Staan meerdere dagen teveel eten gelijk aan 1 keer veeeel te veel eten? (calorie-technisch gezien)

Je mag ongeveer 2500 kcal per dag. En als je dat eet zou je met normale beweging niet aan moeten komen. Als je nou eens een keer flink hebt lopen bunkeren en je 7500 kcal op een dag hebt gegeten, betekent dit dan dat je daarna 5 dagen 500 kcal minder mag eten om de overtollige calorien er weer uit/af te krijgen?

M.a.w. : heb je hetzelfde eindresultaat als je 1 dag 5000 kcal te veel eet als wanneer je 5 dagen achter elkaar 1000 kcal teveel eet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Dat maakt niet echt iets uit, het voedsel wordt gewoon verteert, mogelijk zul je wel veel overbodige aminozuren binnenkrijgen als je je in 1 dag overeet en via de urine weer uitscheiden. De koolhydraten/vetten-koolstof verlaat het lichaam weer als CO2, dus daar is eigenlijk geen verschil in, dat werkt via je ademhaling, dus afhankelijk van lichamelijke inspanning en tijd. Verlies aan calorieën via ureum is niet zo erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het staat niet helemaal gelijk.
Elke dag een beetje te veel eten merk je pas op de lange termijn. 1000 te veel eten is al best veel, maar merk je waarschijnlijk pas na een week op de weegschaal.

5000 teveel eten merk je direct op de weegschaal. Dat is ook veel zwaarder voor je lichaam, om zoveel voedsel ineens om te zetten.

Het is beide uiteraard niet gezond. Zeeer veel op 1 dag eten is eigenlijk alleen schadelijk op korte termijn, maar als je daarna een paar balansdagen houd is het niet zo erg.

Structureel iets te veel eten is schadelijker. Op de lange termijn word je langzaam steeds dikker, met alle gezondheidsproblemen die erbij horen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Die 2500 is trouwens gemiddelde, geld niet voor iedereen.

Als je echt 5000 kcal teveel hebt gegeten op 1 dag, hoef je echt niet 5 dagen lang 500 kcal minder te eten. Gewoon je normale gezonde eetschema is vaak genoeg. Een balansdag is wel aan te raden.
Ritsuka
11 jaar geleden
Het staat niet gelijk, elke dag een beetje is veel beter dan in 1 keer heel veel.