens verduidelijken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe bedoel je ?

Het beste antwoord

Het idee is dat het algemeen metabolisme wat versnelt bij consequent meer eten en vertraagt bij consequent minder eten. Als je minder verbruikt, val je dus ook minder snel af en vice versa. Echter is dit mechanisme alleen een compensatiemechanisme van het lichaam om om te gaan met tijden van schaarste en overvloed.

Niet de ideale manier om af te vallen, en in de context van diëten gewoon een excuus om niet te willen minderen met eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
*Toevoeging: begrijp me niet verkeerd, je moet dus wel goed gezond eten in combinatie met lichaamsbeweging en goede nachtrust, maar veel eten alleen is geen oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je te weinig eet, gaat je lichaam in de spaarstand. Dat wil zeggen dat je te weinig eet om te kunnen overleven, en je lichaam alle energie en vet gaat vasthouden.

Als je genoeg eet om te overleven, maar net iets minder dan je nodig hebt voor je sctiviteitsniveau, DAN kun je op een gezonde manier afvallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit bereken je met BMR en AMR. BMR is basic metabolic rate, hoeveel je minstens moet eten op een dag dat je niets doet (dus puur voor alle processen als ademhalen, hersenen in leven houden etc).
Dan heb je AMR, active metabolic rate. Dit is afhankelijk van wat je doet op een dag aan sport en overig bewegen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Op internet kun je deze formules opzoeken en gebruiken, zijn speciale sites voor (zoekterm: bmr berekenen)
Als je je BMR en AMR weet, kun je kijken wat je kunt eten om af te vallen.
Stel je BMR is 1300 en je AMR is 1800, als je dan rond de 1600 gaat eten, ga je langzaam afvallen.

Je mag nooit onder je BMR zitten met kcal. Dan krijg je de situatie zoals jij zei, je eet weinig, maar je valt niet af.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de verbranding verloopt sneller bij meer eten dan bij zeer weinig eten ? Ik zou eerder denken minder eten ; sneller gewichtsverlies ?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik heb nog een toevoeging gedaan, ik hoop dat het zo duidelijker is.
Het is belangrijk dat je niet onder je BMR gaat eten, dat is echt te weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar daar ging de topic met mn vriendin niet over.. Het ging over het feit dat zij beweerde dat je sneller en meer zult afslanken als je dus bv je aan je bmr eet. In vergelijking met als je onder je bmr waarden eet
Ritsuka
11 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik ook.
Bmr is wat je nodig hebt puur om in leven te blijven. Als je daaronder eet, heeft je lichaam niet genoeg energie om in leven te blijven!
Vind je het gek dat je dan niet afvalt, het is een hongersnood voor je lijf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook van mij + Overigens, je kan ook meer eten van minder energierijk voedsel, en dan val je toch af.
Lijkt me vrij logisch. Je zet je stofwisseling (spijsvertering) op gang door te eten. Door niet te eten hou je je lichaam echt niet voor de gek. Dan gaat je lichaam over op de "ik ben zuinig op wat ik krijg en heb" stand. Oftewel: een spaarstand.

Door regelmatig te eten, een gezond tussendoortje wel te verstaan, hou je deze "machine" (je lichaam), spijsvertering) in beweging.

Het ontbijt is het belangrijkste maal van de dag.
Je lichaam wordt wakker en heeft voedsel nodig om op te starten.

's Morgen te eten als een koning (veel eten) 's middags als een prins (minder) en uiteindelijk 's avonds te eten als een bedelaar (dus haast niks).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Precies, spaarstand.
Je vriendin heeft gelijk:je lichaam heeft ook voedsel/calorieën nodig om af te vallen.
Je moet natuurlijk niet heel veel eten(logisch hè?)maar je motor(van je spijsvertering)moet op gang blijven en heeft brandstof(=voedsel)nodig.
Ik eet zelf erg weinig en val momenteel niet (meer)af omdat mijn lichaam alles vast houd(spaarstand)om te overleven.
Al kan een gezond persoon die moet afvallen zich niet met mij vergelijken omdat ik anorexia heb en ondergewicht ,maar zo werkt het dus.
Daarom kan het ook zo dat mensen die op dieet zijn weken lang weinig eten en dan toch niet afvallen.
Dat had mijn moeder na een maand lang alleen gekookte vis en groente en maar 2 boterhammen op een dag gegeten te hebben,toen was ze niks afgevallen.
Was dus te weinig.
(later kreeg ze een goed dieet bij de Weight Watchers;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toen je mama meer ging eten dan dat wat ze ervoor at viel ze wel af ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,ze is in totaal ruim 30 kilo afgevallen.
Ze ging er ook meer bij bewegen,overal naartoe fietsen dat helpt ook.